• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

آخوندی مطرح کرد؛ برقی سازی راه‌آهن تهران-بندر عباس در 5 سال آینده/صرفه جویی گازوئیل در بخش ریلی به یک میلیارد لیتر رسید

  • کد خبر : 8289
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
آخوندی مطرح کرد؛ برقی سازی راه‌آهن تهران-بندر عباس در 5 سال آینده/صرفه جویی گازوئیل در بخش ریلی به یک میلیارد لیتر رسید

0 (0) وزیر راه و شهر‌سازی گفت: برقی سازی راه‌آهن بندر عباس تهران در 5 سال آینده با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار انجام می‌شود. به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرکت راه‌آهن […]

0
(0)

وزیر راه و شهر‌سازی گفت: برقی سازی راه‌آهن بندر عباس تهران در 5 سال آینده با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرکت راه‌آهن با بیان اینکه سال گذشته 30.2 میلیارد تن کیلومتر در بخش ر‌یلی جابجا شده است ،اظهار کرد: اگر این میزان بار در بخش جاده‌ای جابجا می‌شد به از‌ای هر تن کیلومتر 35 سی ‌سی گاز‌وئیل بیشتری مصرف می‌شد.

وی افزود: با جابجایی این میزان بار در بخش ریل یک میلیارد لیتر گاز‌وئیل صرفه‌جویی شده است.

آخوندی بیان کرد: در بخش ریلی سیستم سرمایه‌گذاری اولیه بزرگی می‌خواهیم که بتواند شبکه راه‌آهن و سیستم ناوگان را به یکدیگر متصل کند اما متاسفانه در این بخش یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود بسیار کم است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 13 میلیارد تن کیلومتر جابجایی داشته‌ایم ،اضافه کرد: هر یک تن کیلومتر 20 سی‌سی اختلاف مصرف سوخت با جاده دارد.

وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اینکه ترانزیت تنها با ریل مفهوم می‌شود،تصریح کرد: هم اکنون ترانزیت ریلی با جاده‌ای قابل مقایسه نیست به طوری که استهلاک ترانزیت ریلی نسبت به جاده ای اندک است.

آخوندی ادامه داد: در کلانشهرها میزان رفت و آمد شهروندان حومه به مراکز شهرها بسیار زیاد است به طوری که 7 میلیارد سفر در سال انجام می‌شود و از این میزان یک میلیارد سفر مربوط به پیرامون تهران است.

وی اضافه کرد: بخش بزرگی از این سفرها با ماشین انجام می‌شود و همین موضوع نقش بسیار زیادی در آلودگی تهران دارد.

وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اینکه راه‌آهن حومه مدل توزیع جمعیت در کنار شهرسازی ریل پایه است گفت: در تهران روزانه 550 هزار خودرو تردد می کنند.

آخوندی تاکید کرد: سرعت توسعه خودرو از سرعت توسعه جاده بیشتر است و هرچه اتوبان در اطراف تهران ساخته‌ایم کافی است و در این زمینه شهر تهران به اشباع رسیده است .

وی بیان کرد: سالانه حدود 15 درصد میزان تولید خودرو افزایش می‌باید که در این زمینه باید به سمت صنعت ریلی حرکت کنیم.

وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه باید بتوانیم تقسیم کاری بین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای داشته باشیم گفت: باید مبادی ورودی کشور و راه‌های منتهی به مراکز داخلی ایران را به شبکه حمل و نقل ریلی مجهز کنیم.

آخوندی تاکید کرد: عمده مبادی ورودی کشور مرزهای دریایی هستند به طوری که 90 درصد از واردات و صادرات از این طریق انجام می‌شود بنابراین کالا مسیر طولانی را برای رسیدن به مصرف کننده طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 12 لجستیک پارک تعریف شده است،تصریح کرد: این مراکز در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و به نوعی مراکز کشف و توزیع بار به شمار می‌آیند.

وزیر راه و شهر‌سازی گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی 800 هکتار به عنوان مراکز لجستیکی در نظر گرفته‌ایم چرا که روزانه 25هزار کامیون وارد تهران می‌شود ما سعی داریم از طریق لجستیک پارک تهران ریل را به بنادر شمالی و جنوبی وصل کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از گازوئیل در حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود،افزود: در صورتی که 10 درصد از جابجایی‌های جاده ای به بخش ریلی حرکت کند ما شاهد کاهش یک سومی مصرف گازوئیل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شهرهای حومه‌ای جایی برای زندگی با کیفیت به شمار می‌رود، گفت: متاسفانه در کشور ما حومه شهرها به زندگی بدون کیفیت تبدیل شده و بسیاری از مسافران بیش از 2 ساعت از وقت خود را صرف رفت‌وآمد می‌کنند و بسیاری از ساکنان شهرهای حومه به عنوان افراد فقیر شناخته می‌شوند.

وزیر راه و شهر‌سازی در ادامه به راه‌آهن چابهار – زاهدان اشاره کرد وافزود:این پروژه یک بنگاه مالی فعال است و هم اکنون زیر سازی آن پیشرفت 50 درصدی دارد.افزایش سرعت ساخت این پروژه نیازمند فاینانس است و ما در این بخش با هندی‌ها صحبت و نشست‌های مفصلی برگزار کرده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک تامین مالی این پروژه انجام شود.

وی با بیان اینکه ما در مدیریت راه‌آهن در تنگنا هستیم گفت: راه‌آهن برای عبور هر واگن باید طبق قانون حق دسترسی از شرکت را داشته و واگن دریافت کند. تعرفه حق دسترسی در سال 92، 57 درصد برای بخش بار بوده که 43 درصد از آن مربوط به شرکت‌هاست.

آخوندی توضیح داد: امروز تعرفه ر‌یلی سهم راه‌آهن 19 درصد است یعنی حق دسترسی راه‌ آهن به یک سوم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل تورم کمتر از میانگین ملی است افزود: انعطاف جاده‌ای نسبت به ریلی بیشتر است این در حالی است که توسعه ناوگان با توسعه شبکه در ریل متناسب نیست.

وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: در بخش مسافری سیاست عمومی افزایش قیمت نیست و این موضوع در سایر کشورهای دنیا کاملا متفاوت است به طوری که به بخش ریلی مسافری یارانه تعلق می‌گیرد.

آخوندی افزود: در بند (ق) مصوبه هیئت وزیران تبصره بودجه را گرفته‌ایم اما هنوز بند (ق) عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در ناوگان باری و مسافری شرایط ما بسیار مناسب است گفت:مشکل مالی در این بخش بسیار زیاد است و باید هر چه سریعتر برای تامین مالی اقدامات لازم انجام شود.

وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اینکه در بخش معادن طی 10 سال گذشته بیش از 200 میلیون تن بار را افزایش داده‌ایم،افزود: این بارها ریل پسند هستند و ما نباید آنها را به سمت حمل و نقل جاده‌ای هدایت کنیم.

آخوندی از ساخت راه‌آهن برقی بندر عباس طی 5 سال آینده خبر داد و گفت: ساخت این مسیر برقی نیازمند 3 میلیارد دلار اعتبار است و سرعت قطار در این بخش به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد. هم اکنون سرعت مسافری در این پروژه 160 کیلومتر و باری بین 65 تا 70 کیلومتر در ساعت است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.