شما اینجا هستید
اخبار عمومی » ایران به گذرگاه ترانزیتی چین و اروپا تبدیل میشود

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایلنا، شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره افتتاح راه آهن خواف- هرات تا چند روز آینده و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق این مسیر ریلی جدید، اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا میشود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و مابقی قطعات در خاک افغانستان واقع شده است. تعهد اجرای سه قطعه اول که دو شامل دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی به طول ۶۶ کیلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ایران بوده که آماده بهره‌برداری است و در چند روز آینده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداری میرسد.

وی ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا میشد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه قطعه چهارم داشت؛ بنا بر اعلام این کشور، تأمین بودجه و سرمایه گذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.

آدمنژاد با اشاره به مزیتهای این خط ریلی برای کشورمان تاکید کرد: خط ریلی خواف-هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین المللی است که سبب افزایش توسعه اقتصادی و انتقال ارزان و به صرفه کالا و خدمات برای دو کشور ایران و افغانستان شده، و علاوه بر ایجاد ثبات امنیت و معیشت در منطقه در افزایش اشتغال نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: راه آهن خواف-هرات، امکان حمل مقرون به صرفه کالاهای سنگین و حجیم را از مبادی داخلی کشور، و از مبادی ورودی نظیر مرز با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی به ویژه چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس، را در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت فراهم میسازد.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: این خط ریلی علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت. از این مسیر میتوانیم به چین متصل شویم و کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود .

آدمنژاد با بیان اینکه براساس برآوردها با بهره گیری از ظرفیت این خط ریلی قادر به جابجایی حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال در این مسیر خواهیم بود، گفت: مجزا از تمامی درآمدها و منافع مستقیم اجرای این طرح که شامل رونق تبادلات تجاری بین دو کشور و کشورهای ثالث و همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات حملونقل میشود، تسهیل روابط تجاری به صورت غیر مستقیم نیز منافعی به دنبال دارد، که شامل درآمدهای ناشی از ارائه سایر خدمات به استفادهوکنندگان از کریدور و همچنین توسعه اجتماعی پیرامون کریدور میشود.

وی درباره منافع کشورهای منطقه از فعالسازی این مسیر ریلی اظهار داشت: این خط آهن میتواند باعث رشد اقتصاد منطقه باشد. کشورهایی که در این مسیر اتصال قرار دارند نیز نه تنها از درآمدهای اقتصادی شامل ارائه خدمات، بلکه از منافع سیاسی شامل افزایش قدرت سیاسی و اتصالات قویتر سیاسی با همسایگان، منافع اجتماعی شامل افزایش سطح اشتغال بهره مند خواهند شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: وجود سنگ آهن هم در ایران و هم افغانستان و امکان صادرات و واردات آن، ترانزیت کالای هندی به ویژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزیت کالای افغانستانی به ویژه مواد معدنی، خشکبار و میوه به مقصد هندوستان از جمله پتانسیل هایی خواهد بود که انتفاع ایران از ایجاد اتصال بین هند و افغانستان را به دنبال دارد. آدم نژاد درباره آثار اقتصادی تکمیل کریدور شرق به غرب با تکمیل این مسیر و اتصال آن به بندر چابهار تاکید کرد: با توجه به تاثیر دوسویه کاربری زمین و حمل و نقل بر یکدیگر، امروزه نقش کریدورها در توسعه اقتصادی مناطق پیرامونی آنها ثابت شده است. ابتداییترین نوع کریدورها، کریدورهای حمل و نقلی هستند که در مراحل اولیه تنها نقش جابجایی کالاها را عهده دارند. به مرور زمان و با افزایش فعالیت کریدور و پررنگتر شدن نقش آن در سیستم تجارت، توسعه اجتماعی و اقتصادی در مناطق پیرامونی آن، کریدور را به یک کریدور اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز