• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

بدست متخصصین ایرانی به اتمام رسید؛ عملیات روسازی بتن پل منجیل

  • کد خبر : 10181
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
بدست متخصصین ایرانی به اتمام رسید؛ عملیات روسازی بتن پل منجیل

0 (0) عملیات روسازی بتنی (اسلوب ترک) پل منجیل به دست متخصصان ایرانی به اتمام رسید. به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل، به دست متخصصان ایرانی و با زحمات شبانه روزی مهندسان، تکنسین های فنی، کارگران شرکت خدمات مهندسی خط […]

0
(0)

عملیات روسازی بتنی (اسلوب ترک) پل منجیل به دست متخصصان ایرانی به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل، به دست متخصصان ایرانی و با زحمات شبانه روزی مهندسان، تکنسین های فنی، کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن به اتمام رسید.

مسیر راه آهن قزوین-رشت در عبور از شهرهای مختلف به دلایل کمبود فضای مورد نیاز توسعه به علت کوهستانی بودن مسیر، عدم امکان استحصال فضای مورد نیاز و شرایط اقتصادی مناطق، گزینه های مهندسی را چنان به چالش کشیده که در برخی قسمت ها همانند عبور از شهر منجیل، شاهکارهای مهندسی خلق نموده است. آنجا که راه اصلی قزوین-رشت، آزاد راه قزوین-رشت و راه آهن همین محور یک تقاطع مشترک ایجاد کرده اند، فصل مشترک عبور سیستم های مختلف حمل و نقل در این شهر است.

عبور راه آهن از حاشیه شهر منجیل با توجه به توپوگرافی منطقه، انتخاب ها را با محدودیت مواجه ساخته و در نهایت عبور از حاشیه دریاچه سد سفید رود بوسیله پل، گزینه ارجح و نهایی گردیده است. این پل با طول بیش از ۱۴۰۰ متر، از شاهکارهای مهندسی این پروژه است.

به عنوان طویل ترین پل این محور، وجود قوس های افقی با شعاع ۵۰۰ متر و عبور از روی راه اصلی و در ارتفاع بالاتر از تونل آزاد راه شرایط خاصی را به پل منجیل داده است. شرایط خاص پل و نیاز به کاهش هر چه بیشتر زمان نگهداری های احتمالی در محور، باعث شده تا مهندسان سیستم دال خط بتنی را به جای روسازی مرسوم بالاستی برای این پل برگزینند. شایان ذکر است از این سیستم در این محور برای اولین بار در شبکه راه آهن کشور استفاده می شود.

مشخصات فنی این پروژه عبارت است ازپل منجیل در کیلومتر ۷۰۰+۱۰۱ مسیر راه آهن قزوین-رشت واقع شده است. طول این پل ۱۴۳۰ متر بوده که شامل سه دهانه ۵۶ متری، بیست دهانه ۵۰ متری، یک دهانه ۴۲ متری و یک دهانه ۴۰ متری و ۵ دهانه ۳۶ متری است. مهمترین ویژگی این پل عبور آن از روی دریاچه سد و شهر منجیل است و معماری این پل زیبا به صورت مدرن بوده و از جذابیت بسیار بالای گردشگری و استحکام خاصی برخوردار است. مسیر عبور پل به دلیل شرایط خاص منطقه دارای دو قوس ۵۰۰ به صورت S می باشد که ماکزیمم دور در آن ۹ سانتی متر است که شرایط عبور ایمن با سرعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت را مهیا می سازد.

روسازی اسلب تراک پل منجیل تلفیقی از طرح پیش ساخته ژاپنی شینکانسن است که اولین بار در سال ۱۹۷۲ با تراورس ها و روش سیستم بتن درجای رهدا اجرا گردیده است.

گفتنی است عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل شامل ۱۳۲ تن آرماتور، ۱۴۰۰ متر مکعب بتن، ۵۷۲ مترمربع قالب، ۲۳۸۳ عدد تراورس دی‌بلوک و ۴۲۹۰ مترمربع الاستومر می باشد که بتن ریزی آن در مدت ۱۹ روز کاری و در شرایط سخت، با سرعت باد گاها ۲۰ متر بر ثانیه، در ارتفاع بیش از ۳۰ متر با استفاده از پمپ دکل و با زحمات بیش از ۴۰ نفر از پرسنل زحمتکش شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن به اتمام رسید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=10181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.