شما اینجا هستید
مترو » توافقنامه ساخت 376 واگن براي متروي تهران امضا شد

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]


مراسم انعقاد توافقنامه تأمین قطارهای خط هفت متروی تهران، عصر روز سه شنبه 18 دي ماه 1397  با حضور شهردار تهران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو )، مدير عامل شركت واگن سازي پارس، جمعي از مديران شهري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شواري اسلامي شهر تهران و مديران شركت چینی سازنده واگن RTTE برگزار شد.


به گزارش مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه، دكتر محسن پورسيد آقايي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ابتداي جلسه با بيان اينكه اميدوارم با توافق امروز بتوانيم گام اساسي ديگري در جهت خدمت رساني به مردم برداريم افزود: مهمترين دغدغه در متروي تهران و حومه بحث كمبود واگن است و اگر قرار باشد 7 خط ساخته شده در متروي تهران با فاصله حركت 2 دقيقه خدمت رساني كنند، حداقل 2 هزار دستگاه واگن كسر داريم. وي گفت: از پيش مقرر گرديده بود كه وزارت كشور 1050 دستگاه واگن براي متروي تهران تامين كند كه مناقصه 630 دستگاه آن در دولت آقاي روحاني برگزار شد و شركت واگن سازي تهران و يك شركت چيني كه برنده اين مناقصه شده بود مسئول ساخت اين واگن ها شدند. پورسيدآقايي تصريح كرد: اما ما به اين ميزان بسنده نكرديم و براي تامين مابقي واگن هاي مورد نياز اقدامات گوناگوني را برنامه ريزي كرديم كه يكي از آنها قرارداد تامین واگن هاي خط 7 از محل فاينانس مصوب شده است. در سال 95 مديريت وقت شهري قراردادي را در اين خصوص منعقد كرد كه وزارت كشور به دليل بالا بودن قيمت آن را نپذيرفت. ما در يك سال گذشته مذاكرات زيادي را با شركت هاي سازنده واگن انجام داديم و هم توان فني و هم توان فاينانس آنها را بررسي كرديم كه نهايتا شركت RTTE با همكاري شركت واگن سازي پارس توانستند با قيمت مناسب برنده مناقصه شوند و ساخت 47 رام قطار 8 واگن و در مجموع 376 واگن به آنها سپرده شد. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه اين اولين بار است كه قطارهاي متروي تهران به صورت 8 واگن ساخته خواهند شد افزود: طراحي سكو در برخي از خطوط از جمله خط ۷ متروی تهران مناسب توقف قطارهاي 8 واگن است اما تاكنون تنها قطارهاي 7 واگن در متروي تهران استفاده مي شدند كه اين به معناي استفاده نكردن از حداكثر توان اين خطوط بود. به گفته پورسيدآقايي در اين كنسرسيوم مشترك سازنده چيني و شركت واگن سازي پارس، سهم ساخت داخل به بيش از 55 درصد مي رسد، ضمن آنكه طرف چيني موظف شده است كه ساخت بوژي را در ايران انجام دهد كه به اين ترتيب براي اولين بار انتقال دانش ساخت اين قطعه به داخل انجام مي شود. وي در خصوص مدت زمان اجراي اين توافقنامه گفت: مدت ساخت كل واگن ها از زمان تامين مالي قرارداد 48 ماه خواهد بود كه اولين قطار 15 ماه بعد از گشايش اعتبار تحويل داده خواهد شد.پورسيدآقايي قيمت مناسب و انتقال تكنولوژي به داخل را از ويژگي هاي مهم این توافقنامه دانست و افزود: با اين ميزان فاينانس در قرارداد قبلي 277 واگن ساخته مي شد كه به علت كاهش قيمت اكنون 376 واگن براي متروي تهران ساخته مي شود كه اين نويد دهنده تامين امكانات بيشتر براي شهروندان علي رغم بودجه هاي كم است. آقاي لو مدير شركت چيني RTTE هم در اين جلسه ضمن ابراز خوشحالي از اينكه فرصت دوباره براي همكاري با متروي تهران دارد افزود: اين شركت بيش از 60 سال در زمينه مترو فعاليت دارد و ارزش دارايي آن 70 ميليارد دلار برآورد شده است. وي گفت: اميدوارم همكاري خوبي با شركت واگن سازي پارس در اين زمينه داشته باشيم. دكتر مختاری مدیرعامل شرکت واگن سازي پارس نيز در اين جلسه گفت: شركت واگن سازي پارس  40 سال سابقه در صنعت ريلي دارد و اميدواريم كه با همكاري شركت RTTE ، اين شركت بتواند سهم بسزايي در تامين ناوگان ريلي خط 7 متروي تهران داشته باشد. وي افزود: اولين واگن ها در خط يك متروي تهران توسط شركت واگن سازي پارس ساخته شده است و در اين قرارداد جديد جدا از ساخت بدنه و مونتاژ نهايي در كشور براي اولين بار توليد بوژي هم در شركت ما انجام مي شود. محسن هاشمی در جلسه انعقاد قرارداد برای تامین واگن خطوط ۷ مترو با اشاره به اينكه در آستانه سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجاني(ره) هستیم گفت: چند کلمه ای در خصوص مترو و آیت الله هاشمی صحبت می کنم. خاطرم هست سالهای دهه ۷۰ بود که بحث خرید تجهیزات مترو مطرح شد و در مناقصه ای ۴ شرکت اروپایی شرکت کردند که هر کدام برای هر واگن ۱.۵ میلیون دلار پیشنهاد داده بودند که این رقم، رقمی بالا و غیر قابل قبول بود. وی افزود: آن زمان آیت الله هاشمی اعلام کرد از کشورهای دیگر مانند کره، روسیه، آرژانتين و چین نیز برای حضور در مناقصه دعوت شود و با مجوز شورای اقتصاد دوباره این مناقصه برگزار گردد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بیان اینکه در سفری که به همراه آیت الله هاشمی از کشور چین داشتیم از مترو پکن که آن زمان تنها ۱.۵ خط داشت بازدیدی کرديم گفت: از مسئول چینی پرسیديم واگن‌های چینی چه قیمتی دارد که اعلام شد هر واگن ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد که با ۱.۵ میلیون دلار تفاوت چشمگیری داشت. از این تفاوت شوکه شديم و آيت الله هاشمي بعد از بازگشت از سفر گفتند كه سفیر وقت آلمان را احضار کنید که چرا چنین قیمت بالایی برای واگن اعلام کرده است. وي ادامه داد: آن زمان سفیر وقت آلمان در بازرسی ریاست جمهوری اعلام کرد که این نرخ ها توسط شرکت های خصوصی اعلام می‌شود و ربطی به دولت ندارد. بنابراین دوباره مناقصه برگزار شد و چین برنده این مناقصه بود و۱۱ واگن با همكاري شركت واگن سازي پارس ساخته شد. وي در پايان خاطر نشان كرد: در حال حاضر ۱۳۵۰ واگن یک طبقه و دو طبقه در تهران خدمات رسانی می کنند در حالی که برای ۷ خط نیاز به ۳ هزار واگن داریم و امیدواریم با تامین واگن ها بتوانیم از ظرفيت كامل 7 خط ساخته شده استفاده كنيم و ميزان سفر با متروي تهران و حومه به حدود ۷ میلیون در روز برسد. شهردار تهران در اين جلسه ضمن گرامي داشت ياد آيت الله هاشمي رفسنجاني (ره) گفت: امروز توافقنامه ساخت 376 واگن مترو با شرکت واگن‌سازی پارس و یک شرکت چینی امضا مي شود كه تامين اين 47 رام قطار در بالا بردن بهره وري خطوط ساخته شده متروي تهران و حومه بسيار موثر است. پيروز حناچي افزود: در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل شهر تهران 14 درصد است كه اگر همه ظرفيت هاي موجود را استفاده كنيم سهم متروي تهران مي تواند به 50 درصد برسد. به گفته شهردار تهران جلوگيري از ترافيك و آلودگي هيچ راه شناخته شده اي به غير از توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه مترو ندارد، علي الخصوص كه مترو موثرترين بخش حمل و نقل عمومي است. وي ادامه داد: در حال حاضر براي بهره برداري مناسب از 7 خط متروي تهران، 2 هزار واگن كسري داريم كه توافق نامه امروز به همراه قرار داد وزارت كشور از جمله كارهايي است كه براي جبران اين كسري انجام شده است.حناچي با بيان اينكه مي توانستيم ساخت اين قطارها را به شركت واگن سازي تهران بسپاريم گفت: با توجه به اينكه شركت واگن سازي تهران مسئول ساخت واگن ها در قرارداد وزارت كشور شده بود و به منظور استفاده از همه ظرفيت هاي كشور، همكار اين قرارداد، شركت واگن سازي پارس در اراك انتخاب شد كه اميدوارم تجربه خوبي در توليد داخلي اين قطارها باشد. وي در ادامه با بيان اينكه همه بخش هاي حمل و نقل عمومي قابليت سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي را دارند افزود: اين جذب سرمايه به شرطي است كه يارانه پرداخت شده براي اين خدمات برداشته شود. شهردار تهران با تاكيد براين نكته كه همچنان پرداخت يارانه براي قيمت بليت ادامه خواهد داشت گفت: درحال حاضر با توجه به تخفيف هاي  ارائه شده در كارت بليت ها، متوسط قيمت پرداختي توسط مسافران براي هر سفر با مترو 700 تومان است و اين در حالي است كه قيمت تمام شده بليت در شركت بهره برداري متروي تهران و حومه 2 هزار 350 تومان است و تفاوت اين قيمت از سوي شهرداري تهران به عنوان يارانه پرداخت مي شود. اگر قرار باشد اين بهره برداري با زيرساخت هاي انجام شده به شركت هاي خصوصي واگذار شود و با فرض اينكه خطوط توسط شهرداري ساخته مي شود و با توجه به لزوم تامين واگن و … قيمت بليت به 6 هزار و 350 تومان مي رسد و اگر قرار باشد زيرساخت ها هم از ابتدا توسط  بخش خصوصي ساخته شود، قيمت واقعي بليت مترو به حدود 11 هزار تومان خواهد رسيد. وي در ادامه با اشاره به اينكه در نظر سنجي هاي انجام شده 70 درصد مسافران مترو اعلام كردند كه راضي هستند كه با افزايش بليت سرويس دهي در مترو ارتقا يابد تصريح كرد: اين صحبت ها به معني آن نيست كه برنامه اي براي حذف سوبسيد در بليت مترو داريم اما مي خواهم بگويم دليل سختي توسعه در مترو و عدم جذب سرمايه گذار خصوصي در اين بخش سوبسيد سنگيني است كه به قيمت بليت داده مي شود. در پايان اين جلسه، توافقنامه ساخت 376 واگن توسط شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه ، شركت راه آهن شهري تهران و حومه( مترو)، شركت واگن سازي پارس و شركت چيني RTTE امضا شد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز