• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

حمایت 12 تشکل لجستیکی از وزیر راه‌‌وشهرسازی/ خدمات این چند سال را ببینید

  • کد خبر : 3792
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
حمایت 12 تشکل لجستیکی از وزیر راه‌‌وشهرسازی/ خدمات این چند سال را ببینید

0 (0) بسیاری از انتقاداتی که این روزها نه‌تنها بر عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی بلکه بر بدنه دولت وارد می‌شود را نمی‌توان تماماً ناشی از عملکرد دولت و وزارت‌خانه‌های متبوع آن دانست. به گزارش تین‌نیوز، تأثیر مسائل سیاسی و اقتصاد کلان بر این موضوعات و نشست مشکلات در گستره زمانی‌ای به وسعت دست‌کم دو دهه در […]

0
(0)

بسیاری از انتقاداتی که این روزها نه‌تنها بر عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی بلکه بر بدنه دولت وارد می‌شود را نمی‌توان تماماً ناشی از عملکرد دولت و وزارت‌خانه‌های متبوع آن دانست.

به گزارش تین‌نیوز، تأثیر مسائل سیاسی و اقتصاد کلان بر این موضوعات و نشست مشکلات در گستره زمانی‌ای به وسعت دست‌کم دو دهه در اقتصاد کشور به‌ویژه در زمان تحریم‌ها، پیش‌زمینه‌های بروز مشکلاتی هستند که از کنار اهمیت تأثیر آنها بر بخش بخش خرده نظام اقتصادی نمی‌توان به‌آسانی رد شد.

این تاثیرات در وزارت‌خانه‌هایی که مستقیماً درگیر در پروژه‌های اقتصادی هستند بیشتر خودنمایی می‌کند. در مورد وزارت راه‌وشهرسازی به‌زعم کارشناسان مختلف حوزه حمل‌ونقل، بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه عدم پیگیری سریع پروژه‌های عمرانی و شهری، عدم تأمین مالی است که چنین چالشی به‌صورت غیرمستقیم به شرایط رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور، شیوه بودجه‌بندی عمومی دولت، تحریم‌هایی که ظاهراً برداشته شده‌اند و هنوز شرکت‌های خارجی قوی را به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ترغیب نکرده‌اند و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی برمی‌گردد.

مخالفان وزیر راه‌وشهرسازی چه می‌گویند؟

بااین‌همه، اخیراً برای سومین بار، طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در مجلس در دستور کار قرارگرفته است. در این‌باره بیشترین نقدی که از سوی مجلسیان بر عملکرد عباس آخوندی وارد شده در زمینه عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور، عدم نظارت در سیستم ناوگان هوایی و ریلی و همچنین بروز مشکلات در کشور و در راه ماندن تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنانمان است که پس از توضیحاتی که آخوندی به نمایندگان داشت، نهایتاً درخواست‌کنندگان استیضاح آخوندی از توضیحات وی قانع نشدند و با توجه به اینکه این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارائه‌شده روال خود را برای به جریان افتادن استیضاح خود را طی خواهد کرد.

پاسخ آخوندی به سوالات نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس
آخوندی پیش‌ازاین نیز یک‌بار در مجلس دهم و یک‌بار در مهرماه سال گذشته در جلسه استیضاح خود شرکت کرده بود و در سمت خود ابقا شده بود. در دفعات گذشته نیز وضعیت بازار مسکن، نداشتن برنامه در حمل‌ونقل ریلی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه به‌ویژه در حوزه راه روستایی مطرح‌شده بود که با توضیحات وزیر راه‌وشهرسازی و عملکرد ایشان مبنی‌بر توسعه وسیع خطوط ریلی (به‌ویژه در بحث برقی‌سازی خطوط ریلی) و بهبود وضعیت راه‌ها به‌ویژه در عدم اتمام آزادراه قزوین-رشت) و جلوگیری از رشد تصاعدی قیمت مسکن تا حد زیادی از وقوع بحران در آن مشکلات پیشگیری شد.

موافقان وزیر راه‌وشهرسازی چه می‌گویند؟

مهم‌ترین دلیلی که موافقان در دفاع از آخوندی از آن یاد می‌کنند، باور او به تغییر است که به‌زعم آنها پیش‌ازاین چنین نگاهی در وزارت راه وجود نداشته است. در دولت قبل کمتر مقام مسئولی درباره عملکرد خود توضیح می‌داد اما باور آخوندی به ایجاد تغییر با عناوینی نظیر «ساخت دوباره ایران‌شهر» راه را برای ورود نقد و نظرها در مدیریت مسائل مسکن، حمل‌ونقل و شهرسازی باز کرده است. برخی از موافقان وزیر، عملکرد مثبت وزیر در یک سال گذشته در توسعه خطوط ریلی و کاهش عمر ناوگان ریلی از 50 به 25 سال با خرید ناوگان نو، نوسازی ناوگان هوایی بدون توسل به منابع بودجه داخلی، توسعه بنادر و بلاتکلیفی 55 هزار کارکنان وزارت‌راه با 17 معاونت و 70 میلیون مسافر نورورزی را در آستانه نوروز دلیل دیگر عدم موافقت خود با استیضاح وزیر عنوان کرده‌اند.

در این زمینه مهم‌ترین اتفاقی که افتاد امضای نامه توسط انجمن‌های حمل‌ونقلی بخش خصوصی در خصوص مخالفت با استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی خطاب به رئیس مجلس بود که متن نامه در ادامه خواهد آمد.

در این نامه خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس آمده است: بار دیگر مجال نقد و بررسی عملکرد وزیری از کابینه جناب آقای دکتر روحانی به میان آمد که رویکرد و عملکرد وی از ابتدا با تغییر انگاره‌های پوسیده و غیرقابل اجرا، روحی دیگر بر کالبد خشکیده و خمیده وزارتی که به‌زعم ما بیش از دو وزارت‌خانه را در خود جای داده است، دمید. استیضاح حق مسلم نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی است و ما بر این حق احترام و سر تعظیم فرود می‌آوریم، اما به چه بهائی؟ و در ازای کدام حمایت و پشتیبانی؟

دیر بازی نگذشته است که وزیر پیشین دولت قبل افتخارش ابداع دوربرگردان و عملکردش افتتاح بزرگراه تکمیل‌نشده پردیس تهران و مسیر ناتمام و غیر ایمن ریلی اصفهان – شیراز بود، نمایندگان استیضاح‌خواه گرامی در مقام مقایسه که البته فارق نیز است، سنجیده‌اند؟ قیاس داشته‌اند؟

عجب است! آنچه همگان دانند عزیزان مجلس‌نشین استیضاح‌خواه نمی‌دانند؟

آیا این بزرگواران نماینده ملت، مطلع نیستند در ۵ سال گذشته وزارت راه منشأ چه خدماتی بوده و برای اولین بار چه اقدامات و رخدادهایی را رقم زده است و سکان‌دار این وزارت جناب آقای دکتر آخوندی همواره با تلاش طاقت‌فرسا، ماموریت‌های خود را چگونه جامه عمل پوشانده است که ایشان را متهم به بی‌انگیزگی در اجرای مسئولیت‌های محوله می‌نمایند!؟

انجمن‌های حمل‌ونقلی بخش خصوصی عنوان کرده‌اند: به نمایندگی از تمامی شقوق حمل‌ونقل و لجستیک کشور ضمن قدردانی از اهتمام جناب آقای دکتر عباس آخوندی، معاونان، مدیران و کارکنان معزز وزارت راه و شهرسازی در بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک و زنجیره تأمین کشور، از حسن انتخاب جناب آقای آخوندی توسط ریاست محترم جمهوری تقدیر و تشکر به عمل می‌آورد. امید است استیضاح ایشان، مجال و فرصت دیگری در امکان معرفی فعالیت‌های اصولی، زیربنایی و خدمات شایسته وزیر محترم راه و شهرسازی به ملت شریف ایران باشد و تائید مجددی بر اعتماد نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی بر عملکرد ایشان گردد.

وظیفه شرعی، ملی و حرفه‌ای ما ایجاب می‌نماید به استحضار نمایندگان محترم مجلس برسانیم، تشکل‌های تأیید کننده این بیانیه به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی و مجریان اصلی عرصه حمل‌ونقل و لجستیک کشور اذعان می‌کنند با توجه به پویه‌های به جریان افتاده در دوران مدیریت جناب آقای دکتر آخوندی در جایگاه عالی‌ترین

مقام و مرجع سیاست گزاری صنعت حمل‌ونقل و لجستیک کشور که منجر به بهبود کلیه سنجه‌های زنجیره تأمین و ارتقاء سطح عملکرد لجستیکی جمهوری اسلامی ایران در مقیاس جهانی و افزایش رتبه LPI گردیده است، استیضاح ایشان قطعاً موجب هدر رفت منابع مالی، انسانی و اتلاف زمان و نیز بی‌انگیزگی بدنه وزارت خانه راهبردی راه و شهرسازی خواهد گشت و این اقدام به اعتقاد ما خطایی راهبردی و زیان‌بار برای اقتصاد کشور تلقی می‌گردد.

این انجمن‌ها مهم‌ترین خدمات «تحقق‌یافته» حوزه حمل‌ونقل و لجستیک در زمان مدیریت آخوندی را به این شرح عنوان کرده‌اند:

1- توجه ویژه به نقش و تاثیرگذاری بخش خصوصی در حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ای، تصمیم‌گیری، نظارتی و اجرایی

2- جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیکی کشور

3- تغییر انگاره‌های اقتصادی و مالی در توسعه زیرساخت‌ها و اجرای مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی

4- تکمیل و بهره‌برداری از فاز ۱ بندر شهید

بهشتی پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی

5- خرید تجهیزات استراتژیک بندری بندر شهید بهشتی

6- برنامه‌ریزی اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی بر اساس الگوهای بنادر هوشمند

7- تأمین تجهیزات استراتژیک اسکله شهید رجایی

سرمایه‌گذاری و توسعه ۱ میلیارد دلاری بنادر عباس، بوشهر، خرمشهر و… 8-

9- توجه ویژه به جزیره بندری نگین با عنایت به محدودیت‌های پس‌کرانه در بوشهر

10- هدف‌گذاری بندر شهید رجایی برای تبدیل‌شدن به هاب منطقه

11- احداث و گسترش خطوط ریلی به بنادر چابهار و بوشهر

12- توسعه و بهسازی خطوط ریلی در بنادر شهید رجایی، بوشهر، امام و خرمشهر

13- توسعه و فعال‌سازی بنادر شمالی کشور

14- احیای کریدور ترانزیتی هند، ایران و افغانستان با افتتاح بندر شهید بهشتی

15- توسعه زیرساخت‌های ریلی و احداث خطوط آهن در استان‌های همدان، کرمانشاه،

سیستان، گیلان، زنجان و…

16- احداث و توسعه خطوط ریلی آستارا – آستارا

17- برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بازسازی و خرید هزاران دستگاه واگن و لوکوموتیو با هدف نوسازی و توسعه ناوگان ریلی

18- توسعه خطوط ریلی به شیوه دوخطه کردن خطوط

19- هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برقی کردن مسیر ریلی تهران – مشهد

20- افزایش بهره‌وری ریلی در بخش مسافر در مسیر تهران – مشهد از ۵۰ قطار به بیش از ۲۰۰ قطار در روز

21- افزایش بهره‌وری و کسب سهم بیشتر از بارهای ریل پسند با هدف گسترش خدمات ریلی، کاهش هزینه و ریسک‌پذیری و حفاظت از محیط‌زیست

22- افزایش سرمایه‌گذاری و اجرا پروژه بزرگراهی تهران – شمال

23- اجرا و تکمیل آزادراه اصفهان – شیراز

24- به‌سازی، روکش آسفالت و احداث هزاران کیلومتر مسیر اصلی استانی و ترانزیتی

25- توجه ویژه در توسعه هزاران کیلومتر راه روستایی

26- اختصاص تسهیلات و سوبسید نوسازی ناوگان جاده‌ای

27- سرمایه‌گذاری در نوسازی شبکه راداری هوایی کشور

28- انعقاد قرارداد خرید ده‌ها فروند هواپیما

29- تأمین مالی خرید هواپیما به شیوه اجاره به‌شرط تملیک

30- احیا و تأثیرگذاری شورای عالی هماهنگی ترابری کشور

31- تأسیس شورای عالی ترانزیت کشور

32- راه‌اندازی معاونت حمل‌ونقل

33- تدوین سند راهبردی مراکز لجستیکی

34- تدوین سند بنادر خشک

و ده‌ها خدمت شایسته دیگر که الحق و انصاف باید دست این وزیر شایسته را به گرمی فشرد و بر سینه‌اش مدال لیاقت و افتخار آویخت.

امضاکنندگان این نامه عبارتند از: فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن پایانه‌داران بنادر ایران، انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مالکان کامیون ایران، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، مجمع ایران برای فردا تولید، صادرات، حمل‌ونقل و لجستیک، انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، انجمن صنفی شرکت‌های مسافرت هوایی و جهانگردی،کانون صنفی شرکت‌های مسافربری ایران، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سنگین ایران (بوژی‌داران)، انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی اردبیل، انجمن صنعت بانکرینگ ایران و بیانیه تشکل‌های لجستیکی در حمایت از وزیر راه و شهرسازی.

نتایج مثبت اختلاف‌نظرها چیست؟

با همه این‌ها قدر مسلم، نتیجه‌ای که در درازمدت از دل چالش‌هایی نظیر استیضاح وزرای مختلف بیرون می‌آید، حرکت به‌سمت آموزش و شناخت پرسشگری برمبنای اصول و رخدادهای واقعی، علمی و حقوقی خواهد بود. نه مانند آنچه که در برهه‌ای از تاریخ نه‌چندان دور کشورمان با بیان اصطلاحات بی‌پایه و تهمت‌آمیزی نظیر «بگم بگم‌ها» مطرح بود!

با تضارب آرا و بررسی چالش‌های موجود از زبان موافقان و مخالفان نیز نتیجه مثبتی که می‌تواند رخ دهد، رد انتقاداتی است که مبنای کارشناسانه و واقعی ندارند و صرفاً بر اساس اختلاف‌نظرهای سیاسی یا سلیقه‌ای مطرح می‌شوند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3792

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.