• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

رونق اقتصاد منطقه با 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان

  • کد خبر : 9457
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
رونق اقتصاد منطقه با 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان

0 (0) دو خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان دستاوردهاي زيادي همچون صرفه جويي در مصرف سوخت، کاهش سوانح جاده اي و رشد گردشگري را بدنبال خواهد داشت و در مجموع به رونق اقتصادي منطقه و اين 2 استان کمک خواهد کرد. به گزارش ايرنا، خطوط ريلي از قديمي ترين وسايل حمل و نقل عمومي […]

0
(0)

دو خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان دستاوردهاي زيادي همچون صرفه جويي در مصرف سوخت، کاهش سوانح جاده اي و رشد گردشگري را بدنبال خواهد داشت و در مجموع به رونق اقتصادي منطقه و اين 2 استان کمک خواهد کرد.
به گزارش ايرنا، خطوط ريلي از قديمي ترين وسايل حمل و نقل عمومي در جهان محسوب مي شوند و همواره نيز از مزيت هاي قابل توجهي از جمله کاهش ميزان مصرف انرژي، کم بودن آلاينده هاي زيست محيطي، قيمت به صرفه و ضريب ايمني بالا برخوردار بوده اند.
امروزه با کمک فناوري هاي پيشرفته شاهد قطارهايي با امکانات و تجهيزات فوق العاده مدرن و با سرعت هاي مناسب در حوزه جا به جايي مسافر و کالا در سطح جهان و منطقه هستيم.
متاسفانه توجه و توسعه اين وسيله نقليه در کشور ما آن چنان که بايد مورد حمايت قرار نگرفته تا جايي که در حوزه حمل و نقل جاده اي کمک هاي فراواني از جمله يارانه صورت مي گيرد اما به قطار، به عنوان يک وسيله عمومي راحت و ايمن توجه لازم و آنچنان که بايد، نشده است.
با اين حال به نظر مي رسد با افزايش روز به روز نرخ سفرهاي هوايي و عدم ايمني در جاده ها، دولت توجه ويژه خود را به سوي راه‌آهن جلب کرده و با انجام برخي اقدامات از جمله احداث خطوط آهن جديد مانند خط آهن قزوين – رشت و يا 2 خطه کردن خطوط ريلي سعي خود را در توسعه سفرهاي بين شهري و يا حمل کالا از طريق قطار معطوف ساخته است.
يکي از پروژه هاي قابل توجه راه‌آهن جمهوري اسلامي که کليد شروع عمليات آن نيز در سال 95 به دنبال عمليات اجرايي خط آهن سراسري تهران – قزوين صورت گرفته، 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان بوده است.

پروژه 2 خطه شدن قزوين – زنجان 50 درصد پيشرفت فيزيکي دارد
مديرکل دفتر فني استانداري قزوين در اين رابطه به ايرنا گفت: طرح 2 خطه شدن راه‌آهن 171 کيلومتري قزوين – زنجان که 70 کيلومتر آن در حوزه جغرافيايي قزوين قرار دارد از 25 ارديبهشت ماه سال 95 با 6 هزار ميليارد ريال اعتبار کليد خورد و در حال حاضر نيز عمليات اجرايي آن ادامه دارد.
پيمان پيرمرادي، با اشاره به اينکه براي اين طرح تاکنون 2 هزار و 500 ميليارد ريال هزينه شده است، افزود: براساس پيش بيني هاي به عمل آمده براي بهره برداري از اين طرح ملي به چهار هزار ميليارد ريال اعتبار ديگر نيازمنديم.
وي اضافه کرد: بدون شک با افزايش سرعت قطار اين مسير از 140 به 200 کيلومتر در ساعت، ضمن تسريع در امر تردد، شاهد استقبال بيشتر شهروندان از خطوط ريلي در مسافرت هاي بين شهري نيز خواهيم بود.
اين مسئول، گسترش خطوط ريلي را براي مناطق اقتصادي حايز اهميت دانست و تاکيد کرد: استان قزوين يکي از قطب هاي مهم اقتصادي کشور به شمار مي رود که با توسعه خط آهن سراسري آن مي توان علاوه بر ايجاد درآمدهاي پايدار اقتصادي و همچنين اشتعالزايي قابل توجه در آن، درآمدهاي حاصل از توليد و اقتصاد موجود در منطقه را نيز افزايش داد.
به گفته اين مسئول فني، در صورت تامين اعتبارات لازم تا پايان امسال شاهد بهره برداري از 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان خواهيم بود.
وي اظهار داشت: اجراي اين طرح مي تواند دستاوردهاي زيادي را به همراه داشته باشد که از جمله آنها می توان به رونق گردشگري، کاهش آلودگي هوا، صرفه جويي در مصرف سوخت، کم شدن سوانح جاده اي وهمچنين ايجاد شغل هاي مستقيم و غيرمستقيم اشاره کرد.
TOD بستر اتصال حمل و نقل عمومي شهر به خط آهن است
مديرکل راه و شهرسازي استان قزوين، توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي (TOD) را بستر مناسب اتصال شهر با خط آهن دانست و يادآور شد: مهمترين مساله ما در حوزه طرح بازآفريني توجه به برخي محلات، از جمله محله راه‌آهن قزوين است که شرايط توسعه ايستگاه موجود را براي ما با توجه به گسترش خطوط ريلي منطقه، فراهم مي کند.
مسعود حق لطفي ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن شهرهاي قزوين و تاکستان در حاشيه خط آهن سراسري و با توجه به پيشنهاد استان به ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار به رياست وزير راه و شهرسازي، اجراي برخي طرح ها در حوزه راه‌آهن، مانند TOD مي تواند شرايط مناسبي را براي توسعه پايدار شهرهاي ياد شده فراهم آورد.
اين مسئول با اشاره به اينکه در حوزه تاکستان و در روزهاي سخت زمستاني منطقه که راه ها به علت برف و کولاک شديد مسدود مي شود، بسياري از مسافران از طريق خطوط ريلي منتقل مي شوند که با توجه به اجراي 2 خطه شدن مسير ريلي قزوين – زنجان بدون شک شاهد حجم بيشتري از تردد مسافران از طريق قطار در اين مسير خواهيم بود.
حق لطفي اظهار داشت: با 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين- زنجان شاهد افزايش حجم مسافرت هاي ريلي و حمل و نقل کالا از خط آهن خواهيم بود که اين موضوع در رونق اقتصادي منطقه تاثيرگذار خواهد بود.
خطوط ريلي امروز سهم قابل توجهي در جا به جايي مسافران دارند
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين در اين باره اظهار داشت: با توجه به اينکه در گذشته توسعه شهرها براساس خطوط آهن شکل مي گرفت بنابراين اين مساله همواره براي دولتمردان کشورهاي مختلف حايز اهميت بوده است.
علي فرخزاد ادامه داد: يکي از اهداف مهم اجراي پروژه 2 خطه شدن خط آهن قزوين – زنجان و همچنين قزوين – تهران بالا بردن ظرفيت جا به جايي مسافر و کالا تا 2 برابر در نظر گرفته شده است.
وي اضافه کرد: استان قزوين با توجه به ويژگي هاي خاص خود در بخش اقتصادي، کشاورزي و گردشگري و همچنين ايجاد منطقه ويژه اقتصادي تاکستان در آينده نزديک به توسعه پايدار و گسترش زيرساخت هاي قابل توجه حمل و نقل به خصوص در بحث خطوط ريلي نيازمند است.
به گفته اين مسئول، 2 خطه شدن خطوط ريلي قزوين – تهران و قزوين زنجان و ادامه آن تا کشور ترکيه بدون شک مي تواند بخش مهمي از حوزه اقتصادي و گردشگري منطقه و حتي کشور را تحت تاثير خود قرار دهد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين يادآور شد: البته پروژه 2 خطه شدن راه‌آهن قزوين – زنجان در ادامه فعاليت خود با مشکلاتي در بخش تملک اراضي روبرو بود که خوشبختانه تا حدود زيادي موانع موجود حل و فصل شده تا جايي که عمليات اجرايي اين طرح همچنان در حال انجام است.
فرخزاد ادامه داد: بدون شک با پايان و بهره برداري از 2 خطه شدن خطوط ريلي تهران – قزوين و قزوين – زنجان علاوه بر کاهش آمار تصادفات و بار ترافيکي جاده ها، شاهد تحولي شگرف در حوزه جا به جايي مسافر و کالا در اين خطوط خواهيم بود.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين تاکيد کرد: البته با توسعه ناوگان ريلي نبايد از برخي موارد از جمله افزايش کيفيت قطارها نيز غافل بود زيرا هرگونه بي توجهي در اين بخش شاهد نتايج معکوسي نيز خواهيم بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=9457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.