• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ریل گذاری ۸۰۰ کیلومتر خط آهن جدید، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

  • کد خبر : 3846
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
ریل گذاری ۸۰۰ کیلومتر خط آهن جدید، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

0 (0) سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن، در نشست خبری، ضمن تشریح فعالیت های شرکت راه آهن در سال ۱۳۹۶ گفت: در سال جاری ۸۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در مناطق مختلف راه آهن ریل گذاری کردیم، گفت: این پروژه ها جدای از ریل گذاری است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای […]

0
(0)

سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن، در نشست خبری، ضمن تشریح فعالیت های شرکت راه آهن در سال ۱۳۹۶ گفت:
در سال جاری ۸۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در مناطق مختلف راه آهن ریل گذاری کردیم، گفت: این پروژه ها جدای از ریل گذاری است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام داده است.

وی با بیان اینکه راه آهن ملایر – ارومیه، قزوین – رشت و راه آهن کرمانشاه در اوایل سال ۹۷ تحویل شرکت راه آهن می‌شود، افزود: با توجه به اینکه شرکت ساخت و توسعه ۵۰۰ کیلومتر و شرکت راه آهن ۸۰۰ کیلومتر در سال ۹۶ ریل گذاری داشته اند، در مجموع ۱۳۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در سال ۹۶ احداث شد که این اتفاق درطول ۹۰ سال عمر راه آهن ایران بی نظیر است.

محمدزاده با اشاره به بازسازی ریل ۶۰ ساله محور جنوب (از قم به سمت اهواز) اظهار داشت: طول این مسیر ۳۰۰ کیلومتر بود که ۱۳۰ کیلومتر تونل داشت. برخی تونل های این مسیر انحنای ۳۶۰ درجه ای داشتند که فرایند بازسازی خط آهن در حین تردد قطار را بسیار سخت کرده بود. با این حال بخش اعظم این مسیر بازسازی شد و تنها یک بلاک باقی مانده است که با توجه به فرا رسیدن سفرهای نوروزی این بلاک در خرداد ۹۷ تعویض خواهد شد.

وی تراک بندی بش از ۴۰۰ کیلومتر خط آهن را در سال جاری را یادآور شد و گفت: بخش مهم این پروژه در مسیر بافق – بندرعباس قرار دارد که سبب افزایش قابل توجه ظرفیت شبکه ریلی با هدف افزایش تردد بار خواهد شد. همچنین ۲ هزار کیلومتر در شبکه ریلی تحت پوشش ATC (سامانه الکترونیکی کنترل یکپارچه شبکه راه آهن) قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه ویژه دولت به قطار حومه ای در سال ۹۶ ادامه داد: در طول سالهای ۸۶ تا ۹۲ سهم ریل از حمل بار مرتبا در حال کاهش بود که از سال ۹۳ تاکنون با کاهش نرخ دسترسی به راه آهن برای صاحبان بار، سهم شرکت راه آهن از تعرفه بار از ۵۳ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت که منجر به کاهش شدید درآمدهای شرکت راه آهن شد ولی به افزایش سهم ریل از حمل بار انجامید. به عنوان نمونه در سال ۹۶، ۴۷ میلیون تن بار از طریق ریل حمل شد که بی سابقه است.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: این شرکت ۷۵۰ میلیارد تومان در سال جاری یارانه غیرمستقیم به حوزه حمل و نقل ریلی مسافر پرداخت کرده است به گونه ای که هر یک مسافر – کیلومتر، در بخش ریلی ۶۴ تومان یارانه مستقیم دریافت می کند که این مسئله به ارزانتر بودن ۱۸۰ تومانی هر یک لیتر گازوئیل در قطار مسافری نسبت به قطار باری برمی گردد. به معنای دیگر جابجایی مسافر با قطار نه تنها هیچ درآمدی برای شرکت راه آهن ندارد بلکه دولت به آن یارانه هم پرداخت می کند.

وی به امضای قرارداد همکاری تولید ۴۵۰ دستگاه ریل باس میان دو شرکت تولید کننده واگن مسافری از ایران و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در ۴ سال آینده این ریل باس ها برای قطار حومه ای مورد بهره برداری قرار می گیرد، که ظرفیت سفر حومه ای در تهران به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن در ۳ سال گذشته سهم ریل از سفرهای حومه ای پایتخت از ۱/۵ به ۷ میلیون نفر رسید که در ۴ سال آینده به ۵۰ میلیون نفر افزایش می یابد. در حال حاضر بخش مهمی از زیرساخت های این افزایش ظرفیت تکمیل شده و منتظر تامین ناوگان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۹۶، نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی های راه آهن به دولت تسویه شد، تصریح کرد: تا پایان سال جاری با مجموعه واگن هایی که از تولید کنندگان داخلی و خارجی تامین شده ۸۰۰ واگن باری به شبکه ریلی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه به ۲۸ هزار واگن خارجی در کشور نیاز داریم، ادامه داد: سازنده و خریدار هر دو از بخش خصوصی هستند ولی شرکت راه آهن به تامین نقدینگی مورد نیاز خرید واگن از سوی بخش خصوصی کمک کرد و توانستیم ۳ میلیارد دلار تامین مالی ناوگان ریلی باری را تامین کنیم. در این قرارداد بانکهای روسی به شرکت های ریلی ایرانی تسهیلات خرید واگن می دهند و برای آنکه تولید داخل نیز رونق یابد، بخشی از تولیدات ریل روسی در شرکت های واگن سازی ایرانی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال آینده راه آهن بندر امام خمینی با مشارکت بخش خصوصی به شلمچه خواهد رسید، گفت: همچنین در سال ۹۷ سهام یک شرکت تولید لوکوموتیو وارد بازار سرمایه خواهد شد.

وی از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در سال ۹۷ را احداث کریدور زیرزمینی اتصال سکوی ایستگاه راه آهن تهران به خط ۳ مترو دانست و افزود: ایستگاه راه آهن مسافری شهرری از ایستگاه باری در سال آینده جدا شده و پس از خریداری اراضی آن در جنب ایستگاه مترو شهر ری احداث خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.