• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

هدف اسرائيل از راه آهن صهيونيستى- عربى چيست؟!

  • کد خبر : 2868
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
هدف اسرائيل از راه آهن صهيونيستى- عربى چيست؟!

0 (0) به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسرائیل کاتس، وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی اخیرا در مصاحبه با روزنامه سعودی ایلاف از طرحی مشترک با کشورهای عربستان و امارات برای ایجاد خط راه آهن میان آنها سخن گفت. هدف از این طرح در واقع از بین بردن اهمیت تجاری تنگه هرمز و […]

0
(0)

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسرائیل کاتس، وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی اخیرا در مصاحبه با روزنامه سعودی ایلاف از طرحی مشترک با کشورهای عربستان و امارات برای ایجاد خط راه آهن میان آنها سخن گفت. هدف از این طرح در واقع از بین بردن اهمیت تجاری تنگه هرمز و متوقف کردن شریان حیاتی آن و کاستن از ارزشش از طریق ایجاد گذرگاه های دریایی و زمینی جایگزین است.

«هشام الهبیشان»، تحلیلگر و کارشناس اردنی در خصوص ماهیت این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید مساله مهمی را توضیح دهیم و آن همان ماهیت و جزئیات پروژه ای است که کاتس از آن پرده برداشت. این پروژه با هدف متصل کردن عربستان، بحرین و امارات و دیگر کشورها به شهر حیفا واقع در اراضی اشغالی فلسطین از طریق یک خط راه آهن که از شهر بیسان واقع در مرزهای شمالی با اردن و گذرگاه مرزی الشیخ حسین می گذرد اجرا می شود.

وی افزود: این طرح از طریق منطقه اربد به سمت مرزهای عربستان و متصل شدن با راه آهن این کشور تکمیل می‌شود. هدف اصلی از این طرح متصل کردن برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به بندر حیفا مشرف بر مدیترانه به شمار می آید.

وی در ادامه گفت: این طرح قاعدتا پیامدهایی بر روابط تجاری میان کشورهای مذکور دارد. هم چنین بر روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی تاثیر گذار است. اصطلاح صلح اقتصادی و همکاری اقتصادی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طریق کانالهای پنهان میان کشورهای مذکور بر آن نظارت دارد در واقع مقدمه ای برای طرح عادی سازی روابط به شمار می آید که نشانه های آن ظهور و بروز پیدا کرده و در پشت پرده تبدیل به طرح ائتلاف میان آنها می شود.

این تحلیل گر اردنی در خصوص پیامدهای منفی طرح صهیونیستی-عربی بر تنگه هرمز تاکید کرد: امروزه تنگه هرمز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه روزانه ۲۶ نفت کش با محموله های ۱۷ میلیون بشکه خود از این منطقه عبور می کنند و در واقع این میزان از عبور نفت کش ها ۳۷ درصد از تجارت جهانی نفت را تشکیل می دهد.

الهبیشان تأکید کرد: کشورهایی مانند عربستان و امارات و دیگر کشورهای نفت خیز بیشترین میزان از صادرات نفتی خود را از طریق تنگه هرمز انجام می دهند. بیشترین میزان از واردات این کشورها نیز از طریق همین تنگه صورت می گیرد. همه ما می دانیم که تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک و تجاری زیادی با توجه به جایگاه حیاتی آن برخوردار است.

وی یادآور شد: زمانیکه از پیامدهای منفی این طرح بر تنگه هرمز سخن می گوییم می توانیم بر اساس سخنان وزیر صهیونیستی در خصوص ماهیت آن، چنین نتیجه بگیریم که هدف از این طرح از بین بردن اهمیت تجاری تنگه و متوقف کردن شریان حیاتی آن و کاستن از ارزشش از طریق ایجاد گذرگاه های دریایی و زمینی جای گزین است.

الهبیشان در خصوص عادی سازی روابط تجاری میان عربستان و امارات و به طور کلی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با هدف عادی سازی روابط سیاسی تاکید کرد: روند عادی سازی روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس و یا به اصطلاح محور میانه رو با رژیم صهیونیستی از مرحله صلح اقتصادی عبود کرده به طوریکه کارشناسان صهیونیست تاکید دارند که پشت پرده، همکاری اقتصادی و امنیتی گسترده ای میان محور میانه رو عربی و این رژیم وجود داشته و این روند در حال رشد است.

وی افزود: بنا به گفته آنها روابط گرم و صمیمی میان آنها و برخی نظام ها در منطقه به وجود آمده چرا که ماهیت منافع آنها مشترک است چرا که یکی از کارشناسان صهیونیست اذعان کرد که نمایندگان این کشورها با آنها نشست و برخواست دارند و پشت درهای بسته با آنها سر همه چیز توافق می کنند. بنابراین طرح خط راه آهن مشترک بخشی از یک طرح بزرگتر با نام همکاری و ائتلاف محور میانه رو عربی و رژیم صهیونیستی به شمار می آید.

وی در ادامه افزود: کاملا طبیعی است که این طرح تاثیرات منفی بر کانال مصری سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ مرتبط می کند بگذارد به طوریکه از حجم تبادلات تجاری در این منطقه می کاهد و به منافع تجاری و در کل به گذرگاه های دریایی ایران و ترکیه ضربه می زند اما با توجه به سطح روابط میان ترکیه و صهیونیستها از یک سو و سطح روابط میان مصر و صهیونیستها از سوی دیگر این دو کشور برای خود سهمی در این پروژه دست و پا خواهند کرد تا از تاثیرات منفی آن دور بمانند.

الهبیشان در پایان تأکید کرد: ایران نیز بنا به اعتقاد من و با توجه به جایگاه استراتژیکش در خصوص گذرگاه های آبی هم چنان می تواند منافع تجاری خود را حفظ کند.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2868

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.