• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

آرامش و گردشگری ریلی، حاصل جدال با کوه و آهن در لرستان

  • کد خبر : 28089
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
آرامش و گردشگری ریلی، حاصل جدال با کوه و آهن در لرستان
ایمنی، انرژی، محیط زیست، ظرفیت حمل و جابجایی از مهمترین مولفه هایی هستند که ساخت راه آهن را برای دولت ها مهم کرده و این ملاحظات در استانی همچون لرستان واقع در مسیر سراسری ریلی شمال به جنوب اهمیت دو چندانی دارد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، بدون شک حمل و نقل ریلی از مهمترین مولفه های توسعه به شمار می رود و با توجه به مزایای نسبی که در مقایسه با سفرهای جاده‌ای، هوایی و دریایی دارد سهم خاصی را در بخش حمل و نقل مختص خود کرده است.

راه آهن امروزه به یک مکانیسم کارآمد و مهم در حمل و نقل درون و برون شهری تبدیل شده که کم کم جای خود را در کشورهای در حال توسعه نیز باز کرده  تا جایی که کشورهای یک منطقه به فکر ایجاد شبکه های ریلی مستمر و ارتباط از این طریق افتاده اند.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور ایجاد شده و کار بررسی و ساخت همین مقدار نیز در دست انجام است.

حمل و نقل ریلی برای کشور پهناوری همچون ایران که البته مرزهای مشترک قابل توجهی برای تجارت منطقه ای و جهانی دارد که ضرورت حیاتی به شمار می رود که البته باید برای تکمیل زنجیره ریلی کشورهزینه های بالایی صرف شود.

لرستان نیز در مسیر ریلی شمال به جنوب کشور قرار دارد و با داشتن بیش از ۱۵۰ کیلومتر راه آهن یک معبر مهم در این حوزه به حساب می آید که به دلیل فرسوده بودن خطوط ریلی ، سال۹۳ اوج حوادث در این محور رقم خورد به نحوی که در یک ماه  تا ۱۰ واژگونی و اتفاق در این مسیر رقم می خورد.

توقف قطارهای باری و مسافری مسیر تهران – جنوب برای روزها از مهمترین تبعات این اتفافات بود علاوه بر اینکه واگن های باری حامل سوخت، بارها موجب نفوذ مواد سوختی و گازوییلی به محیطزیست و رودخانه مسیر شده و تبعات اقتصادی و زیست محیطی دیگری به همراه داشت.

به همین دلیل طرح بازسازی راه آهن لرستان به طور جدی آغاز شد تا علاوه بر اقتصادی کردن فعالیت‌های ریلی، ایجاد ایمنی بیشتر، توسعه خطوط جدید و ایجاد منابع مالی پایدار به‌منظور توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد.

البته شرایط خاص و کوهستانی لرستان با رانش های مقطعی و بارندگی های  شدید برف و باران، کاربازسازی خطوط ریلی را بسیار سخت تر کرده بود چرا که جدال همزمان با آهن سخت و مسیرهای پرپیچ و خم کوهستانی طاقت فرسا و زمان بر بود اما حاصل این مشکلات، شیرینی سفرهای امین و آرام در این محور بوده است.

امروز ایمنی و سرعت ارتقا در راه آهن لرستان ارتقا یافته و ۵.۲ میلیون تن بار ازخطوط ریلی جنوب عبور می‌کند که بدون شک نقش لرستان به عنوان یک معبر ریلی مهم در این میان انکارنشدنی است.

با ایمن شدن مسیر ریلی، طبیعت بسیار چشم نواز محدوده راه آهن لرستان از نظر دور نماند و قطار گردشگری این استان برای نخستین بار به منظور بهره گیری مسافران از این دیدنی های منحصر بفرد نیزراه اندازی شده که بدون شک با گذشت زمان و استمرار در خدمات تفریحی و گردشگری به یکی از جاذبه های مهم منطقه تبدیل خواهد شد.

بازگشت سفرهای ایمن به خطوط ریلی لرستان

بازسازی خطوط ریلی لرستان سال گذشته به طور کامل خاتمه یافت و سفرهای ایمن و مطمئن دوباره در این مسیر جاری شده است.

مدیرکل راه آهن لرستان گفت: عملیات بازسازی و بهسازی خطوط ریلی استان به طول ۱۵۷ کیلومتر سال گذشته پایان یافت.

رحمت رحمت نژاد افزود: فاز پایانی عملیات بازسازی خطوط ریلی ناحیه لرستان در بلاک قارون – بیشه به طول ۷۵۰ متر در تونل ۱۱۳ و پل راه آهن بیشه بصورت شبانه روزی و بدون وقفه خاتمه یافت که با اتمام این قسمت، پروژه بازسازی خطوط ریلی محور جنوب تکمیل شد.

وی اظهار داشت: بلاک قارون – بیشه با طول ۱۷ کیلومتر به دلیل کوهستانی بودن مسیر پر پیچ و خم، دره و پرتگاه های عمیق حاشیه خط، وجود ۱۵ دستگاه تونل، پنج دهانه پل و قوس های متعدد با شعاع ۲۲۰ و ۲۵۰ یکی از فنی ترین بلاک های (به محدوده بین هر ایستگاه قطار تا ایستگاه بعدی بلاک می گویند) راه آهن کشور می باشد.

وی تصریح کرد: کار بازسازی خطوط ریلی لرستان شامل زیرسازی خط ،تعویض ریل از U۳۳ به R۶۰  و جایگزینی تراورس از فلزی به بتنی  بطول ۱۵۷ کیلومتر در ۱۰ بلاک و ۱۱ ایستگاه سال  ۹۲  از ایستگاه مومن آباد آغاز شده بود.

ایستگاه ریلی لرستان سه خطه شد

مدیر کل راه آهن لرستان گفت: همچنین امسال تنها ایستگاه دوخطه حوزه ریلی لرستان از بدو تاسیس راه‌آهن سراسری تهران جنوب پس از ۸۲ سال سه خطه شد.

رحمت نژاد افزود: در راستای رفع گلوگاههای ظرفیتی محور جنوب حدفاصل جاده دورود – اندیمشک و همچنین توسعه خطوط ایستگاهی، خط سوم ایستگاه راه آهن قارون  بطول ۶۰۰ متر ایجاد و احداث شد.

وی اظهار داشت: با توجه به کمبود فضا جهت احداث و نصب خط مذکور طی سه فاز دیوار ضامن ایستگاه در جوار رود سزار ساخته شد.

وی اظهار داشت: تا پیش از سه خطه شدن ایستگاه قارون به سبب همسایگی این ایستگاه با ایستگاه دورود به شدت با محدویت قبول و اعزام قطارها مواجه بوده ایم که با افزایش ظرفیت خطوط این گِره ترافیکی رفع گردید.

وی گفت: جهت اصلاح زیر ساخت ایستگاه و بمنظور تغییر سیستم علائم از رلهای به الکترونیکی (CTC) همزمان با احداث خط سوم ایستگاه قارون، سوزن و خط تامین ایستگاه نیز نصب و ایجاد شد.
وجود راه آهن و ضرورت ایجاد بندر خشک در لرستان

استاندار لرستان نیز گفت: برای بهره‌وری از ظرفیت ریلی، ایجاد بندر خشک در لرستان ضرورت دارد.

سید موسی خادمی افزود: رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایجاد و باعث رونق تولید می‌شود   که با وجود اینکه راه‌آهن کار بزرگی در لرستان است اما تاکنون بهره ورانه از آن استفاده نشده است.

وی اظهار داشت: استفاده از خطوط ریلی برای ارسال نهاده‌های دامی  و البته حمل محصولات صادراتی استان از جمله تولیدات پتروشیمی از اقدامات موثر در استان می‌باشد.

وی درخصوص پایان عملیات بازسازی خطوط راه آهن جنوب در محدوده لرستان گفت: کار بزرگی در حوزه بازسازی خطوط ریلی لرستان انجام شده که همین امر یکی از راه‌های رشد و پیشرفت ارتقای بهره وری امکانات موجود است.

خادمی ادامه داد: یک اقدامی که در حوزه راه آهن انجام شد، ایجاد مرکزی برای توزیع نهاده‌های دامی بود که با همکاری حوزه راه آهن توانستیم ظرفیت جدیدی در این بخش ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: بحث قطار گردشگری در خط آهن دورود نیز ایجاد شد که توانستیم جریان خوبی از گردشگری را در استان راه بیندازیم.

استاندار لرستان گفت: با توجه به ظرفیت حمل و نقل در این منطقه، استعداد ایجاد یک بندر خشک برای انتقال بار از جنوب به مرکز و استان‌های اطراف را در استان داریم که از این طریق بهره وری خط آهن دورود نیز افزایش می‌یابد.

گردشگری ریلی لرستان، جاذبه منحصر بفرد طبیعت و مدرنیته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: پس از بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان سوت اولین قطار گردشگری استان اسفند ۹۷ به صدا درآمد.

سیدامین قاسمی افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت ۳۳۶ صندلی در چهار واگن و طی مسافت ۷۴ کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از ۱۹ ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.
وی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه،آب گرمه، عیدانه، چلوه های بی نظیر از زندگی روستایی در آب شباندر،چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آنه ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.
قاسمی ادامه داد: اقامت در اقامت گاهی بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28089

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.