• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

آغاز به کار کریدور چند منظوره ریلی چین – قرقیزستان – ازبکستان

  • کد خبر : 27267
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
آغاز به کار کریدور چند منظوره ریلی چین – قرقیزستان – ازبکستان
اولین قطار باری مسیر کریدور چندمنظوره جدید از چین به ازبکستان به حرکت در آمد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، این قطار طی مراسم رسمی حرکت خود را از شهر لانژو در استان گانسو چین با حمل اولین محموله باری ۲۵ کانتینری بزرگ آغاز کرد و در مسیر ترانزیتی چند منظوره از طریق قرقیزستان و ازبکستان به ایستگاه ماری در ترکمنستان می‌رسد.

در همین رابطه یک شرکت مشترک ازبکی – چینی با نام “ال ال سی جاده ابریشم بین‌المللی –  Silk Road International LLC” نیز برای بحث جابجایی با کامیون‌های کانتینربر از ایستگاه راه آهن کاشغر (چین) به ایستگاه راه آهن اوش (قرقیزستان) مشارکت می‌کند.

موافقت نامه‌هایی با شرکت های بزرگ لجستیک و اپراتور در مورد استفاده از تعرفه‌های انعطاف پذیر و رقابتی برای حمل و نقل قطارهای باری (کانتینربر) در مسیرهای چند منظوره به چین، کشورهای آسیا و اقیانوسیه، ترکیه، اروپا، بنادر روسیه و بالتیک تهیه و نهایی شده‌اند.

کریدور جدید چهار هزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که ۳۰۰ کیلومتر از مسیر قزاقستان (از طریق خارگوس) کوتاهتر است. با این کریدور زمان جابجایی تا ۵ روز کاهش می یابد.

 قرارداد ساخت این خط در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۶ توسط مقامات قرقیزستان و ازبکستان امضاء شد.

این خط آهن علاوه بر توسعه اقتصادی در منطقه، به چین کمک می‌کند تا محصولات خود را با سهولت بیشتری به آسیای میانه، خاورمیانه و اروپای شرقی انتقال دهد.

«مرت مورسالیف» کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان با اشاره به اینکه بازرگانان جنوب قرقیزستان به دلیل مشکلات حمل‌ونقلی با شمال کشور، علاقه‌مند به توسعه مبادلات تجاری با ازبک‌ها هستند؛ گفت: راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان دسترسی محصولات تولیدی چین و آسیای مرکزی به بندرهای بین‌المللی ایران و ترکیه را باز می‌کند.

این کارشناس افزود: راه‌آهن ازبکستان و قرقیزستان با استانداردهای اتحاد جماهیر شوروی (سابق) با سایز ۱۵۲۰ میلی‌متر ساخته‌شده و در راه‌آهن ایران و چین استانداردهای اروپایی با سایز ۱۴۳۵ میلی‌متر به‌کاربرده شده است.

وی گفت: در مرزهای چین و قرقیزستان محصولات به واگن‌های دیگر بارگذاری می‌شوند و در مرزهای ترکمنستان و ایران بازهم این پروسه تکرار می‌گردد.

مورسالیف افزود: در مرحله اول این راه‌آهن به نفع طرف چین، پس‌از آن به نفع ازبکستان و در آخر به نفع قرقیزستان است که باوجود زیرساخت‌های توسعه‌نیافته داخلی اجرای این‌گونه پروژه‌ها در چارچوب منافع «بیشکک» قرار ندارد.

«بختیار ارگشیف» کارشناس مسائل اقتصادی ازبکستان معتقد است که راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان مسیر مناسبی برای حمل‌ونقل خواهد بود.

وی دراین‌باره گفت: محصولات چینی که با استفاده از راه‌آهن از طریق قزاقستان، روسیه، اروپای شرقی به دیگر کشورها صادر می‌شوند به دلیل اختلاف سایز راه‌آهن واگن‌ها یا چرخ‌ها، چندین بار عوض می‌شوند اما همه طرف‌های این مسیر از این شرایط راضی هستند.

ارگشیف افزود: علاوه بر این عوض کردن واگن‌ها و چرخ‌ها اجباری نیست و در مرزهای چین و قزاقستان تنها کانتینرها را عوض می‌کنند و این پروسه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بیشتر زمان نمی‌خواهد.

این کارشناس اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن قفقاز جنوبی «باکو-تفلیس-قارص» فعال است و تا پایان سال ۲۰۱۷ مسیرهای جدیدی باز می‌شود و همچنین ترکمنستان با اختصاص میلیاردها دلار به عملیات بازسازی بندر «ترکمن باشی» پرداخته است.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ ازبکستان ساخت‌وساز راه‌آهن «اندیجان»- «تاشکند» را تمام کرد و پس از بهره‌برداری از آن دسترسی به قفقاز جنوبی، ترکیه، اروپای جنوبی و آفریقای شمالی باز می‌شود.

این کارشناس ازبک عنوان کرد: راه‌آهن تنها برای انتقال محصولات نیست بلکه باعث توسعه شهرهای نزدیک نیز می‌شود.

وی افزود: نتایج فعالیت دولت ازبکستان نشان می‌دهد که چنین مکانیزم‌هایی انگیزه جدیدی برای توسعه صنعتی مناطق مختلف هست.

ارگشیف در پایان گفت: همچنین رشد قاچاق محصولات بی‌کیفیت چین هم یکی از تهدیدات جدی این پروژه برای صنعت ازبکستان است.

به نظر می‌رسد با توجه به همکاری ایران و هند در کریدور شمال-جنوب که باعث ارسال راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات هندوستان به آسیای مرکزی و قفقاز می‌شود، چین درصدد راهی برای رقابت با این کریدور است تا بتواند از تصرف بازارهای این منطقه توسط هندوستان جلوگیری کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27267

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.