• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

آغاز عملیات اجرایی محور ریلی اسلام‌آباد-ایلام با حضور رییس‌جمهور

  • کد خبر : 23258
  • ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
آغاز عملیات اجرایی محور ریلی اسلام‌آباد-ایلام با حضور رییس‌جمهور
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام، اتصال این استان به شبکه آزادراهی و ریلی را از مهم‌ترین اهداف این اداره کل برشمرد و اتصال ایران به جنوب‌شرق اروپا از طریق بندر لاذقیه را دورنمای ساخت آزادراه نجف اشرف عنوان کرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از جمله، علی اصغرکاظمی با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، گفت: ایلام با توجه به امنیت مرزهای مشترک با عراق و قرابت‌ مذهبی و قومی با مردم این کشور به‌عنوان دروازه عتبات قلمداد می‌شود و از این نظر جایگاه ممتازی را در سطح کشور و منطقه به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اولویت‌های توسعه زیرساخت‌های استان افزود: با توجه به اینکه استان ایلام دارای ۱۰ شهرستان است، یکی از دغدغه‌های اصلی ما ارتقاء ارتباط بین این شهرستان‌هاست و در این راستا احداث حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دستور کار ما قرار دارد.
کاظمی، اتصال استان به شبکه آزادراهی را دغدغه دیگر این اداره کل برشمرد و عنوان کرد: به این منظور دو پروژه از شمال و جنوب استان تعریف شده است؛ در شمال استان آزادراه کربلا را در دست انجام داریم که فاز اول آن از کرمانشاه به سمت حمیل به‌طول ۵۰ کیلومتر عملیاتی شده است و با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است. هم‌اکنون نیز برای اجرای فاز دوم این پروژه به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران هستیم.

اخذ تاییدیه‌های محیط زیست و پدافند غیرعامل برای ساخت آزادراه نجف اشرف
وی، آزادراه نجف اشرف را پروژه مهم دیگر در این استان برشمرد و عنوان کرد: این پروژه را از جنوب استان در برنامه قرار دادیم و با توجه به فاصله ۲۵۰ کیلومتری که از طریق مرز چیلات استان ایلام با نجف اشرف وجود دارد، این آزادراه را از پل زال و سپس دهلران و مرز چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر تعریف کردیم. با پیگیری‌های مستمر قرار شد، چهار بانک ملی، ملت، سپه و پارسیان در این پروژه مشارکت ۴۰ درصدی داشته باشند و دولت و بخش خصوصی نیز هر کدام ۳۰ درصد مشارکت کنند. تفاهم‌نامه این آزادراه در هفته‌های گذشته نهایی شد و بر اساس این تفاهمنامه، پیگیری لازم را برای اخذ مجوز ماده ۲۳ قانون برنامه ششم پیگیری کردیم. به دنبال این تفاهم‌نامه مطالعات توجیهی تهیه و گزارش لازم با امضای وزیر راه و شهرسازی و تاییدیه‌های محیط زیست و پدافند غیرعامل به‌عنوان یکی از معدود طرح‌های جدید در لایحه بودجه ۹۹ تعریف شد.

احداث آزادراه نجف نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: بر اساس برآوردهای اولیه احداث این مسیر ۱۲۶ کیلومتری نیازمند اعتبار سه هزار میلیارد تومانی بود و بر اساس بازنگری‌هایی که انجام شد این عدد مقداری کاهش خواهد یافت؛ برای ساخت این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور فراخوان خود را اعلام کرده و شش سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند که مراحل ارزیابی این سرمایه‌گذاران در دست انجام است. برنامه ساخت این آزادراه نیز پنج ساله در نظر گرفته‌ شده است اما امکان کاهش این مدت به دو تا سه سال وجود دارد.
وی در خصوص زمان و نحوه بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران این پروژه گفت: مطالعات و جداول درآمد-هزینه پروژه تهیه و بر اساس اعدادی که پیش‌بینی شده است، در سال هشتم بازگشت سرمایه را برای این پروژه خواهیم داشت.

از ابتدای محرم تا پایان صفر چهار میلیون تردد از مرز مهران ثبت شد
کاظمی با اشاره به اینکه از ابتدای محرم تا پایان ماه صفر نزدیک به چهار میلیون تردد از مرز مهران ثبت شد، افزود: این میزان با توجه به رایگان بودن هزینه ویزا دو برابر شد. این روند رو به رشد قطعا در سنوات آتی ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که از این میزان تردد عواید خوبی برای کشور حاصل شود.
وی در خصوص آزادراه نجف که از پل زال تا مرز چیلات در کشور ادامه دارد نیز گفت: این آزادراه که کوتاه‌ترین مسیر از شبکه آزادراهی کشور به نجف اشرف است می‌تواند به‌عنوان یک آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا نجف اشرف مورد نظر باشد و با توجه به تکمیل بودن شبکه آزادراهی کشور از مشهد تا پل زال به تسهیل تردد زائران و مردم دو کشور منجر شود؛ دورنمای ما در این پروژه اتصال به جنوب‌شرق اروپا و بنادر دریای سیاه و مدیترانه و نیز بندر لاذقیه در کشور سوریه است. ضمن اینکه این آزادراه می‌تواند حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز پوشش دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، اتصال این استان به شبکه ریلی را هدف مهم دیگر اداره کل راه و شهرسازی خواند و خاطرنشان کرد: خوشبختانه قطعه چهارم راه آهن غرب کشور و قطعه اول اسلام آباد به سمت ایلام به طول ۱۸ کیلومتر پس از پیگیری‌های فراوان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به فراخوان گذاشته شد؛ پیمانکار این قطعه مشخص و قرارداد نیز در ماه گذشته ابلاغ شد. پیمانکار هم‌اکنون در حال تجهیز کارگاه است و عملیات اجرایی پروژه به طور رسمی با حضور رییس‌جمهوری آغاز خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اینکه مطالعات اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور از شمال و جنوب استان انجام شده است، گفت: فاز اول از اسلام‌آباد به ایلام به طول ۸۰ کیلومتر و فاز دوم به طول ۳۴۸ کیلومتر تا اندیمشک تعریف شده و با توجه به مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، فاز اول یعنی مسیر ایلام به اسلام‌آباد به طول ۸۰ کیلومتر برای احداث در دستور کار قرار گرفته است. ان‌شاءالله با پیگری‌هایی که خواهیم کرد تلاش می کنیم یک قطعه از دهلران-اندیمشک به طول ۱۲۰ کیلومتر نیز در برنامه قرار گیرد تا بتوانیم از سمت جنوب استان نیز اتصال به شبکه ریلی را برقرار کنیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23258

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.