• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

آغاز مطالعات استقرار TOD در راه‌آهن مشهد

  • کد خبر : 4933
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
آغاز مطالعات استقرار TOD در راه‌آهن مشهد

0 (0) مدیرکل راه‌آهن خراسان خبر داد: آغاز مطالعات استقرار TOD در راه‌آهن مشهد / احداث ایستگاه حمل‌ونقل ترکیبی در غرب مشهد/ ایجاد اولین بندر خشک خراسان در ایستگاه مطهری   مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن مشهد بر اساس طرح تی‌اودی گفت: بر اساس این طرح، به زودی پایانه‌ای […]

0
(0)

مدیرکل راه‌آهن خراسان خبر داد:

آغاز مطالعات استقرار TOD در راه‌آهن مشهد / احداث ایستگاه حمل‌ونقل ترکیبی در غرب مشهد/ ایجاد اولین بندر خشک خراسان در ایستگاه مطهری

 

هادی ضیایی‌مهرمدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن مشهد بر اساس طرح تی‌اودی گفت: بر اساس این طرح، به زودی پایانه‌ای چندوجهی و ترکیبی در غرب مشهد احداث می‌شود.

محمد هادی ضیایی‌مهر، مدیرکل راه‌آهن خراسان در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اجرای طرح تی‌او‌دی در ایستگاه راه‌آهن مشهد گفت: ایستگاه راه‌آهن مشهد اولین ایستگاه راه آهن ایران است که طرح جامع آن به تصویب هیات مدیره راه‌آهن رسیده است. در راستای طرح جامع و متناسب با رویکرد‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تاکید وزیر بر TOD کردن ایستگاه‌های مهم و بزرگ کشور مطالعات طرح تفضیلی این ایستگاه نیز در حال انجام است. بر اساس این مطالعات و بر مبنای طرح جامع ایستگاه راه آهن مشهد با رویکرد TOD تکمیل خواهد شد.

ضیایی مهر ادامه داد: این مطالعات در حال انجام است و قرارداد آن با یک شرکت مشاور داخلی در تهران منعقد شده است. طبیعتا با اجرای مطالعات زمینه اجرا نیز فراهم خواهد شد تا بحث TOD در ایستگاه راه‌آهن مشهد به سرانجام برسد.

به گفته وی در شش ماهه دوم امسال مطالعات نهایی خواهد شد.

مدیر راه‌آهن خراسان همچنین درباره ایستگاه جامع غرب مشهد گفت: موضوع دیگری در مشهد با رویکرد TOD در حال پیگیری است. در غرب مشهد پایانه چند منظوره و ترکیبی در حال مطالعه و ساخت است.

وی افزود: خط ۳ مترو، خط حومه‌ای گلبهار مشهد، خط مسافری گرگان-مشهد، پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری و درون شهری و پایانه تاکسیرانی در این ایستگاه قرار دارد.

ضیایی مهر درباره پیشرفت عملیات ساخت این پایانه نیز گفت: محدوده میزان زمین مورد نیاز برای ساخت این پایانه مشخص شده است. جلسات با دستگاه‌های مختلف در حال برگزاری است تا عملیات ساخت آغاز شود. شهرداری مشهد، شرکت راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور و خط گلبهار-مشهد از جمله دستگاه‌های ذی‌ربط در این پروژه هستند.

به گفته وی، این پایانه چند وجهی و ترکیبی، بزرگترین پایانه از این نوع در کشور خواهد بود.

ایجاد اولین بندر خشک خراسان

مدیرکل راه آهن خراسان  طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه مطهری را از جمله طرح‌های مهم راه آهن خراسان در سال ۹۷ دانست و گفت: در این ایستگاه هم خطوط ریلی در حال توسعه است، هم سکوها در حال بهسازی و افزایش هستند.

وی با اشاره به احداث بندر خشک در ایستگاه مطهری افزود: ساختمان‌های اداری برای استقرار گمرک و دستگاه‌های مرتبط با حمل‌ونقل بین المللی در حال ساخت است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد. درواقع این ایستگاه بستر ایجاد بندر خشک است و اولین بندر خشک استان خراسان به حساب می‌آید.

ضیایی‌مهر در ادامه با اشاره طرح‌های عمرانی دیگر این اداره در سال ۹۷ گفت: در ایستگاه راه آهن مشهد با توجه به طرح جامع، طرح توسعه و ایجاد ایستگاه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان مسافری در دستور کار قرار دارد.  بخشی از این طرح امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مناقصات بخش دیگر نیز هم اکنون در حال انجام است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از ناوگان مسافری کشور از مبادی ۲۸ گانه به مشهد وارد می شود و بخش بزرگی از تعمیرات این ناوگان در مشهد انجام می‌گیرد. بنابراین برای پاسخگویی به نیاز تعمیراتی ناوگان مسافری کشور توسعه این مراکز ضروری است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان درباره توسعه خطوط راه‌آهن استان خراسان نیز گفت: خط سوم کاشمر به فریمان به طول ۶۰ کیلومتر با پیشرفت حدودا ۵۵ درصدی در حال انجام است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ضیایی‌مهر افزود: این خط بخشی از کریدور سرخس به بندرعباس است و بخشی از آن با مسیر تهران مشهد مشترک است. این ۶۰ کیلومتر کریدور سرخس به بندرعباس را از مسیر دو خطه تهران مشهد جدا می‌کند که هم کمک به روانی سیل بارهای ترانزیتی است و هم سبب رفع تداخل قطارهای باری و مسافری می‌شود.

وی اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبکه ریلی کشور را نیز از دیگر طرح‌های توسعه راه اهن خراسان در سال ۹۷ بر شمرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4933

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.