• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب

  • کد خبر : 29106
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب خبرداد و گفت: ایستگاه راه‌آهن نقاب شامل چهار بنای سنگی به شماره ۳۲۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: از طریق راه‌آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود شهر نقاب را میپیماید، می‌توان به این شهر دسترسی داشت؛ در شهر نقاب یک ایستگاه راه‌آهن مرکزی به نام همین شهر (ایستگاه نقاب) وجود دارد که کلیه قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر میگذرند،  در آن توقف دارند.  

وی در مورد موقعیت مکانی این اثر افزود: ایستگاه راه‌آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان جوین، شهر نقاب (۵/۳ کیلومتری جنوب شهر نقاب) واقع شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌رضوی در خصوص پیشینه این اثر تاریخی تصریح کرد: ایستگاه راه آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

مکرمی‌فر با بیان این‌که ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است، عنوان کرد: در ایستگاه راه‌آهن نقاب چهار ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رئیس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن‌بانی و همچنین مخزن سوخت است.  عرصه معماری بنا در راستای ریل راه‌آهن و به صورت غربی- شرقی احداث شده و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی ادامه داد: ساختمان رییس ایستگاه با ۲۰۰ متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه‌آهن قرار دارد.

محمود طغرایی درباره ویژگی‌های خاص اثر اظهار کرد: ایستگاه راه‌آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی، نه تنها برای شهر نقاب،  بلکه از شأن ملی برخوردار است. ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده و ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران پس از جنگ جهانی در اروپا است.  

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان‌ رضوی، وی اضافه کرد: با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه‌آهن قدیمی ایران در یونسکو، بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت و ثبت خواهد شد. همچنین ایستگاه قطار مشهد، در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29106

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.