• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

اتصال راه‌‌آهن‌های ایران و ترکیه از مسیر جدید بررسی ‌می‌‌شود‌

  • کد خبر : 20549
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
اتصال راه‌‌آهن‌های ایران و ترکیه از مسیر جدید بررسی ‌می‌‌شود‌
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کمیته حمل‌ونقل بیست و هفتمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران-ترکیه طرف ترک پیشنهاد احداث مسیر ریلی جایگزین بین دو کشور را در این اجلاس مطرح کرده است، گفت: در این رابطه انجام بازدید میدانی در ایران و ترکیه ظرف مدت دو ماه آینده مورد موافقت قرار گرفت.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ شهرام آدم نژاد با اشاره به دستاورد‌های بیست و هفتمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران-ترکیه در بخش حمل‌ونقل اظهار داشت: با آغاز فعالیت کمیته حمل‌ونقل ایران و ترکیه توسط اینجانب و معاون وزیر حمل‌و‌نقل و زیرساخت ترکیه، مذاکرات کارشناسی به سرپرستی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها برگزار شد. همچنین در حاشیه این اجلاس نیز مذاکراتی با معاون وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه پیرامون برخی ابتکارات در چارچوب اقدامات مشترک انجام گرفت.

 وی در خصوص توافقات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: ابتدا طرفین نسبت به نتایج کمیته مشترک حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای که در تیر ماه ۱۳۹۸ در ازمیر ترکیه برگزار شد رضایت خود را اعلام کردند. سپس به منظور اجرای ماده ۷ موافقتنامه حمل‌و‌نقل جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه،‌ دو طرف موافقت کردند ‌نشست کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای دو کشور را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی در تهران برگزار کنند.

تاکید بر افزایش سهم ریل در چشم‌انداز حمل‌ونقل یک میلیون تن بار در سال میان ایران و ترکیه

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مذاکرات و توافقات حوزه حمل‌و‌نقل ریلی اشاره کرد و گفت: در این بخش دو طرف تمایل خود را برای تلاش در جهت ادامه و تعمیق همکاری‌ها در زمینه افزایش و توسعه سهم حمل‌و‌نقل بار به وسیله ریل بین دو کشور اعلام کردند تا حمل‌و‌نقل میان ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی از طریق مسیرهای ترانزیت ریلی ایران تسهیل شده و این مسیرها احیا شوند.

آدم‌نژاد افزود: دو طرف موافقت خود را نسبت به پیگیری هدف دستیابی به جابه‌جایی یک میلیون تن بار در سال بین دو کشور اعلام کردند.

وی با بیان اینکه، طرف ترک پیشنهاد احداث مسیر ریلی جایگزین بین دو کشور را در این اجلاس مطرح کرد، گفت: در این رابطه انجام بازدید میدانی در ایران و ترکیه ظرف مدت دو ماه آینده مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد‌ راه آهن‌ ایران و ترکیه جلسه‌ای را ظرف یک ماه آینده با هدف گفت‌وگو دزبازه برقراری سرویس تبادل داده برای اتصال داخلی راه‌آهن دو کشور برگزار کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در راستای برقراری حمل‌و‌نقل ریلی از چین و کشورهای CIS از مسیر ایران به ترکیه، اروپا و بالعکس، همچنین به‌منظور سیر واگن‌های کشورهای CIS در خاک ترکیه و نهایی شدن یادداشت تفاهم شش جانبه بین راه آهن‌ جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکیه این کشورها تمایل خود را برای برگزاری جلسه‌ای چند جانبه با حضور تمام طرف‌ها برای نهایی‌سازی تفاهم‌نامه مذکور در سریع‌ترین زمان ممکن ابراز کردند.

توافق ایران و ترکیه برای برگزاری نشست بررسی راه‌اندازی قطار تهران-استانبول

آدم‌نژاد با اشاره به مذاکرات انجام شده در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری نیز اظهار داشت: طرفین از راه‌اندازی قطار مسافری تهران – وان و تهران – آنکارا ابراز خرسندی کردند و در این راستا توافق شد با هدف بررسی راه‌اندازی قطار مسافری تهران – استانبول جلسه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن در تهران برگزار شود.

وی در ادامه به مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل دریایی اشاره کرد و گفت: در این بخش دو طرف برای جستجوی فرصت همکاری در زمینه ایجاد و پیاده سازی فناوری‌های پیشرفته برای ساخت کشتی‌های تفریحی، تعمیرات و نگهداری کشتی،‌ بازیافت کشتی و لایروبی و اتوماسیون فرایندها و تهیه جانمایی ها تمایل خود را اعلام کردند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: طرفین توافق کردند چهارمین کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی بین دو کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در ترکیه برگزار شود. همچنین طرفین بر توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه آموزشی دریانوردی، بازرسی فنی کشتی‌ها، فعالیت‌های مربوط به نظارت و کنترل کشتی‌ها، ‌ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی توافق کردند.

آدم نژاد سپس به مذاکرات حوزه حمل‌و‌نقل هوایی اشاره کرد و گفت: دو طرف رضایت خود از همکاری فعلی دو کشور در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی را اعلام و موافقت کردند تا در صورت لزوم جلساتی برای توسعه روابط برگزار شود.

وی با اشاره به مذاکرات و توافقات صورت گرفته در زمینه حمل‌و‌نقل ترکیبی و ترانزیت نیز اظهار داشت: در جریان این اجلاس طرفین بر راه‌اندازی سه کریدور ترانزیتی افغانستان-ایران-ترکیه در راستای مسیر شرق به غرب، ارتفا فعالیت‌‌های ترانزیتی کریدورترکیه ایران-قطر و اجرایی‌سازی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول  تاکید کردند و مقرر شد ظرف سه ماه آینده برای تحقق خواسته‌ها، طرفین تبادل نظر کنند.

همکاری مشترک ایران و ترکیه در حوزه لجستیک و تجارت شکل می‌گیرد

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی سپس به حوزه لجستیک و گمرک ( توافقات حمل‌ونقلی حاصله در سایر کمیته‌ها شامل مناطق آزاد و گمرک) اشاره کرد و گفت: در این زمینه طرفین بر احداث مرکز لجستیکی مجهز به تأسیسات مشترک دو کشور برای تسهیل در اتصال اروپا و آسیا در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو و  بر ایجاد دروازه مشترک مرزی بین دو کشور با هدف تسهیل فرایندهای مرزی و تجارت مرزها توافق کردند.

گفتنی است، در جریان برگزاری کمیته حمل‌ونقل بیست و هفتیمن اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران-ترکیه، دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ابراز داشت؛ این اولین جلسه‌ مشترک با وزارت حمل‌ونقل ترکیه طی سالیان گذشته است که در مذاکره با وزیر حمل و نقل ترکیه  کمترین مشکل میان دو طرف وجود داشت و تمرکز طرف ها بر ارائه ابتکاراتی جهت توسعه سطح روابط آتی بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=20549

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.