• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

اتصال چهار کشور به ایران با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات/ریل ملی ارزان‌تر از ریل وارداتی

  • کد خبر : 30710
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
اتصال چهار کشور به ایران با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات/ریل ملی ارزان‌تر از ریل وارداتی
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور گفت: با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات نتنها ایران و افغانستان به یکدیگر متصل می‌شوند بلکه کریدور شرقی-غربی تکمیل شده و کشورهای چین، ترکمنستان و قرقیزستان نیز از این طریق به کشورمان راه می‌یابند.
0
(0)

به گزارش ایسنا، عباس خطیبی در نشست خبری امروز درباره پروژه‌های ریلی انجام شده و در حال انجام، اظهار کرد: ‌در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راه‌آهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود. ۳ قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود.

وی افزود: دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد. همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.

خطیبی با اشاره به اینکه اگر نرخ کنونی ارز را در بازار آزاد در نظر بگیریم، ریل ملی ارزان‌تر از نمونه خارجی است، ادامه داد: بخشی از ریل این مسیر چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال ۹۷ که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم. در شش پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است و در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدف‌گذاری شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است، گفت: افغانستان نیز هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است. بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی را خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را هم به ایران متصل می‌کند.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه قطعه سوم این خط ریلی با چه اعتباری ساخته شده است، اظهار کرد: قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. همچنین برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.