• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اجراي طرح توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني در ايستگاه راه‌آهن تهران

  • کد خبر : 2787
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
اجراي طرح توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني در ايستگاه راه‌آهن تهران

0 (0) به گزارش خبرگزاري صداوسيما از روابط عمومي راه آهن، وحيد علي‌ قارداشي گفت: از زماني که وزير راه و شهرسازي موضوع يکپارچگي در انواع مدل‌هاي حمل‌ونقل و همچنين حمل‌ونقل برون و درونشهري را مطرح کرد ما نيز تلاش کرده‌ايم در بحث وظايف راه‌آهن در اين حوزه بازنگري داشته باشيم. وي افزود: در اين […]

0
(0)

به گزارش خبرگزاري صداوسيما از روابط عمومي راه آهن، وحيد علي‌ قارداشي گفت: از زماني که وزير راه و شهرسازي موضوع يکپارچگي در انواع مدل‌هاي حمل‌ونقل و همچنين حمل‌ونقل برون و درونشهري را مطرح کرد ما نيز تلاش کرده‌ايم در بحث وظايف راه‌آهن در اين حوزه بازنگري داشته باشيم.

وي افزود: در اين مسير موضوع ايجاد و توسعه قطارهاي حومه‌اي پيرامون شهرهاي بزرگ مطرح و عملياتي شد.

علي‌ قارداشي ادامه داد: پيش از اين ايستگاه راه‌آهن فقط يک ايستگاه راه‌آهن بود اما امروز تلاش کرده‌ايم ايستگاه‌هاي راه‌آهن استفاده‌هاي چند منظوره داشته باشد، در شهرهاي مدرن دنيا ايستگاه‌ها با محوريت راه‌آهن و مولتي‌مدال هستند که با مترو، خط عابر پياده، دوچرخه و LRT ترکيب مي‌شوند.

وي گفت: تبديل ايستگاه‌هاي راه‌آهن از چند منظور به ايستگاه‌هاي مرکزي براي توسعه شهري را دنبال کرده‌ايم ضمن آنکه فضاي پيراموني ايستگاه‌هاي راه‌آهن بايد توسعه يابد.

مديرکل دفتر مهندسي و نظارت بر تأسيسات راه‌آهن اضافه کرد: ضرورت دارد نيازهاي مردم را پوشش دهيم و ايستگاه‌ها را چند منظوره کنيم تا آسايش مسافران فراهم شود.

علي‌قارداشي اضافه کرد: وقتي کسي محوريت سفر کاري و رفت و برگشت روزانه خود را برمبناي قطار حومه‌اي تنظيم مي‌کند بايد در راه‌آهن ما نيز به اين موضوع توجه کنيم فضاهاي راه‌آهن را بابت ترکيب شدن با ديگر مدل‌هاي حمل‌ونقلي نظير مترو و بي‌آر‌تي توسعه دهيم ضمن آنکه قطارهاي منظم و دقيق داشته باشيم.

وي يکي ديگر از سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي را جابه‌جايي و انتقال ايستگاه‌هاي راه‌‌آهن در بيرون شهرها به درون شهرها عنوان کرد و گفت:‌در سال‌هاي گذشته نگاه بر اين محور استوار بود که ايستگاه‌‌هاي راه‌آهن شهرها بيرون حريم شهرها باشد اما در سياست جديد و با نگاه آسايش مسافر و ايجاد مدل‌هاي ترکيبي ايستگاه‌ها را به داخل شهرها آورده‌ايم تا مسافران به راحتي وارد شهر شوند و سپس بدون خروج از ايستگاه از ديگر مدل‌هاي حمل‌ونقلي بابت رسيدن به مقصد خود در شهر استفاده کنند.

مديرکل دفتر مهندسي و نظارت بر تأسيسات راه‌آهن افزود: به عنوان مثال محل جديد ايستگاه راه‌آهن همدان در داخل شهر مشخص و مصوب شد و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل در حال ساخت آن است همچنين در اروميه و رشت نيز محل جديد ايستگاه داخل شهر مشخص شده است. تا بدين ترتيب با حمل‌ونقل عمومي ترکيب شود.

علي‌ قارداشي از توسعه ايستگاه‌هاي راه‌آهن در شهر تهران و همچنين ارتقاي کيفيت خدمات در ايستگاه اصلي راه‌آهن تهران خبر داد و گفت: براي ايستگاه راه‌آهن تهران مشاور فرانسوي گرفته‌ايم؛ تهران به عنوان يک کلانشهر 25 در 45 کيلومتري از نظر زيرساخت ريلي ضعيف است. بنابراين ضرورت دارد چندين ايستگاه راه‌آهن ديگر نيز داشته باشيم که هم‌اکنون در ايستگاه‌هاي متروي جوانمرد قصاب و همچنين شهر ري در حال ساخت ايستگاه راه‌آهن هستيم. تا مسافران قطارهاي مشهد – تهران به راحتي وارد شهر شده و از مترو استفاده کنند.

وي اظهار داشت: همچنين ايستگاه راه‌آهن سريع‌السير تهران ساخته مي‌شود تا خطوط پرسرعت تندروي ريلي به اين ايستگاه متصل شوند و مردم نيز به راحتي بتوانند خود را از طريق مترو به اين ايستگاه برسانند و يا از اين ايستگاه به مقاصد خود در شهر جابه‌جا شوند.

علي‌قارداشي افزود: تهران کلانشهري بزرگ است و ضرورت دارد غير از ايستگاه ميدان راه‌آهن فعلي در غرب و شمال تهران نيز ايستگاه راه‌آهن ساخته شود.

وي توسعه قطارهاي حومه‌اي را يکي از عوامل کاهش سفرهاي جاده‌اي بين کلانشهر تهران و حومه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چهار خطه ريلي تهران – گرمسار در حال احداث است که خط سوم آن به زودي تمام مي‌شود همچنين چهار خطه ريلي تهران – کرج نيز در دست احداث است که در خط سوم معارضان ملکي داريم که اميدواريم به زودي رفع شود.

مديرکل دفتر مهندسي و نظارت بر تأسيسات راه‌آهن افزود: همچنين در مسير کرج – قزوين خط دوم ريلي در حال احداث است.

علي‌قارداشي اضافه کرد: بين تهران تا پرند در حال گسترش خطوط ريلي هستيم که البته ابتدا گلوگاهها را رفع مي‌کنيم و سپس به دنبال اضافه کردن خطوط خواهيم بود. در حال حاضر بين تهران تا پرند 24 سرويس قطارهاي حومه‌اي وجود دارد.

وي اضافه کرد: تردد بسياري بين کلانشهرها و حومه وجود دارد و ما بايد به ساماندهي حومه بيش از شهرها توجه کنيم که اگر ساماندهي ريلي حومه نداشته باشيم توسعه ريلي در شهرها ارزشي ندارد.

مديرکل دفتر مهندسي و نظارت بر تأسيسات راه‌آهن به همدلي بيشتر وزارت راه و شهرداري در دوره جديد اشاره کرد و گفت: اجراي توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني (TOD) در کلانشهر تهران قطعاً زمانبر است. حتي در ايستگاه‌هاي بزرگ پاريس نيز براي اجراي (TOD) حداکثر 20 سال است عمليات عمراني اجرا مي‌شود.

علي‌قارداشي اضافه کرد: فقط ايستگاه راه‌آهن تهران 160 هکتار است و پياده‌سازي(TOD) در آن سال‌ها به طول مي‌انجامد که در اين زمينه ضرورت دارد شهرداري تهران به ما کمک کند.

وي افزود: ايستگاه راه‌آهن تهران به عنوان الگو مي‌تواند اين موضوع را آغاز کند و نظير ديگر کشورهاي توسعه يافته منطقه‌اي ضعيف به قوي‌ترين منطقه تبديل شود. نظير کشورهاي توسعه يافته که در محل ايستگاه‌هاي راه‌آهن اصلي خود دانشگاه‌ها و کتابخانه‌هاي ملي احداث کرده‌اند.

مديرکل دفتر مهندسي و نظارت بر تأسيسات راه‌آهن گفت: همچنين در کنار ايستگاه متروي شهرري منطقه مناسبي ايجاد کرده‌ايم که خط 6 مترو با قطار ترکيب داشته باشد که شامل ترکيب قطار حومه‌اي، خطوط 1 و 6 مترو و قطار تهران – مشهد است و اين موجب توسعه محله 13 آبان و شهرري مي‌‌شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2787

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.