• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

«ارس» دروازه تجارت آسیای میانه با اروپا

  • کد خبر : 29044
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲:۰۳
«ارس» دروازه تجارت آسیای میانه با اروپا
ایران و ترکیه دو کشور بزرگ خاورمیانه هستند که ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بسیار زیادی دارند و لذا احداث راه‌آهن جلفا – چشمه ثریا می‌تواند سهم بالایی در گسترش و تحکیم همکاری‌های فعلی این دو کشور داشته باشد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از جمله ،  ایران و ترکیه دو کشور بزرگ خاورمیانه هستند که ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بسیار زیادی دارند و لذا احداث راه‌آهن جلفا – چشمه ثریا می‌تواند سهم بالایی در گسترش و تحکیم همکاری‌های فعلی این دو کشور داشته باشد.
ناگفته پیداست که کشورهای شبه‌قاره هند، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان در صورت بهره‌برداری از این پروژه مشتری‌های ثابت این مسیر ریلی خواهند بود و ایران در درجه اول و منطقه آزاد ارس در درجه دوم، به‌عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه و شرقی با اروپا مطرح خواهد شد.
در همین حال یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که اخیراً مطرح‌شده، بحث آغاز مطالعات امکان‌سنجی اتصال خط آهن ارس به ترکیه و اروپا از نقطه مرزی چشمه ثریا است.
مسیر این شبکه ریلی به‌طور کلی‌تر به‌صورت قزوین – تبریز – مرند – جلفا – چشمه ثریا – دیل اوجوی ترکیه – قارس ترکیه است.

مسیر مقرون به صرفه
البته برخی پیشنهادت نیز برای تشکیل خط ریلی به‌صورت قزوین – رشت – آستارا – باکو – تفلیس – قارس مطرح‌شده که البته بنا به نظر بسیاری از کارشناسان با توجه به طولانی شدن حدود ۳۵۰ کیلومتری مسیر و نیز تشریفات گمرکی متعدد برای عبور از کشورهای آذربایجان و گرجستان در این مسیر که متعاقباً باعث اتلاف وقت و سرمایه بیشتری خواهد شد، این مسیر توجیه اقتصادی ندارد.
یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که اخیراً مطرح‌شده، بحث آغاز مطالعات امکان‌سنجی اتصال خط آهن ارس به ترکیه و اروپا از نقطه مرزی چشمه ثریا است و البته لازم به ذکر است که مسیر ۶۵۰ کیلومتری خط آهن قزوین به جلفا از پیش آماده و هم‌اکنون زیر بار ترافیک است و نسبت به مسیر قزوین – رشت – آستارا نیاز به احداث خط ریلی جدید بسیار کمتر خواهد بود.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که روابط سیاسی ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور بزرگ منطقه خاورمیانه همواره استراتژیک و با همکاری متقابل دنبال شده است اما طی سالیان اخیر همواره شاهد برخی مشکلات مرزی و گمرکی از طرف کشور گرجستان برای مسافران و تجار ایرانی بوده‌ایم که به‌این‌ترتیب با توجه به‌صرفه اقتصادی و امنیتی مسیر قزوین – تبریز – جلفا نسبت به دیگر مسیر پیشنهادشده واضح به نظر می‌رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به پیگیری‌های این سازمان برای اتصال راه‌آهن کشورمان به ترکیه از سمت جلفا می‌گوید: اتصال راه‌آهن ایران به اروپا از مسیر جلفا محقق می‌شود.
محسن نریمان ادامه می‌دهد: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح‌های توجیهی وزارت راه و شهرسازی، موضوع انتقال راه‌آهن ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا موردبررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دونقطه «اتصال چشمه ثریا» و «دیل اوجی» واقع در جلفا موردبررسی دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف از محل، گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود. وی می‌افزاید: طرح مطالعاتی ساخت راه‌آهن جلفا – چشمه ثریا برای راه‌اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می‌شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت شش تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارس به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است، گسترش می‌دهد.
وی یادآور می‌شود: با اتمام ساخت این خط آهن ۱۴۷ کیلومتری این مسیر در حدفاصل جلفا تا چشمه ثریا، منطقه آزاد ارس به یک مگا پورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29044

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.