• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ارومیه یک گام تا اتصال به راه آهن سراسری فاصله دارد

  • کد خبر : 7322
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۷:۱۱
ارومیه یک گام تا اتصال به راه آهن سراسری فاصله دارد

0 (0) شمارش معکوس برای پایان انتظار ۱۷ ساله اتمام یک پروژه ملی؛   ارومیه یک گام تا اتصال به راه آهن سراسری فاصله دارد استان آذربایجان شرقی به عنوان تنها مسیر اتصال کشور به ترکیه و اروپا و اقتصادی ترین محور ترانزیت و صادرات کالا به سه کشور همسایه، یعنی ترکیه، آذربایجان، جمهوری خود […]

0
(0)

شمارش معکوس برای پایان انتظار ۱۷ ساله اتمام یک پروژه ملی؛

 

ارومیه یک گام تا اتصال به راه آهن سراسری فاصله دارد

مدیرکل راه آذربایجان غربی

استان آذربایجان شرقی به عنوان تنها مسیر اتصال کشور به ترکیه و اروپا و اقتصادی ترین محور ترانزیت و صادرات کالا به سه کشور همسایه، یعنی ترکیه، آذربایجان، جمهوری خود مختار نخجوان و البته کردستان عراق یکی از راهبردی‌ترین استانهای کشور به شمار می‌رود اما به دلایل مختلف از جمله ناامنی‌های دهه‌های گذشته و درگیری بودن به صورت مستقیم با جنگ ۸ ساله ایران و عراق در بسیاری از شاخص‌های توسعه از دیگر مناطق کشور عقب مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت قدس آنلاین: عقب ماندگی توسعه زیرساخت‌های عمرانی، مواسلاتی، ارتباطی، صنایع، منابع انسانی و شاخص سرانه درآمد در این استان خسارات زیادی را نه فقط بر جمعیت و اقتصاد این استان تحمیل کرده بلکه اقتصاد ملی و کل کشور را هم متأثر ساخته است.

این وضعیت به مرور زمان و در نتیجه کم توجهی و کمبود منابع مالی دولت تا بدانجا پیش رفته که امروز به باور کارشناسان و مسئولین استانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، آذربایجان غربی به همراه ۵ استان مرزی دیگر کشور نیازمند اعتبارات ویژه برای توسعه شاخص‌های توسعه‌ای هستند در غیر این صورت پر کردن شکاف آنها با دیگر مناطق کشور ممکن نیست.

آذربایجان غربی به تنهایی ۵ پایانه از ۲۴ پایانه مرزی کشور را در خود جای داده است که سهم قابل توجهی از بار صادرات وواردات و همچنین ترانزیت کالایی کشور از این مبادی انجام می‌گیرد. با این وجود فقدان دسترسی و جاده‌های استاندارد و کوریدورهای ارتباطی مناسب، محدودیت یا در برخی از پایانه‌ها فقدات مسیرهای ریلی، نبود امکانات زیربیانیی نظیر گمرکات ۲۴ ساعته، انبارهای مورد نیاز و خدمات ترانزیتی سبب شده تا ظرفیت‌های موجود در این استان به منصه ظهور نرسند.

پایان ۱۷ سال انتظار

یکی از مهمترین برنامه‌ها برای اصلاح ساختاری این وضعیت احداث خط آهن مراغه، میاندوآب، مهاباد و نقده به شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان شرقی در جنوب دریاچه ارومیه است که مرکز این استان را از بن بست موجود خارج کرده و کوریدور جنوبی این استان را به شبکه ملی ریلی کشور متصل خواهد کرد.

به گفته مدیرکل اداره راه و شهر سازی استان آذربایجان شرقی این پروژه ۱۸۲ کیلومتری که از سال ۱۳۸۰  و در ۵ قطعه آغاز شده و بخشی از طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور در سال‌های اخیر قرار گرفته با بهره‌برداری کامل می‌تواند ظرفیت ترانزیت باری در شمال‌غرب کشور را تا چند برابر افزایش دهد.

ابراهیم مبارک‌قدم می‌گوید: دو قطعه از طرح حد فاصل مراغه تا میاندوآب و مهاباد به بهره برداری رسیده و وارد شبکه ریلی کشور شده و ۹۸ کیلومتر دیگر از ریل‌گذاری مسیر به سمت شهر ارومیه نیز در ۳ سال گذشته با تأمین اعتبار انجام گرفته و پیشرفت پروژه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

به گفته وی جوشکاری ریل‌ها در تمام مسیر به پایان رسیده وبالاست و ریل‌واژ خط نیز تمام شده واین خط اهن ۲۵۰ متر دیگر تا رسیدن به ایستگاه ارومیه فاصله دارد.

با این حال به گفته ابراهیم مبارک‌قدم ۸۳۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب این پروژه است که تا کنون ۵۱۳ میلیارد آن تخصیص یافته و تکمیل امکانات زیرساختی و جانبی پروژه به تأمین بقیه اعتبار نیاز دارد.

این درحالیست که دولت وعده داده این پروژه تا پایان شهریور ماه و با یکسال تأخیر به بهره برداری برسد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی اضافه خاطرنشان مسی‌کند که ۱۶ هزار و ۶۰۰ متر مربع زیربنا برای ایتسگاه راه اهن ارومیه، اماکن و فضاهای جانبی از جمله تأسیسات، امکانات مخابراتی و … ظرف ۳ سال احداث شده که ایستگاه راه آهن ارومیه را در زمره بزرگترین ایستگاههای ریلی کشور قرار می‌دهد.

خط ریلی جنوب استان آذربایجان غربی با توجه به فناوری روز بکار گرفته شده برای سرعت سیر تا ۱۴۰ کیلومتر طراحی شده و به صورت تک خط است، اما در برخی از مناطق امکان دو ریله شدن را داراست.

گام دوم اتصال به کوریدور مشهد- تهران-تبریز

ابراهیم مبارک قدم اتصال ارومیه به راه آهن سریع‌السیر تبریز-تهران  و برقراری ارتباط مرکز استان آذربایجان غربی به کوریدور مشهد- تهران- تبریز را از دیگر طرح‌های مصوب شده برای توسعه ریلی این استان عنوان کرده و می‌گیود این خط سیر از مسیر دریاچه ارومیه در حال بررسی‌های اولهی قرار دارد.

وی در پاسخ به قدس انلاین درباره ظرفیت ترانزیت کالا در این استان با بیان اینکه هم اکنون تردد مسافری ما در جاده‌های استان بالغ بر ۸ و ۵۰۰ هزار نفر و ظرفیت جابجایی کالا ۱/۱۲ میلیون تن است  می‌گوید: با توجه به وجود ۵ پایانه مرزی در استان و اتصال با ۳ کشور همسایه ایران، مسلماً ظرفیت مسافری و ترانزیت کالا بسیار بالاتر از این ارقام است و تکمیل زیر ساخت‌ا و بالفعل کردن این ظرفیت نقش بسزایی  در کمک به رونق اقتصادی استان و کشور دارد.

وی می‌گوید: طرح اتصال ریلی ارومیه به مرز ترکیه و در شمال استان پیش بینی شده است. همچنین طرح اتصال ریلی آذربایجان به ترکیه از مسیر ایران و اتصال مناطق آزاد ارس و ماکو در دست بررسی است که اجرای این پروژه‌ها نیز می‌تواند نقش بسزایی در توسعه شمال کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: در سفری که رئیس جمهور ترمیه به ایران داشتند و طبق تفاهم نامه های منعقد شده قرار است حجم مبادلات دو کشور در یک بازه زمانی کوتاه مدت به سالانه ۳۰ میلیارد دلار برسذد و چند مر ۲۴ ساعته بشوند. الان حجم مبادلات مرزی ما خیلی کمتر از این رقم است. دلیل این نیست که ظرفیت اقتصادی نیست بلکه  مشکل زیر ساختها تکمیل پایانه‌ها و ایجاد مراکز لجستیک است. با اقداماتی که در این زمینه انجام خواهد شد می‌توانیم به این هدف برسیم.

چشم انداز کوریدور شمال-جنوب

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، کوریدور شمال به جنوب از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی در حاشیه خلیج فارس، به طول ۱۸۰۰ کیلومتر را از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور عنوان کرده که ۲۵۰ کیلومتر از این کوریدور در استان آذربایجان غربی قرار دارد و می‌افزاید: شهرهای ماکو، خوی، سلماس، ارومیه، نقده، مهاباد، میاندوآب و بوکان در این کوریدور قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان می‌کند پایانه‌های مرزی استان از طریق مسیرهای مکمل به این کوریسدور مرکزی متصل خواهند شد.

همچنین به گفته قنبر آقایی‌زاده مشاور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، اتصال شهر نقده به مرز تمرچین به طول ۳۰ کیلومتر و تکمیل رینگ ریلی دریاچه ارومیه از مسیر سلماس از دیگر برنامه‌های در دست مطاله برای امکان سنجی است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.