• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

از اتاق تجارت تا راه‌آهن سراسری

  • کد خبر : 28687
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
از اتاق تجارت تا راه‌آهن سراسری
وزیر فواید عامه لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس شورای ملی‌ برد
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از همشهری ، پس از تصویب ماده واحده انقراض قاجاریه در مجلس شورای ملی در آبان سال۱۳۰۴، رضاخان در ۴اردیبهشت تاجگذاری کرد تا فصل جدیدی در حوزه اقتصاد سیاسی کشور و تشکیل دولت مدرن در ایران آغاز شود. اکنون رضاشاه دیگر هماوردی در عرصه سیاسی کشور نداشت و راه را برای تحقق برنامه‌های خود به‌ویژه در حوزه اقتصاد هموار می‌دید.

در ادامه تحولات اقتصادی سال، در آبان‌ماه وزارت فواید عامه لایحه واگذاری خطوط اتوبوسرانی در شهر تهران را به یک شرکت دانمارکی، به مجلس شورای ملی تقدیم کرد تا سنگ‌بنای تحول در حوزه حمل‌ونقل شهری نهاده شود. براین اساس شرکت دانمارکی متعهد می‌شد که ۷خط اتوبوسرانی در تهران راه‌اندازی کند. اول دی‌ماه نیز اقدام اقتصادی دیگری خبرساز شد که افتتاح بانک رهنی ایران بود. این بانک با سرمایه ۴۵۰هزارتومان از محل وجوه تقاعد در محل بانک استقراضی روس آغاز به‌کار کرد.

زمستان ۱۳۰۵ با یک تحول تاریخی در حوزه اقتصاد بهار شد. در اول اسفند مهدی‌قلی هدایت، وزیر فوایدعامه لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس شورای ملی‌ برد.

اگرچه دکتر محمد مصدق در مجلس با این لایحه مخالفت کرد و گفت که راه‌آهن منافع مادی مستقیم ندارد اما این لایحه در ۴اسفند از تصویب مجلس شورای ملی گذشت.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28687

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.