• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

استقبال مقامات و بخش خصوصی افغانستان از خط آهن خواف-هرات

  • کد خبر : 30928
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
استقبال مقامات و بخش خصوصی افغانستان از خط آهن خواف-هرات
ایجاد و راه اندازی راه آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان که نقطه وصل این کشور به جهان نیز خوانده می‌شود، طی نشستی از سوی بازرگانان، بخش خصوصی و دولت افغانستان به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و ابراز امیدواری شد این خط آهن موجب توسعه روابط میان دو کشور دوست و همسایه شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، رئیس عملیاتی اداره راه آهن افغانستان در نشستی با بخش خصوصی و بازرگانان افغان و نماینده اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور در باره حمل و نقل کالاهای تجاری از طریق راه آهن هرات – خواف بحث و گفت و گو کردند.

اداره راه آهن افغانستان اعلام کرده است که هم‌زمان برای دومین‌بار یک قطار مسافری حامل یک هیأت فنی متشکل از مدیران و کارشناسان ارشد راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت گفت‌وگو با هیأت جمهوری اسلامی افغانستان وارد کشور شده است.

این اداره با اشاره به اینکه دومین محموله سیمان با وزن ۴۰۰ تن از ایران وارد این استان شده، افزود قرار است یک محموله از افغانستان نیز از این مسیر صادر شود.

بر اساس این گزارش، دو طرف طی نشستی آخرین بررسی‌ها را جهت بهره‌برداری قطعه سوم راه آهن خواف -هرات انجام داده و در باره چگونگی برگزاری مراسم افتتاحیه و هم‌چنین گسترش حمل و نقل کالاهای تجاری پس از بهره‌برداری این مسیر ریلی، بحث و گفت وگو کردند.

در این نشست که محمدیما شمس رئیس عمومی اداره راه آهن افغانستان و مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، اعلام شد این مسیر تا کمتر از ۱۰ روز آینده به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

مسئولان اتاق تجارت استان هرات افغانستان نیز راه آهن خواف-هرات را روزنه‌ای جدید در توسعه تجارت و بازرگانی دو کشور خوانده‌اند.

«یونس قاضی زاده»  رئیس این اتاق می گوید که این مسیر ریلی تاثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور و به خصوص هرات خواهد داشت و افغانستان را به راه آهن جهانی متصل می‌کند.

به بیان وی، این مسیر ریلی همچنین در کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاهای تجارتی تاثیر خواهد دا شت و مردم به صورت مستقیم از این خط آهن منتفع خواهند برد.

مصطفی داوودی معاون بخش راه آهن خواف-هرات از جانب ایران هم گفته است که این ریل توانایی نقل و انتقال بیش از یک میلیون تن بار را در هر شبانه روز دارا است.

به گفته وی، در حال حاضر دو خط آهن برای رفت و برگشت ایجاد شده که تا سطح بالایی از جا به جایی اقلام را پذیرا خواهد بود.

همچنین محمدباری صدیقی معاون اداره خط آهن افغانستان هم گفته است که  با شروع کار ایستگاه «روزنک» در شهرستان غوریان، روند حمل و نقل کالاها به صورت عملی آغاز شده است.

همچنین در نشست دیگری با حضور مسوولان اتاق تجارت افغانستان و بخش خصوصی، در رابطه با ایجاد هماهنگی و تقویت همکاری میان اداره مستقل خط آهن با بازرگانان شرکت‌های حمل و نقل، حل مشکلات موجود و تطبیق بهتر طرح توقف واگن‌ها در ایستگاه‌های راه آهن، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

میرویس غفوری رئیس عملیاتی اداره راه آهن افغانسنان  تأکید کرده است که باید برنامه توقف واگن‌ها به ‌صورت جدی در ایستگاه‌های راه آهن تطبیق شود تا از یک سو در جمع‌آوری عواید ملی شفافیت ایجاد شود و از سوی دیگر تخلیه و بارگیری اموال تاجران بدون مشکل و به‌موقع انجام شود.

نمایندگان اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، شرکت‌های حمل و نقل افغانستان و بخش خصوصی، افزایش انتقالات از طریق راه آهن را سودمند عنوان کرده و اعلام آمادگی کردند در این راستا با اداره راه آهن همکاری همه‌جانبه داشته باشند.

مسیر ریلی خواف-هرات از جمله برنامه‌های زیرساختی افغانستان است که آغاز کار آن از اوایل ریاست جمهوری حامد کرزی شروع شد.

این پروژه شامل چهار فاز است که ساخت سه فاز آن بر عهده ایران و یک فاز بر عهده افغانستان است. گفته می‌شود فاز باقی مانده و چهارم آن تا دو ماه دیگر به بهره برداری می ‌رسد.

راه آهن خواف – هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که سه قطعه آن توسط ایران ساخته شده است. بر این اساس ۷۷ کیلومتر از این طرح در قالب ۲ قطعه در داخل ایران اجرا شده و ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک شهرستان غوریان در استان هرات ادامه یافته است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30928

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.