• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اشتباهی که احداث تراموای اصفهان را ۱۳ سال به تأخیر انداخت/ چشم‌آبی‌ها نیامده شانه خالی کردند

  • کد خبر : 27711
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
اشتباهی که احداث تراموای اصفهان را ۱۳ سال به تأخیر انداخت/ چشم‌آبی‌ها نیامده شانه خالی کردند
«اجرای تراموای اصفهان تا پایان سال 86» این جمله را شهردار اسبق اصفهان در سال 84 گفته بود، امروز چهارشنبه 4 تیرماه سال 99 است و هنوز هم حتی یک کلنگ بر زمین نخورده، حالا اما وعده جدیدی از سوی مدیریت شهری شنیده می‌شود، وعده‌ای که به نظر می‌رسد با جنس حرف‌های 13 سال گذشته متفاوت است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ، تراموا Tramway یا واگن برقی نوعی واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند وهم می‌تواند درون‌شهری و هم بین‌شهری باشد؛ واگن‌های برقی معمولاً سبک‌تر و کوتاه‌تر از قطارهای معمولی و متروها هستند، البته مرز دقیقی میان تراموا و قطارهای عادی وجود ندارد و برخی ترامواها ممکن است که از روی راه‌آهن معمولی هم حرکت کنند.

هفته گذشته بود که معاون عمران شهری شهردار اصفهان از آغاز عملیات اجرایی تراموای کلانشهر اصفهان در تابستان ۹۹ خبر داد، ایرج مظفر در رابطه با جزئیات این موضوع عنوان کرد: تفاهم نامه اجرای تراموا حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی به طول هفت و نیم کیلومتر با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد و مراحل تهیه نقشه، مطالعات و شناسایی تاسیسات آن انجام شده، توجه به اینکه این قرارداد دو هفته پیش به امضا رسیده و طبق تفاهم نامه سه ماه پس از امضا قرارداد باید عملیات اجرایی آن آغاز شود، در زمان مقرر شاهد آغاز عملیات اجرایی تراموا در شهر باشیم.

مهر ۱۳۸۴| اجرای تراموای اصفهان تا پایان سال ۸۶

اما این نخستین بار نبوده و نیست که مسؤولان شهری از تراموا صحبت می‌کنند، گذری در اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد از اواسط دهه ۸۰ کلیدواژه تراموا در سخنان مدیران شهری وجود داشته، مرتضی سقائیان نژاد شهردار اسبق اصفهان مهر ۸۴ از انعقاد قرارداد احداث تراموای شهر اصفهان خبر داد و گفت: فاز اول این طرح عظیم شهری با مساحت ۱۸ کیلومتر، میدان جمهوری به میدان استقلال متصل شده و در خط دیگر این طرح خانه اصفهان به ملک شهر مرتبط خواهد شد.

شهردار وقت اصفهان کل اعتبار احداث این طرح را هزار میلیارد ریال و مدت زمان طراحی و اجرای آن را ۱۸ ماه ذکر کرده و اضافه کرد: از جمله مزایای این طرح جذب سرمایه خارجی، استفاده و به کارگیری از نیروی انسانی و مالی بخش‌های خصوصی در احداث طرح‌های شهری و همچنین احداث خط تراموا برای اولین بار در کشور در شهر اصفهان است که در صورت استقبال و کسب توفیق در اجرای این طرح، محورهای ارتباطی و اتصال خط تراموای شهری تا شاهین شهر، دانشگاه صنعتی اصفهان و بخشهای اطراف مسیر تراموا و همچنین قسمت جنوب و شرق اصفهان نیز انجام خواهد گرفت.

آذر ۱۳۸۹| اصفهانی‌ها در سال ۹۰ صاحب تراموا می‌شوند​

۵ سال و اندی بعد از وعده قبلی سقائیان‌نژاد، او در آذر ۸۹ بار دیگر از اجرای طرح تراموا در اصفهان گفت و ادامه داد: مزایده انجام این طرح انجام پذیرفته و مقرر شد سه شرکت خارجی تا پایان سال آینده با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان این طرح را عملیاتی کنند، در این طرح خط تراموا نزدیک به ۱۰ کیلومتر از خیابان امام خمینی (ره) شروع و به میدان شهدا ختم می‌شود.

شهریور ۹۲| نیمه اول سال ۹۵ تراموا به خیابان‌های شهر اصفهان می‌آید

وعده آقای شهردار تا ۳ سال بعد هم محقق نشد، ابوالفضل قربانی عضو شورای اسلامی شهر وقت اصفهان ۲۲ شهریور ۹۲ گفت: دو سال گذشته مقرر شده بود که پروژه تراموا در اصفهان راه اندازی شود اما در حال حاضر دو سال از تأخیر در اجرای این پروژه می‌گذرد که علت اصلی آن تحریم‌های شدید علیه ایران بوده است.

در همان تاریخ، سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با رسانه‌ها وعده جدید داد و گفت: تفاهم نامه اولیه خطوط تراموا با مشارکت بخش خصوصی منعقد شده که امید است این پروژه به زودی وارد مرحله اجرایی شود. به گفته شهردار اصفهان قرارداد راه اندازی تراموا این بار با یک شرکت بزرگ داخلی منعقد شده و تا چهار ماه ابتدایی سال آینده تراموا به خیابان‌های شهر اصفهان می‌آید.

وی تصریح می‌کند: تراموا در ۵۰ کیلومتر از شهر احداث می‌شود و ۵ خط شبکه تراموا برای اصفهان پیش بینی شده که قرار است با بهره برداری از آن اصفهان اولین شهر کشور در خاورمیانه باشد که چرخ تراموا در خیابان‌هایش می‌چرخد.

مرتضی سقائیان نژاد علی رغم وعده‌هایی که داده بود نتوانست عملیات اجرایی تراموا را آغاز کند و خرداد ۹۴ از شهرداری اصفهان رفت تا جای خود را به مهدی جمالی‌نژاد بدهد، جمالی‌نژاد هم طی دو سال حضورش در اصفهان از تراموا و چرخیدنش در خیابان‌های اصفهان سخن گفت.

بهمن ۹۴| درصدد هستیم اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور صاحب تراموا شود

مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در ۶ بهمن ۹۴ در خصوص آخرین تصمیم اتخاذ شده در خصوص عبور تراموا در خیابان امام‌ خمینی (ره) شهر اصفهان گفت: کار مطالعاتی خیابان امام خمینی (ره) اصفهان در حال انجام است و این در حالی است که تراموا یکی از وسایل حمل و نقل عمومی فوق‌العاده مناسب شهر تاریخی و البته خیلی گران است که درصدد هستیم اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور صاحب تراموا شود، در صورتی که مبلغ طرح را یکجا مطالبه نکنند، آن را راه‌اندازی می‌کنیم.

مهدی جمالی‌نژاد، یک سال بعد بار دیگر از لزوم حرکت به سمت حمل و نقل پاک گفت و یادآور شد: شهرداری اصفهان راه درمان تنگی نفس مزمن شهر را درمان‌های کوتاه مدت نمی‌داند و معتقد بر ریشه‌کن کردن این معضل است؛ راهبردهای برنامه ۱۴۰۰ را تماماً در موضوع کمک به رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار خواهیم داد و اجرای طرح‌های مختلفی از جمله کاهش آمار خودروهای تک‌سرنشین و ایجاد تراموا را در نظر داریم.

اردیبهشت ۹۶| قرار است قراردادهایی را به امضا برسانیم

علیرضا صلواتی که به مدت ۶ سال مسؤولیت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان را بر عهده داشت اردیبهشت ۹۶ گفته بود: در بحث تراموا در بهار امسال قرار است با شرکت‌های متخصص در این حوزه قراردادهایی را به امضا برسانیم.

صلواتی چند روز بعد، از گفت‌وگو با شرکت‌های خارجی و داخلی خبر داد و عنوان کرد: مشخصات فنی ۴ شرکت از کشورهای چین، ایتالیا، فرانسه و ایران برای اجرای خطوط تراموا در شهر اصفهان ارائه شده تا پروژه احداث تراموا آغاز شود؛ در شهر اصفهان بستر مناسبی برای راه‌اندازی خط تراموا است که ۱۶ کیلومتر طول این خطوط برای اصفهان در نظر گرفته شده است.

مرداد ۹۶| مردمی که تراموا سوار شوند، مینی‌بوس سوار نمی‌شوند

علیرضا نصراصفهانی نائب رئیس وقت شورای شهر مرداد سال ۹۶ با بیان این که ورود تراموا به شهر اصفهان یکی از اقدامات در حوزه حمل و نقل عمومی شهر است، ادامه داد: اگر این مد حمل و نقل را داشته باشیم و مردم مدهای جدید از جمله تراموا را تجربه کنند، مطالبات آن‌ها به گونه‌ای افزایش پیدا می‌کند که دیگر مردم دست از سر مسؤولان بر نخواهند داشت و ایجاد تسهیلات و افزایش توقع و انتظارات مردم در راستای تعالی و پیشرفت شهر بسیار مؤثر است.

نصراصفهانی ۴ سال قبل هم تاکید کرده بود: زمانی که مردم سوار تراموا شوند، دیگر نمی‌توانیم آن‌ها را متقاعد کنیم که سوار بر مینی‌بوس شوند و از مدهای سخیف حمل و نقل که در شأن آن‌ها نیست، استفاده کنند.

قدرت‌اله نوروزی نیز پس از چند هفته‌ای که اصفهان با سرپرستی اداره می‌شد، از مهر ماه ۹۶ سکان مدیریت شهر را بر عهده گرفت و جمالی نژاد پس از کش و قوس فراوان از شهریور ماه به یزد رفت.

بهمن ۹۶| اعتباری در بودجه ۹۷ برای تراموا پیش بینی نشد 

اواخر سال ۹۶ و زمانی که قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان برای تحویل گرفتن لایحه بودجه به صحن علنی شورا رفته بود در خصوص تراموا مورد سؤال واقع شد؛ علیرضا نصر اصفهانی نایب رئیس وقت شورا گفت: با توجه به نظر کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان، آیا شهرداری اصفهان قصد ورود به مبحث تراموا برای توسعه حمل و نقل عمومی را خواهد داشت؟

شهردار اصفهان در پاسخ به این سؤال گفت: معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان به اجرای پروژه تراموا در اصفهان علاقه‌مند است اما هزینه‌ای در لایحه بودجه سال ۹۷ برای این موضوع پیش‌بینی نشده، شهرداری اصفهان هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته، به جمع‌بندی نرسیده و در اولویت‌های بعدی شهرداری اصفهان قرار دارد.

خرداد ۹۷| نخستین خط تراموا تا سال ۱۴۰۰

صلواتی خرداد ۹۷ موعد جدیدی برای بهره برداری از تراموا اعلام کرده و گفته بود: مذاکراتی با ۴ شرکت خارجی و تفاهم‌نامه و طراحی‌هایی هم انجام شده است که در حال حاضر در مرحله انتخاب طرح مناسب برای تراموا در شهر اصفهان است، هرچند مناسبات سیاسی و اقتصادی در آن تأثیرگذار است ولی تمام تلاش‌ها برای این که تا سال ۱۴۰۰ حداقل یک خط تراموا در اصفهان فعال باشد، انجام می‌شود.

آذر ۹۷| امسال در برنامه‌ها می‌بینیم که تراموا را وارد اصفهان کنیم

نوروزی شهردار اصفهان آذر ۹۷ درباره تراموا گفته بود: برنامه‌های توسعه‌ای فراوانی داریم و به دنبال بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان و افزایش تعداد اتوبوس‌های نو هستیم، خرداد ماه گذشته ۵۰ اتوبوس خریده بودیم که وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شدند، ۳۰ اتوبوس نیز بازسازی شدند، ۳۰ اتوبوس بازسازی شده هم امروز اضافه شد، هرچه اتوبوس‌ها بیشتر بازسازی شوند هم هوا از آلاینده‌ها در امان مانده و هم امکان زندگی بهتر برای مردم فراهم می‌شود و هم رفت و آمدها راحت‌تر شده و در نهایت هم امنیت حمل و نقل بیشتر می‌شود؛ امسال در برنامه‌ها می‌بینیم که تراموا را وارد اصفهان کنیم، در مجموع نگاه ما نگاه توسعه‌ای به حمل و نقل درون شهر است.

دی ۹۷| تراموا از اولویت‌های بودجه ۹۸

قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان دی ماه ۹۷ و در شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان جهت تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ حضور پیدا کرد؛ شهردار اصفهان با اشاره به این‌که توسعه کمی و کیفی و شاخص‌های ارزیابی عملکردی یکی از سیاست‌هایی است که در این برنامه اعمال شد، افزود: کاهش تصدی‌گری، کنترل هزینه‌ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری، اتوبوس، خطوط اتوبوس تندرو و تراموا نیز از دیگر اولویت‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان است، افزود: در بودجه سال ۹۸ پروژه‌های خاص و محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان تعریف شده که می‌تواند موفقیت خوبی باشد.

اردیبهشت ۹۸| همه موارد برای تراموا آماده شده است

شهردار اصفهان ۵ ماه بعد برای چندمین بار از تراموا صحبت کرد اما زمانی را برای بهره برداری از آن اعلام نکرد، وی اردیبهشت ماه ۹۸ با بیان اینکه راه اندازی تراموا در دستور کار قرار دارد، صرفاً خاطرنشان کرد: مکاتباتی با بخش خصوصی برای راه اندازی تراموا انجام داده‌ایم چراکه شهر اصفهان نیازمند تراموا است، حال اگر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها به گونه‌ای روند خود را طی کند که ما بتوانیم این وسیله حمل و نقل را در خدمت رسانی به مردم قرار دهیم این اقدام را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

در همان زمان قاضی‌عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز عنوان کرده بود: در کشورهای پیشرفته حدود ۸۰ درصد حمل و نقل ریلی روی زمین و ۲۰ درصد از طریق مترو است، به دنبال ترویج این ذهنیت در استان و ایجاد خطوط ریلی روی زمین هستیم، چون به ازای هر ۱۰ کیلومتر روی زمین یک کیلومتر مترو ساخته می‌شود، همچنین همه موارد تراموا دروازه تهران تا دروازه شیراز آماده شده است که باقی موارد بعد از تأمین مالی فاینانس سریعاً راه‌اندازی شود.

شهریور ۹۸| تحریم‌ها عامل عقب افتادن عملیات تراموای اصفهان

صلواتی در آخرین ماه‌های تصدی‌اش بر معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به نقش تحریم‌ها در عقب افتادن عملیات تراموای اصفهان توضیح داد: از مدت‌ها قبل پیگیر اجرای تراموا هستیم، در ۳ سال گذشته تحریم‌های ظالمانه کار ما خیلی عقب انداخت، قبل از آن ۱۰ شرکت مدعی اجرای تراموا در شهر اصفهان حساب می‌شدند اما بعد از تحریم‌ها کشورهای اروپایی عقب کشیدند، البته با چین و ایتالیا در حال پیشبرد صحبت‌هایی هستیم که اگر موارد اقتصادی آن حل شود از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی با اولویت انجام می‌شود.

صلواتی ادامه داد: با شرکت‌هایی از جمله زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، اشکودای چک، دورینکوی چین، مپنا در داخل ایران و میتسوبیشی ژاپن جلسه گذاشتیم که بعد از بازگشت تحریم‌ها این شرکت‌ها هم عقب‌نشینی کردند؛ اما برای تراموا مصر هستیم که مسیر ۱۶ کیلومتری را در ۳ انشعاب از مبدأ میدان جمهوری اسلامی داشته باشیم،

آذر ۹۸| تجربه ای در باب تراموا از فرنگ

۲۱ آذر سال گذشته، نصر اصفهانی که به ریاست شورای شهر رسیده بود وقتی بابت سفرهای متعدد خارجی اعضای شورا مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت، توضیح داد: دستاورد این سفرها نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌شود، قابل ملاحظه است، خیلی از تجاربی که به دست می‌آوریم، اگر بخواهیم خود به دست آوریم، خیلی باید بیشتر از این هزینه کنیم تا این تجربه را به دست آوریم.

نصر اصفهان با اشاره به کسب تجربه در حمل و نقل شهری، فضای سبز، نحوه مدیریت شهر، خاطرنشان کرد: نباید به این سفرها خرده گرفته شود، خروجی سفرهای خارجی به وفور دیده شده است، در کشورهای اروپایی چمن‌های استقامت وجود دارد که هر ده روز یکبار آبیاری می‌شود و در اصفهان با توجه به بحران آب یک روز در میان چمن‌ها آبیاری می‌شود، تجربه دیگر جداسازی آب شرب از آب مصرف روزانه است که در خیلی از شهرها اجرا شده است، تونل تأسیسات نیز از دیگر مواردی بود که در کشورهای خارجی مورد بازدید قرار گرفت.

وی با اشاره به اجرای تراموا در کشورهای خارجی گفت: در شهر اصفهان قرار است، تراموا به عنوان یک حمل و نقل پاک آورده شود، این حمل و نقل ایمن و آرامش‌بخش است و هزینه‌های آن مانند مترو نیست چون بر روی سطح است، این تجربیاتی است که در این سفرها به دست آمده و در اینجا ارائه شده است.

آذر ۹۸| اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای احداث تراموا

یک هفته پس از صحبت‌های رئیس شورا، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به اصفهان سفر کرد تا بازدید از طرح‌های این قرارگاه در استان داشته باشد، او در دیدار با شهردار اصفهان با اشاره به مسؤولیت این قرارگاه در بخشی از خط دو قطار شهری اصفهان اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تاکنون ۸۰۰ کیلومتر تونل در پروژه‌های عمرانی سراسر کشور کار کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اعلام آمادگی برای فعالیت در حوزه تراموا اظهار کرد: مطالعات طرح تراموای اصفهان مطابق با تفاهم‌نامه امضا شده، شروع شده است، طبق تفاهم‌نامه برای طرح مطالعاتی تراموای اصفهان ۴ ماه فرصت داریم اما با توجه سرعتی که پروژه در حال انجام است، احتمالاً زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

۲۹ خرداد ۹۹| آغاز عملیات اجرایی تا پایان تابستان ۹۹

فرصت ۴ ماهه‌ای که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرده بود باید تا فروردین به اتمام می‌رسید اما احتمالاً به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اواسط خرداد به تأخیر افتاد و بالاخره معاون شهردار اصفهان از نهایی شدن قرارداد و آغاز اجرای عملیاتی آن تا سه ماه آینده خبر داد.

۲۹ خرداد ایرج مظفر معاون عمران شهری شهردار اصفهان در نشست خبری با اشاره عملیات اجرایی پروژه تراموا در سال جاری حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی، گفت: از جمله پروژه‌‌های مهم که در این دوره مدیریت شهری پیگیری لازم برای احداث آن انجام شد احداث خط تراموا است.

مظفر تاکید کرد: خط یک تراموا در خیابان امام خمینی (ره)، خط دو از میدان جمهوری تا میدان آزادی و یک انشعاب از میدان جمهوری به سمت میدان شهدا طراحی شده، مطالعات آن انجام و پیگیری‌ها صورت گرفته است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: با دستور شهردار اصفهان تفاهم نامه اجرای تراموا حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی به طول هفت و نیم کیلومتر با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و مراحل تهیه نقشه، مطالعات و شناسایی تاسیسات آن انجام شده است و امیدواریم با توجه به اینکه این قرارداد دو هفته پیش امضا شده و طبق تفاهم نامه سه ماه پس از امضا قرارداد باید عملیات اجرایی آن آغاز شود، در زمان مقرر شاهد آغاز عملیات اجرایی تراموا در شهر باشیم.

به نظر می‌رسید پس از ۱۵ سال وعده و وعیدهای ۳ شهردار، انتظار مردم اصفهان برای استفاده از تراموا در شهر اصفهان قرار است در سال ۱۳۹۹ به پایان برسد، انتظار مشابهی که برای مترو حتی بیشتر از این هم به طول انجامید اما واقعاً باید دید دلیل این همه تأخیر در پروژه چه بود؟

آیا اگر از همان ابتدا به جای تعامل با شرکت‌های خارجی که در بحبوحه تحریم طرح‌ها را بدون نتیجه رها کردند، با استفاده از توان داخل اقدام به تکمیل تراموا شده بود، اکنون شاهد فعالیت چند خط این وسیله حمل و نقل مدرن در اصفهان نبودیم؟

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27711

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.