• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

اطلاعات ساماندهی ایستگاه‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 13555
  • ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۹:۳۳
اطلاعات ساماندهی ایستگاه‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد

0 (0) در چهارمین جلسه هم‌اندیشی ایستگاه‌ها مطرح شد: اطلاعات ساماندهی ایستگاه‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد  در آینده نزدیک کلیه اطلاعات در مورد پروژه‌های ساماندهی ایستگاه‌ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وحید علی قارداشی، مدیرکل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی در چهارمین نشست از سلسله جلسات […]

0
(0)

در چهارمین جلسه هم‌اندیشی ایستگاه‌ها مطرح شد: اطلاعات ساماندهی ایستگاه‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد

 در آینده نزدیک کلیه اطلاعات در مورد پروژه‌های ساماندهی ایستگاه‌ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وحید علی قارداشی، مدیرکل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی در چهارمین نشست از سلسله جلسات «هم‌اندیشی ایستگاه ها»، با اعلام این مطلب گفت: این اقدام با طراحی سایتی به‌منظور معرفی پروژه‌ها صورت می‌گیرد و تمام اطلاعات مربوط به پروژه‌ها از جمله اسناد مناقصه و ماکت سه بعدی این پروژه‌ها در این سایت وجود دارد و همگان می‌توانند از چگونگی طراحی و خدمت‌رسانی ایستگاه‌ها در آینده نزدیک باخبر شوند.
وی با اشاره به اینکه این اقدام بخشی تعریف‌شده درپروژه‌های ایستگاه‌ها است، اضافه کرد: بازسازی و ساماندهی ایستگاه‌ها در کشورهای دیگر از جمله هند، مورد توجه مسئولان راه‌آهن است.
علی قارداشی با اشاره به مطالعه موردی در مورد ایستگاه‌های راه‌آهن هندوستان، گفت: هندوستان بازسازی و ساماندهی نزدیک به ۴۰۰‌ایستگاه را برای توسعه آغاز کرده و اقدامات این کشور در برخی ایستگاه‌های بزرگ مانند ایستگاه سورات، می‌توانند نمونه‌ خوبی برای ایران باشد.
وی حضور و مشارکت فعال مدیران در این جلسات را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه مشاورین طرح، وقت و هزینه زیادی را برای فراهم آوردن این حجم بالای داده ها صرف کرده‌اند، مدیران می‌توانند در زمانی کوتاه با حضور در این جلسه از مطالب مختلف برای طراحی ایستگاه استفاده کنند.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این شهر با شهرهای بزرگ کشورمان، افزود: خودرو محوری در هند مشابه ایران است و نحوه مدیریت این پروژه‌ها، ارائه بسته‌های اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی برای توسعه ایستگاه‌ها می‌تواند نکات مثبت و درس‌آموزی برای کشورمان داشته باشد.
وی موضوع توجه به پارکینگ‌ها در ساماندهی وضعیت ایستگاه‌ها را از جمله مسائل مطرح در این پروژه دانست و اضافه کرد: وجود پارکینگ و محدودیت فضای آن از جمله محدودیت‌های ایستگاه است و این مسئله، حرکت با وسیله نقلیه را به ایستگاه راه‌آهن محدود می‌کند.
علی قارداشی با یادآوری اینکه در برخی از شهرهای کشورمان، شبکه مترو تعریف شده است، تأکید کرد: طبیعی است که در این بخش‌های مختلف مترو به راه‌آهن متصل شود، به شکلی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ایستگاه شمالی مادرید اسپانیا، سازه‌های مربوط به مترو، قبل از احداث آن، ایجاد شده و تا زمانی که مترو ایجاد نشود به عنوان محلی برای شرایط اضطراری استفاده می‌شود.
وی با یادآوری اینکه در طراحی جدید ساختمان ایستگاه‌ها باید شرایط اقلیمی و فرهنگی ایستگاه در نظر گرفته شده و نحوه ساخت سازه‌های جدید با ساخت ساختمان قدیمی تناسب داشته باشد، گفت: متأسفانه در بسیاری از ایستگاه‌ها، ساختمان قدیمی و زیبای ایستگاه به دلیل غلط و اضافه شدن ساختمان‌های نا متناسب، زیبایی خود را از دست داده که با پیرایش اضافات موجود می‌توان این امر را رفع کرد.

طراحی ایستگاه سورات بر اساس TOD
همچنین دراین نشست طرح جامع ایستگاه راه‌آهن سورات هند از سوی علیرضا خسروی از شرکت مهاب قدس مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این ایستگاه‌ها مسیر پیاده و حضور شهروندان در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین زیرگذرها و استفاده از طراحی داخلی بر ای فضای داخلی ایستگاه، نورپردازی، سایه بان سکوها، رمپ‌های متحرک برای سوار شدن معلولین در سکوها در این ایستگاه قابل توجه و بهره‌برداری برای ایستگاه‌های کشورمان است.
خسروی از جمله دیگر مسائل مورد توجه در این ایستگاه را آفرینش فضاهای جدید جهت پاسخگویی نیازهای روزانه مردم دانست و گفت: علاوه بر خرید روزانه، ایجاد حیات شبانه در محوطه ایستگاه موجب افزایش امنیت و حس سر زندگی می‌شود.
این کارشناس در ادامه با یادآوری اینکه طراحی ایستگاه سورات هند با توجه به سیاست‌های TOD شکل گرفته، به تشریح مراحل اجرای پروژه پرداخت و گفت: در این زمینه، ایجاد ایستگاه چند عملکردی، اتصال با مدهای حمل و نقل درون‌شهری، پایانه‌های ورود و خروج جداگانه، سالن‌های همایش، رستوران و مرکز تجاری هتل و کاربری های تفریحی و درمانگاه تمهیداتی است که برای طراحی TOD این ایستگاه دیده شده است.
در ادامه این جلسه به ویژگی‌های ایستگاه مراغه پرداخته شد و بر این نکته که این ایستگاه به مهم‌ترین خیابان این شهر به ایستگاه راه‌آهن مراغه متصل بوده و این امر شرایط مطلوبی را برای ساماندهی این ایستگاه فراهم کرده، تأکید شد.
خسروی با اشاره به اینکه معماری این ایستگاه در جنگ جهانی دوم شروع شده و بنای این ایستگاه به سال ۱۳۳۳ برمی‌گردد گفت: معماری این بنا در جلب توجه مسافران و گردشگران بسیار مؤثر است.

ضرورت تمرکز بر الگوهای موفق دنیا

همجنین فیروزکوهی از مهندسین مشاور وهاب نیز در ادامه این جلسه در مورد ساماندهی ایستگاه راه‌آهن مراغه گفت: این شهر دومین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی است که ظرفیت‌های گردشگری مناسبی داشته و ارتباط تبریز، ارومیه، تهران را فراهم می‌آورد.
وی با بیان اینکه در مطالعه این شهر معرفی پدافند عامل، هدایت آب‌های سطحی، تجاری سازی ساختمان اصلی ایستگاه راه‌آهن و … مدنظر قراردارد، افزود: تجزیه تحلیل سطوح عملکردی و کاربری‌های مورد نیاز بخش ادارینیز بایستی در این طرح مود توجه قرار گیرد.
فیروزکوهی با تأکید بر اینکه انتقال فضاهای اداری و بهسازی آن در ایستگاه راه‌آهن مراغه مورد توجه طرح جدید قرار دارد، اضافه کرد: سهم فضای مسافری ایستگاه نسبت به فضای دیگر بسیار کم است، فضای موجود ایستگاه به خدمات ایستگاهی و رفاهی اختصاص داده شده و بخش‌های اداری در بخش‌های دیگری تعریف شده است.
وی از جمله ایستگاه‌های موفق در این امر را ایستگاه راه‌آهن Gare Du Nord واقع در بخش شمالی پاریس، ایستگاه Dunedin در جزایر جنوبی نیوزیلند، برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن در اسپانیا، استانبول، پرتغال عنوان کرد و گفت: در گذشته در ساماندهی ایستگاه‌ها تمرکز بر عملکرد ریلی قرار داشت، اما می‌توان با بهره گیری از الگوهای موفق تمام جوانب را همزمان در نظر داشت.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13555

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.