• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اعلام آمادگی رسمی آستان قدس رضوی برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس

  • کد خبر : 8760
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
اعلام آمادگی رسمی آستان قدس رضوی برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس

0 (0) شرق کشور روی ریل توسعه اعلام آمادگی رسمی آستان قدس رضوی برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت عمران آستان قدس رضوی به صورت رسمی آمادگی آستان قدس برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس را اعلام کرد و اظهار داشت در دو سال گذشته بارها درخواست […]

0
(0)
شرق کشور روی ریل توسعه

اعلام آمادگی رسمی آستان قدس رضوی برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس

محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت عمران آستان قدس رضوی به صورت رسمی آمادگی آستان قدس برای ورود به پروژه ریلی چابهار به سرخس را اعلام کرد و اظهار داشت در دو سال گذشته بارها درخواست خود برای مشارکت در این پروژه راهبرداری را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.

به گزارش عیارآنلاین، یکی از مهم‌ترین محورهای ریلی در دست ساخت برای ترانزیت بار از آسیای میانه به آب‌های آزاد واقع در جنوب ایران، خط آهن ترانزیتی چابهار-سرخس است. مزیت این خط نسبت به سایر خطوط در دست احداث موضوع توسعه و آبادانی شرق کشور و درآمدزایی آن است. این ویژگی سبب شده است تا ساخت این محور ریلی در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، توسط بخش غیردولتی و عمومی در قالب قراردادی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) امکان‌پذیر باشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آستان قدس رضوی (ع) به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادنی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود بویژه در شرق کشور می‌تواند به عنوان متولی این پروژه، زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار به سرخس، فراهم آورد.

آنچه وجه تمایز آستان قدس با دیگر بخش‌های خصوصی فعال در زمینه عملیات‌های عمرانی کشور است رویکرد این نهاد در هدف از انتخاب پروژه‌ها است. چرا كه سایر بخش‌های خصوصی با هدف کسب درآمد حاضر به انجام پروژه‌ها هستند اما آنچه از آستان قدس رضوی انتظار می‌رود آن است که بدون آنکه معطل بودجه‌های دولتی بماند، نسبت به ساخت و تکمیل این محور ریلی راهبردی اقدام می‌کند.

در همین راستا، محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی در گفتگو با رادیو اقتصاد درخصوص مشارکت آستان قدس در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس گفت: راه آهن چابهار به سرخس بزرگترین و مهمترین زیرساختی است که توسعه، آبادانی و امنیت در شرق کشور را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: با تکمیل این کریدور ریلی به دلیل نقش ترانزیتی که دارد محصولات تولیدی آسیای میانه به آب‌های آزاد و بالعکس جابه‌جا خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران آستان قدس رضوی پیرامون اهمیت محور ریلی چابهار به سرخس گفت: به اعتقاد بنده راه آهن چابهار به سرخس بسیار با اهمیت‌تر از راه آهن گرگان مشهد است و بنده همین جا نظر خودم را پیرامون این موضوع اعلام می‌کنم.

وی درخصوص اقدامات انجام شده توسط آستان قدس برای مشارکت در این پروژه ملی گفت: آستان قدس رضوی نزدیک به دو سال است که با نامه‌نگاری‌ها و جلسات متعدد، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است. درحال حاضر پروژه چابهار به زاهدان درحال اجرا است ولی زاهدان به سرخس متوقف مانده و باید فعالیت‌های عمرانی آن آغاز شود.

وی افزود: بنده به عنوان نماینده شرکت عمرانی آستان قدس بارها  این موضوع را پیگیری کرده و جلسات متعددی با معاونت ریاست جمهوری و مسئولین وزارت راه داشته‌ام. روز شنبه ۲۷ مرداد هم برای تامین منابع مالی این پروژه جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی خواهیم داشت.

رئیسی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی باید فرهنگ‌سازی شود گفت: متاسفانه از جمله نقدهای وارده به دستگاه‌های اجرایی کشور این است که نحوه جذب منابع مالی غیردولتی را یاد نگرفته‌اند و همیشه وابسته به خرانه دولت بوده‌اند و فعالیت‌های عمرانی کشور را به وسیله آن انجام می‌دادند.

مدیرعامل شرکت عمران آستان قدس رضوی درخصوص تامین منابع مالی این پروژه گفت: آستان قدس آمادگی مشارکت در تامین مالی مسیر ریلی زاهدان به سرخس را دارد. این مجموعه هم از توان فنی و عمرانی لازم برخوردار است و هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعتماد کامل را به آن دارند. منابع مالی این پروژه را از طریق فراهم کردن شرایطی برای مشارکت بخش خصوصی و شرکایی که داریم، تامین خواهیم کرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.