• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه در هفته جاری/ بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر خط آهن حومه‌ای تا پایان سال / پروژه های در دست اجرا

  • کد خبر : 11554
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه در هفته جاری/ بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر خط آهن حومه‌ای تا پایان سال / پروژه های در دست اجرا

0 (0) معاون فنی و زیربنایی راه آهن خبر داد: افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه در هفته جاری/ بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر خط آهن حومه‌ای تا پایان سال معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: مجموع مسیر قطارهای حومه ای هم اکنون ۶۰۰ کیلومتر است که ۳۰۰ کیلومتر آن تا پایان امسال به بهره برداری […]

0
(0)

معاون فنی و زیربنایی راه آهن خبر داد:

افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه در هفته جاری/ بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر خط آهن حومه‌ای تا پایان سال

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: مجموع مسیر قطارهای حومه ای هم اکنون ۶۰۰ کیلومتر است که ۳۰۰ کیلومتر آن تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و در صورت تزریق منابع مالی، امکان بهره برداری از ۵۰۰ کیلومتر در سال جاری نیز وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه اولویت اول راه آهن تاکید بر قطارهای حومه ای است، افزود: تعداد زیادی از مردم هر روز برای کار به تهران رفت و آمد می‌کنند و به دلیل فرسودگی بسیاری از خودروها، آلودگی زیادی در شهر تهران ایجاد می شود به همین خاطر بر ساخت قطارهای حومه ای در کلان شهرها تاکید شده است.

وی ادامه داد: مسیرهای تهران- گرمسار، تهران- قزوین، تهران- پرند ، سه پروژه مهم حومه ای در دست اجراست که از پیشرفت قابل توجه ای برخوردار است و با بهره برداری از آنها، بار ترافیکی منتهی به تهران کاهش خواهد یافت.

یزدانی با بیان رشد پیشرفت ۸۰ درصدی تهران- گرمسار و رشد ۳۰ درصدی تهران- پرند، اظهار امیدواری کرد: مسیر تهران- گرمسار و تهران- هشتگرد تا پایان امسال به بهره برداری برسد و سایر مسیرها نیز در صورت تامین منابع مالی تا مرداد سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره مسیر قطارهای حومه ای سایر شهرها نیز گفت: قطارهای حومه ای اهواز به بهره برداری رسیده و مسیر حومه ای سایر شهرها نیز در دست برنامه ریزی و انجام است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن به مسیر حومه ای هشتگرد- پیشوا نیز اشاره کرد و افزود: این مسیر از نظر ساخت در حال اتمام است و دلیل عدم بهره برداری آن، معارض های ملکی شخصی است که باید با تامین منابع، نسبت به رفع آنها اقدام شود که از حیطه اختیارات راه آهن خارج است و با استانداری البرز در حال مذاکره هستیم.

افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه

مازیار یزدانی گفت: ساخت راه آهن مراغه- ارومیه به اتمام رسیده و جز کامل ترین مسیرهای راه آهن است که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و با همکاری شرکت راه آهن ساخته شده است.

وی ادامه داد: این مسیر از نظر کیفیت زیربنا و خط و ایستگاه ها، بسیار خوب ، احداث و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر طراحی شده است.

وی تاکید کرد: این مسیر در انتقال بار به پایانه های مرزی کشور بسیار موثر است ضمن اینکه امکان سفر با قطار برای مردم ارومیه نیز فراهم شده است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن خاطرنشان کرد: این مسیر ۱۵۳ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن تا مهاباد سال ۱۳۹۰ افتتاح شده بود و حدود ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده تا ایستگاه ارومیه، این هفته افتتاح می شود.

احداث خطوط فرعی و آنتنی

با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری در بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه در استفاده حداکثری از ظرفیت های ریلی، یکی دیگر از اولویت های راه آهن احداث خطوط فرعی و آنتنی است.

مازیار یزدانی با بیان این مطلب در این نشست ادامه داد: تمام مسیرها برای احداث خطوط فرعی و اتصال به مراکز بار، شناسایی شده است و هدف گذاری امسال ساخت ۱۰۸ کیلومتر خط فرعی است

وی با بیان اینکه نیاز به احداث ۵۰۰ کیلومتر خط فرعی و آنتنی برای اتصال به مراکز بار وجود دارد، ادامه داد: ۲۵۰ کیلومتر از این میزان، مسیرهای کمتر از ۱۰ کیلومتر و ۲۵۰ کیلومتر آن مسیرهای بیش از ۱۰ کیلومتر است و برای ۲۵۰ کیلومتر درخواست اعتبار کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساخت ۵۰۰ کیلومتر خط فرعی، ۴۰ میلیون تن بار به شبکه ریلی اضافه می کند که معادل میزان باری است که امروز توسط شبکه ریلی حمل می شود.

یزدانی، کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای و کاهش آلودگی هوا را از جمله مزایای ساخت خطوط فرعی و انتقال بار از جاده به ریل برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر خط فرعی در حال حاضر، ۱۰ میلیارد تومان است که هزینه بالایی است زیرا تعداد سوزن در این مسیرها زیاد است و نیاز به تملک اراضی نیز وجود دارد و هزینه ذکر شده بدون در نظر گرفتن هزینه تملک اراضی است.

یزدانی ادامه داد: خطوط آنتنی از پروژه های مهم راه آهن است و در صورت تامین

اعتبار، شرکت راه آهن، سرعت احدث و ساخت این خطوط را افزایش خواهد داد و امسال ۱۲ نقطه مراکز بار به شبکه ریلی متصل شده و امیدواریم ۱۰۸ کیلومتر برنامه ریزی شده، به زودی محقق شود.

پروژه های در دست اجرا 

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با تشریح پروژه های در دست اقدام این معاونت گفت: پروژه قزوین – رشت ، پروژه‌ای است که با هندسه خاص ساخته شده و با بقیه مسیرهای ریلی تفاوت دارد و امسال به بهره برداری کامل می رسد.

وی ادامه داد: پروژه تراک بندی بافق- بندرعباس به طول ۲۳۵ کیلومتر پروژه دیگری است که ماه قبل به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده و در آن، بلاک های بحرانی، تراک بندی شده و در صورت بهره برداری کامل، گلوگاهی که در این مسیر وجود دارد رفع خواهد شد.

به گفته یزدانی؛ سربندر- خرمشهر دیگر پروژه است که حلقه پایینی مثلث راه آهن را تکمیل می کند و به منطقه شادگان و آزاد اروند متصل می شود و هفته آینده کلنگ زنی خواهد شد.

وی افزود: این پروژه با مشارکت راه آهن، فولاد شادگان و منطقه آزاد اروند و با حمایت استاندار خوزستان ساخته خواهد شد و در ادامه به شلمچه و بصره و راه آهن عراق متصل می شود.

وی ادامه داد: پل بصره و ۳۲ کیلومتر خط آهن داخل کشور عراق را نیز راه آهن ایران احداث خواهد کرد که با این اتصال، حرکت زائرین کربلا در این مسیر به راحتی میسر شده و تحول اقتصادی- سیاسی بزرگی رقم خواهد خورد.

یزدانی افزود: پروژه دوخطه بافق – مشهد دیگر پروژه ریلی است که یکی از بزرگترین گلوگاه های ظرفیتی شبکه ریلی است که باید دوخطه و تراک بندی شود.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن اضافه کرد: پروژه رشت- آستارا پروژه دیگری است که برای تکمیل کریدور شمال- جنوب بسیار مهم است زیرا مسیر آستارا- آستارا چندماه قبل افتتاح شده و قزوین- رشت نیز به زودی افتتاح می شود و این کریدور برای انتقال بار از کشورهایCIS بسیار مهم است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این مسیر در منطقه مسکونی و کشاورزی قرار دارد به دنبال راهکار جدید برای احداث آن برای استفاده حداکثری از پل و ساحل هستیم تا تملک اراضی کمتری انجام دهیم.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: پروژه دیگر، اصفهان- اهواز به طول ۴۰۰ کیلومتر است که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن واگذار شده و برای ساخت این مسیر، دنبال فاینانس هستیم و مطالعات قبلی را نیز بازنگری و نهایی کرده ایم.

یزدانی با اشاره به اینکه پروژه دوخطه بافق- زرین شهر نیز پیشرفت ۸۰ درصدی دارد افزود: بیشترین تردد قطارهای باری در این مسیر است و دوخطه کردن این مسیر کمک بزرگی در ارسال و حمل بار از بندرعباس به اصفهان است و امیدواریم که امسال ۳۰۰ کیلومتر آن را به بهره برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه، ۶۳۰ کیلومتر است و در مردادماه سال ۹۸ کامل خواهد شد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن به طرح جامع ایستگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: در سه ایستگاه این مطالعات انجام شده و ۷۰ درصد پیشرفت دارد و موجب ایجاد سند بالادستی برای توسعه ایستگاه ها شده، ضمن اینکه از خروجی این طرح، پروژه TOD انجام می شود.

یزدانی گفت: پروژه دیگرATC شبکه ریلی است که امروز دو سوم شبکه ریلی بهATC مجهز شده و با نصب علائم جدید در مسیر تهران- اهواز، این مسیر نیز بهATC مجهز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت میراث راه آهن نیز با همکاری دفتر روابط عمومی و حوزه فنی و زیربنایی اقدام شده و دو هفته قبل نماینده یونسکو با حضور در ایران، گزارشی از راه آهن سراسری ایران تدوین کرده است.

وی ادامه داد: در پروژه های برقی سازی تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون نیز منتظر ارائه تضامین طرف های خارجی هستیم تا کار را آغاز کنیم.

وی در پایان، بازسازی و بهسازی مسیرهای با عمر ۴۰ سال را فعالیت دیگر حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در سال جاری ذکر کرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=11554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.