• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

افزایش قدرت رقابت ایران در بازار صادراتی افغانستان با افتتاح راه آهن خواف -هرات

  • کد خبر : 30476
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
افزایش قدرت رقابت ایران در بازار صادراتی افغانستان با افتتاح راه آهن خواف -هرات
یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: تکمیل خط ریلی خواف -هرات سبب سرعت بخشیدن به صادرات کشور و افزایش قدرت رقابتی ایران می‌شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان و معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع  با بیان اینکه انجام  صادرات از طریق راه‌آهن و ریل ارزان‌تر است، گفت: به طور قطع افتتاح خط ریلی خواف -هرات باعث افزایش قدرت رقابت با رقبا در بازار افغانستان می‌شود.

او ادامه داد: تکمیل و بهره‌برداری از این خط ریلی با هدف تسهیل و سرعت بخشیدن به صادرات کشور و افزایش قدرت رقابتی ایران در بازار صادراتی افغانستان،  بسیار مهم است.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع با بیان اینکه این خط آهن در راستای کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان راه‌اندازی شده است، افزود:  بعد از طالبان و با روی کار آمدن دولت مردمی و اسلامی افغانستان، بخش عمده قرارداد اجرای این پروژه در تعهد ایران بود، اما به دلایلی اجرا و بهره‌برداری از این پروژه با تاخیر روبه‌رو شد که در افکار عمومی مردم، دولتمردان و فعالان اقتصاد افغانستان، مثبت ارزیابی نشد.

علیخانی با یادآوری این امر که اجرای راه‌آهن خواف-هرات جزء تعهدات انجام نشده ایران برای کمک به بازسازی افغانستان بوده است، ادامه داد:  اجرای این پروژه تا به امروز نه ‌تنها آورده مثبتی از لحاظ روانی نداشته، بلکه تاثیر منفی هم داشته است، بنابراین بهره‌برداری از راه‌آهن خواف هرات در چند روز آینده می‌تواند این ذهنیت را تقلیل دهد و باعث تغییر نگاه مردم و دولتمردان افغانستان نسبت به کشورمان شود.

این کارشناس حمل‌ونقل بیان کرد: به طور طبیعی موضوع ریل در راستای صادرات و واردات بین دو کشور می‌تواند نقش‌آفرینی کند اما پیش‌شرط آن، این است که ما زمینه گسترش صادرات محصولات افغانستان به ایران را از نظر مقررات، تعرفه، همکاری‌های گمرکی، همکاری‌های بهداشتی، قرنطینه، دامپزشکی، استاندارد و سایر مؤلفه‌ها فراهم کنیم تا این پروژه ریلی هم در خدمت این تجارت دوجانبه قرار گیرد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین  در رابطه با تاثیر خط ریلی خواف-هرات بر توسعه صادرات محصولات معدنی به‌ویژه سنگ آهن، گفت: نکته اولی که در زمینه معادن افغانستان وجود دارد این است که در معادن این کشور به‌ ویژه در سنگ آهن، دولت افغانستان اجازه خام‌فروشی را نمی‌دهد.

او ادامه داد: باید در حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری، انتقال فناوری، مدیریت و دانش فنی افغانستان سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده در داخل این کشور ایجاد شود، اما علاقه‌مندند از دانش فنی و مدیریتی سایر کشورها از جمله ایران استفاده کنند.

 

علیخانی با بیان اینکه در چنین شرایطی ما باید برای حضور در بخش معادن افغانستان، کنسرسیوم‌های قوی تشکیل دهیم، در مناقصه‌هایی که برگزار می‌شود، شرکت کنیم، افزود: باید عوامل و مؤلفه‌هایی برای برنده شدن در این مناقصه‌ها داشته باشیم، چراکه اغلب کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ جهان چشم به معادن افغانستان دارند؛ بنابراین رقابت در این عرصه سنگین است و ما باید در این راستا با جمع توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها شرکت کنیم.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: با وجود قوانین و مقررات افغانستان، شما می‌توانید یک شرکت صد در صد خارجی باشید و در مزایده و مناقصه شرکت کنید، اما براساس یک قانون نا نوشته اگر شما شریک افغانی داشته باشید، شانس برنده شدن شما بیشتر است. بنابراین برای حضور در بخش معادن افغانستان باید با برنامه و استراتژی جلو رفت.

گفتنی است، راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجمعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و غیره عنوان شده است.

خط راه‌آهن خواف-هرات خط راه آهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. این راه آهن در چهار بخش ساخته می‌شود که هم اکنون دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی در خاک افغانستان تکمیل شده است و دولت افغانستان در حال تکمیل قطعه چهارم این پروژه ریلی است. قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی آغاز شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30476

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.