• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

افزایش مقاومت جانبی خط آهن در قوس‌های تند، با طرح یک ایرانی/ حمایت راه‌آهن مسیر رسیدن به موفقیت را آسان کرد

  • کد خبر : 13908
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
افزایش مقاومت جانبی خط آهن در قوس‌های تند، با طرح یک ایرانی/ حمایت راه‌آهن مسیر رسیدن به موفقیت را آسان کرد

0 (0) گفت‌وگو با میلاد علیزاده گلدیانی، برنده مسابقه نواوری UIC : افزایش مقاومت جانبی خط آهن در قوس‌های تند، با طرح یک ایرانی/ حمایت راه‌آهن مسیر رسیدن به موفقیت را آسان کرد   اقتصاد مقاومتی مفهومی است که به دنبال خود مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی را […]

0
(0)

گفت‌وگو با میلاد علیزاده گلدیانی، برنده مسابقه نواوری UIC :
افزایش مقاومت جانبی خط آهن در قوس‌های تند، با طرح یک ایرانی/ حمایت راه‌آهن مسیر رسیدن به موفقیت را آسان کرد
 

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که به دنبال خود مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی را به دنبال دارد و قطعاً باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
برای اقتصاد مقاومتی همین بس که رهبر فرزانه انقلاب درباره آن در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»
با تکیه بر این باور شرکت راه‌آهن با حمایت صاحبان ایده و مخترعین جوان تلاش می‌کند که گام‌های مثمر ثمر در این رابطه بردارد.
میلاد علیزاده گلدیانی، ۳۰ ساله و دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته مهندسی راه‌آهن در مقطع فوق‌لیسانس یکی از این صاحبان ایده است که توانست در مسابقه نوآوری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) موفق به کسب مقام اول در بخش محققین جوان شود.
او که اکنون به‌عنوان کارشناس خط و سازه‌های فنی در گروه روسازی خطوط اداره کل خط و سازه‌های فنی مشغول به فعالیت است، معتقد است که دو عامل تشویق و حمایت می‌تواند از جمله اثرگذارترین عوامل در طرح ایده‌های جدید باشد.
علیزاده اعتقاد دارد حمایت نظام‌مند از محققین و افراد دارای ایده‌های نوآورانه یکی از راه‌هایی است که موجب تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور می‌شود.
آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگو است:

ممکن است مختصری در مورد پروژه و ایده خود توضیحاتی بفرمایید؟
یکی از اقداماتی که توانستم در حوزه فنی زیربنایی مهندسی راه‌آهن انجام دهم ساخت «تکیه‌گاه جانبی خط آهن» بود که راهکاری کارآمد و مؤثر جهت افزایش مقاومت جانبی خط آهن خصوصاً در قوس‌های تند است.این همان طرحی است که آن را به مسابقه نواری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) ارائه کردم، البته معرفی این طرح و مزایای استفاده از آن تنها موضوعی نبود ارائه شده به این مسابقه نبود بلکه علاوه بر آن سایر روش‌های افزایش مقاومت جانبی را بررسی و آن را نیز به این مسابقه ارائه کردم.

چطور شد که فکر و ایده طراحی این پروژه به ذهن شما خطور کرد؟ چه مراحلی را برای رسیدن به این هدف طی کردید؟ این اقدامات چقدر طول کشید؟
یکی از مشکلات اساسی خطوط ریلی، جابجایی جانبی خط آهن (کمانش جانبی خط آهن) است که اصطلاحاً دیلم خط نامیده می‌شود. کمبود مقاومت جانبی خط آهن اصلی‌ترین دلیل دیلم خط بوده و همواره تأمین مقاومت جانبی خط آهن از موضوعات مهم مهندسی راه‌آهن به شمار می‌رود.
راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل از سوی افراد مختلف ارائه‌شده است اما در بیشتر اوقات با محدودیت‌هایی همراه بود.
بنابراین در میان کارشناسان فنی راه‌آهن تأمین مقاومت جانبی به روشی جدید و کاربردی مطرح شد و من نیز این موضوع را موردبررسی قراردادم. با بررسی‌های مختلف ایده ساخت «تکیه‌گاه جانبی خط آهن» در فکرم شکل گرفت و طرح آن را از سه سال قبل شروع کردم.
ابتدا این موضوع را به‌عنوان پروژه علمی در دانشگاه مطرح و پس از مطالعات امکان‌سنجی، مدل‌سازی و بررسی‌های تکمیلی تصمیم گرفتم آن را در صنعت و پایش میدانی مورد بررسی قرار دهم و نهایتاً بعد از اجرای آن در این شرایط نهایتاً در سال ۹۶ موفق به ثبت اختراع «تکیه‌گاه جانبی خط آهن» شدم.

چطور شد که این ایده راه به راه‌آهن معرفی کردید؟ برای این اقدام چه مسیری را طی کردید؟
در نظر داشته باشید که این طرح اساساً برای استفاده در صنعت ریلی طراحی شده است. اما همان‌طور که پیش‌تر گفتم در قدم اول آن را در دانشگاه مطرح کردم تا از نظر علمی بدون مشکل باشد. پس از آنکه طرح از نظر علمی تائید شد مکاتبه با راه‌آهن را شروع و توانستم تا آن را برای اداره کل خط و سازه‌های فنی معرفی کنم. پس از آنکه طرح به این اداره کل معرفی شد، این اداره کل برای اجرای آن بررسی‌های لازم را آغاز کرد.

آیا مشوقانی در این زمینه داشتید؟
بله، اجرای پروژه‌هایی از این قبیل بدون انگیزه و مشوق تقریباً غیرممکن است و اساتید دانشگاه، همکاران و خانواده مخصوصاً همسرم همواره مشوق من بودند و برای ادامه کار مرا ترغیب می‌کردند. می‌توانم بگویم بدون تشویق آن‌ها این کار جلو نمی‌رفت و من از همه آن‌ها متشکرم

آیا فکر می‌کردید که ایده شما درزمینهٔ ایده‌های برتر معرفی شود و زمانی که از این موضوع خبردار شدید چه احساسی داشتید؟
می‌دانید که ارائه ایده و طرح به مسابقات بین‌المللی همواره با دشواری‌هایی همراه است و من با توجه با این موضوع تلاش کردم که طرح را به‌گونه‌ای آماده کنم که تمام جزئیات آن در قالب استاندارد جهانی ارائه شود. چون خیلی روی طرح کار کرده بودم انتظار قبول شدن طرح

را داشتم اما خبر انتخاب آن به‌عنوان بهترین طرح در حوزه محققین جوان صنعت ریلی برایم بسیار شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده بود. بخصوص اینکه این طرح از بین طرح‌هایی که از کشورهای پیشرفته در صنعت ریلی ارائه‌شده بودند انتخاب شد. این انتخاب به من احساس شادی و افتخار می‌داد و نمی‌توانم خوشحالی خود را از شنیدن این خبر توصیف کنم.

آیا از سوی دانشگاه و یا راه‌آهن از ایده شما حمایتی شده است؟
البته دانشگاه و راه‌آهن خیلی به من کمک کردند و اجرای این پروژه بدون حمایت دانشگاه و راه‌آهن ممکن نبود. بسیاری از کارشناسان مرتبط به این رشته برای رسیدن من به نتیجه نهایی کمکم کردند اما حمایت‌ها در بخش مالی به اندازه کافی نبود و مجبور بودم تا بخش عمده‌ای از هزینه‌های پروژه را خودم بپردازم.ابتدا طرح را در دانشگاه علم و صنعت مطرح کردم. پس از آن برای اجرای طرح با راه‌آهن مکاتبه کردم. در جریان این مکاتبه‌ها موفق شدم تا موافقت راه‌آهن برای اجرای آن در منطقه شمال را کسب کنم، بنابراین راه‌آهن شمال هماهنگی‌ها لازم جهت ساخت آن را انجام و راه‌آهن بخشی از هزینه‌ها را تأمین کرد.

آیا ایده‌ها و پروژه‌های دیگری هم در دست اقدام دارید؟
معمولاً در پروژه‌ها و ایده‌های که در نظر دارم، مشکلات و مسائل موجود در صنعت را انتخاب می‌کنم. به عنوان مثال در حال حاضر، در مناطق ماسه گیر، پروژه‌های ساخت تراو رس کامپوزیت ضد سولفات، روکش نانو ضد خوردگی ادوات اتصال خط آهن، ساخت پد مناسب جهت استفاده در خط آهن با بالاست آلوده در اولویت قرار داشته و ایده‌های مختلف بر اساس آن شکل می‌گیرد.
در حال حاضر طرح روش اجرایی بهینه برای الکترود مصرفی در اتصال ریل‌ها به روش جوش شیار باریک نیز از دیگر پروژه‌هایی است که در دست اقدام قرار دارد و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

پیاده‌سازی طرح شما چه تأثیری در بهبود شرایط راه‌آهن ایجاد می‌کند؟
پیاده‌سازی این طرح، افزایش مقاومت جانبی خط آهن، ایمنی سیر قطار و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به همراه دارد. به‌طورکلی می‌توانم بگویم که پیاده‌سازی ایده‌های نو به طور غیرمستقیم موجب پیشرفت صنعت ریلی می‌شود چرا که محقق، اساتید دانشگاه، مهندسین و کارکنان شرکت راه‌آهن را تشویق می‌کند تا ایده‌ها و طرح‌های خود را جهت بهبود وضعیت راه‌آهن اجرایی کنند.

چه انتظاری از راه‌آهن دارید؟
در حال حاضر مشکلات مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات محققین در زمینه‌های مختلف است و من نیز به عنوان یکی از این افراد انتظار دارم که قبل از اجرایی شدن طرح مورد حمایت مادی قرار بگیرم. به طور کلی حمایت مادی و معنوی این شرکت از افراد صاحب ایده در طرح‌های پژوهشی راه‌آهن تا حد زیادی آن‌ها را تشویق کرده و موجب می‌شود که کار سریع‌تر به نتیجه برسد.
یکی از نقاط ضعف راه‌آهن نبود حمایت نظام‌مند از طرح‌های نوآورانه است. عموماً افرادی که درزمینه تحقیقات فعالیت دارند با مشکلات مادی و معنوی بسیاری مواجه هستند و حمایت نظام‌مند راه‌آهن یکی از روش‌های حمایتی است. از سوی دیگر موضوع اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان داخلی از جمله اولویت‌های طرح در کشور بوده و بایستی هرکسی در حد خود برای رسیدن کشور به این هدف تلاش کند.
به همین دلیل استفاده از «تکیه‌گاه جانبی خط آهن» نیز می‌تواند یکی از راه‌ها مطرح برای رسیدن به این هدف باشد. این روش کاملاً جدید است و به‌عنوان یک اختراع بین‌المللی ثبت شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13908

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.