• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

افزایش ٣ میلیون تن تبادلات تجاری با اتصال ریلی خواف- هرات

  • کد خبر : 30597
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
افزایش ٣ میلیون تن تبادلات تجاری با اتصال ریلی خواف- هرات
وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود با اتصال راه‌آهن خواف- هرات به مزار شریف، سالیانه سه میلیون تن صادرات و واردات و ۱.۸ میلیون تن ترانزیت محقق شود.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «محمد اسلامی» درخصوص خط ریلی خواف- هرات که قرار است اواخر آبان‌ماه افتتاح شود، با اشاره به نقش مهم این پروژه در افزایش مراوات برون‌مرزی و ترانزیت کشور و گسترش روابط اقتصادی دولت‌های ایران و افغانستان، اظهار داشت:‌ اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه و توسعه آن از همه مسیرهای ممکن برای افزایش سهم ترانزیت از طریق ریل همواره مورد تاکید بوده و در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان با تعریف پروژه خواف- هرات به همین منظور در دستور کار قرار گرفت، ادامه‌داد: ‌با بهره‌برداری از این پروژه که با حمایت و سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران است، فرصت‌های بار و مسافر به مقصد افغانستان و از مبدا این کشور و همچنین به سایر مقاصد اعم از کشورهای همسایه، اروپایی همچون ترکیه و اقیانوس هند فراهم می‌شود و به این ترتیب یک راه جدید ترانزیتی برای ایران فعال خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پتانسیل بالای این خط ریلی برای حمل محصولات صنایع معدنی موجود در مرز ایران و افغانستان، افزود: جابه‌جایی سالیانه حدود سه میلیون تن ترانزیت را در سال‌های نخستین راه‌اندازی این خط ریلی پیش‌بینی می‌شود.

وی در زمینه میزان حمل بار پیش‌بینی شده و اتصال این خط ریلی به چابهار در حوزه بندری، خاطرنشان‌کرد: در ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بخش ترانزیتی فعال شده، اتصالات بندری و خط کشتیرانی بندری بین بنادر هندوستان و چابهار و بندرعباس برقرار است و هم اکنون از طریق چابهار بارهای افغانستان و هندوستان از طریق جاده تبادل می‌شوند.

اسلامی ادامه‌داد: با ایجاد این خط و اتصال راه‌آهن به افغانستان، بخشی از بارها به‌ویژه بارهای معدنی می‌توانند در مدار قرار گرفته و قابل استفاده شوند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به اینکه با اتصال ریل ایران به افغانستان در بحث باری و مسافری چقدر به ارزآوری کمک خواهد شد، اظهار داشت: افغانستان یک نقطه اتصال ریلی در مزار شریف دارد که در مرز «هیرات» به «ترمز» ازبکستان بوده و این قطعه که از طریق ایران متصل می‌شود دومین نقطه ریلی این کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: این اتصال ریلی از ایران به افغانستان به درون این کشور امتداد ندارد و حداکثر نقشی که می‌تواند در این مقطع ایفا کند، مبادله سهمی از بارهای موجود به‌ویژه بارهایی است که بین تجار مبادله می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: این میزان چیزی حدود سه میلیون تن صادرات و واردات و نزدیک به ۱.۸ میلیون تن ترازیت بوده که با در مدار قرار گرفتن این خط جایگاه خود را به دست خواهد آورد.

اسلامی با اشاره به آموزش نیروهای عملیاتی در حوزه ریلی در این خط توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضوع مهم در پروژه ریلی یاد شده این است که همزمان با برقراری خط ریلی در افغانستان، نیروهای انسانی آموزش دیده و ماهر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی افزود: به این ترتیب این ایجاد قابلیت برای راه‌آهن افغانستان توسط ایران تنها خط ریلی و ساخت ایستگاه نیست بلکه تجهیز و تامین نیروی انسانی در فرآیند یک قرارداد همکاری بوده که با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد:‌ این مهم یکی از مزیت‌های این راه‌آهن جدید بوده که در تعامل با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند همکاری‌ها و روابط را پایدار نگه داشته و برای گسترش آن اعتمادسازی کرد.

وی با امیدواری نسبت به اینکه با پیشنهادهای ارائه شده به دولت افغانستان این خط ریلی از طریق هرات به مزار شریف متصل شود، اظهار داشت:‌ این خط در صورت اتصال می‌تواند یک خط جدید ریلی ترانزیتی باشد که ایران را به آسیای میانه متصل کند و یک راه میان‌بر به کشورهای مقصد در شرق کشور چین باشد.

اسلامی در پایان گفت: این راه‌آهن در مقطعی از تاریخ به بهره‌برداری می‌رسد که با شکل‌گیری دولت جدید افغانستان، امیدواری به پایداری سیاسی در این کشور آغاز شده تا شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش تبادلات بین دو کشور باشیم و به اعداد و ارقامی که در این برنامه است، ‌نزدیک شویم.

به گزارش ایرنا، دولت «تدبیر و امید» از ابتدا تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ارتباط با همسایگان را از اولویت برنامه های خود قرار داده بود، در این راستا تلاش کرد مرزهای ریلی کشور را گسترش دهد.

افتتاح مرز ریلی سرخس و تلاش برای ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره که راه آهن ایران را به عراق متصل می‌کند، از جمله برنامه‌های دولت برای گسترش ارتباطات ریلی بین‌المللی است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30597

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.