• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست

  • کد خبر : 2694
  • ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست

0 (0) وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد : توسعه حمل و نقل همگانی از روش‌های کاهش فقر/ اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست خبرگزاری فارس: توسعه حمل و نقل همگانی از روش‌های کاهش فقر/ اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست وزیر راه و شهرسازی با بیان […]

0
(0)

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد :

توسعه حمل و نقل همگانی از روش‌های کاهش فقر/ اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست

خبرگزاری فارس: توسعه حمل و نقل همگانی از روش‌های کاهش فقر/ اهتمامی که به توسعه جاده‌ای می‌شود، در توسعه ریلی نیست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران هنوز به دنبال نظام پرداخت یارانه و پرداخت نقدی برای کاهش فقر هستیم، گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و شهرسازی ریل‌پایه و توسعه قطارهای حومه‌ای از مصادیق کاهش فقر است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) که امسال سومین سال برگزاری آن است، اظهار داشت: زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز با بحران مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نیازمند بازخوانی، باز اندیشی و سیاست‌گذاری جدید هستیم و البته در این حوزه باید چیزی را از دست بدهیم، تا چیز بهتری به‌ دست بیاوریم.

آخوندی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو نشان داد که به‌عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود، بیش از 50 سال دوام نیاورد و این نشانه آن است که با بحرانی جدی در دوران مدرن مواجه هستیم که البته فقط در ایران این بحران وجود ندارد، بلکه در افغانستان، عراق و سوریه و… نیز هست که زندگی مدرن را به جنگ و خشونت تبدیل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه‌های شهری، بحران قابلیت زندگی و قابلیت حرکت و جابه‌جایی داریم. خشونت و پرخاشگری امروز جامعه به‌خصوص در کلان‌شهرها به دلیل گرفتاری در ترافیک‌ها کاملاً مبرهن است.

وی از عملکرد برخی رسانه‌ها و خصوصاً رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: زمانی که معاون حمل‌ونقل ما اعلام کرد که تجربه 20 سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراه‌های شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده است، اغلب رسانه‌ها این گفته را به تمسخر گرفتند و صداوسیما نیز که به دنبال سوژه‌ای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.

آخوندی تأکید کرد: اندیشمندان جهان به این موضوع رسیده‌اند که سیاست خودرو محوری به بحران در کیفیت زندگی می‌انجامد و کار سختی نیست که این موضوع را کشف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این حوزه اصلی‌ترین بحث ما نحوه اعمال سیاست است، اعمال یک سیاست اگر با تغییر نگرش همراه باشد از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کارها در کشور ما است، به‌محض تغییر نگرش همه وارد می‌شوند و در جهت اثبات خبط بودن تغییر نگرش ادله می‌آورند.

وی افزود: از روزی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت که بحث جابه‌جایی بین حومه و تهران مطرح می‌شود، گفته‌ام که در کنار توسعه جاده‌ای باید به ریل توجه داشت، اما متأسفانه در هیچ سطحی موفق نشدم.

آخوندی اظهار داشت: امروز که درباره شهرسازی ریل‌پایه صحبت می‌کنم، ‌از بازدید آزادراه همت تا کرج می‌آیم، 4 سال با سازمان برنامه و بودجه بحث می‌کنیم که حداقل بودجه‌ای برابر بودجه این آزادراه بابت دو خط ریلی بین تهران تا کرج داشته باشیم، تا بتوانیم دسترسی ریلی کنونی را افزایش دهیم و با شبکه مترو یکپارچگی ریل و مترو ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقامات ارشد ایران تاکنون بیش از 10 بار از آزادراه همت تا کرج بازدید کرده‌اند و بیش از 10 جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره این آزادراه داشته‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: تقاضا برای 6 بانده کردن آزادراه تهران ـ کرج در سطح همه مدیران بالا است، درحالی‌که 4 سال است، ما دنبال چهارخطه کردن ریل تهران و قم هستیم، اما نمایندگان مجلس به این موضوع هم توجه نمی‌کنند.

آخوندی افزود: انعکاس این موضوع در بودجه دولت و آنچه از مجلس بیرون می‌آید، تقریباً هیچ است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در شهرسازی ریل‌پایه از سطح مدیرکل تا سطح وزیر، در اغلب بخش‌ها در سطح 5 درصد هم همراهی وجود ندارد، اما ما هزاران بار این موضوع را تکرار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در آغاز تحولی جدی هستیم، گفت: سیاست‌گذاری یعنی هزینه ـ منفعت؛ نمی‌توان گفت هم‌زمان به‌سرعت صدها هزار میلیارد تومان در توسعه جاده‌ای سرمایه‌گذاری کنیم و هم‌زمان هم شعار شهرسازی ریل‌پایه بدهیم.

آخوندی افزود: در شهرسازی ریل‌پایه دنبال آن هستیم که پیرامون ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن تمرکز اسکان و خدمات داشته باشیم و بقیه جاها شهرفروشی نباشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییر نگرش نیازمند نظریه، اندیشه و برنامه دارد که منتج به محصول می‌شود و تغییر نگرش بدون رسانه امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: مدت‌هاست رسانه ملی ما کاری به مسائل زندگی مردم ندارد و چنین مواردی نظیر توسعه شهری برمبنای ریل هیچ‌گاه در رسانه ملی مطرح نشده است و فقط به دنبال محکوم کردن موضوعات و انتخاب کارشناسانی هستند که در این حوزه دستی ندارند.

آخوندی ادامه داد: این تغییر نگرش‌های نیازمند رسانه‌های بزرگ و گسترده است که امیدواریم در حوزه TOD و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، رسانه اینترنتی در نظر گرفته شود، زیرا کار توسعه بدون همکاری جامعه امکان‌پذیر نیست و وزارت راه به تنهایی نمی‌تواند چنین کار بزرگی انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت شهروندان و مهم‌تر از همه کاهش فقر می‌شود.

وی توضیح داد: در بسیاری از کشورها که اول شبکه ریلی ایجاد شده و سپس توسعه سکونت‌گاه‌ها انجام شده است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ایران پیرامون همین تهران کانون‌های فقر به‌شدت گسترش یافته است.

آخوندی ادامه داد: توسعه ریلی،‌ دسترسی ارزان، ایمن و برابر برای گروه‌های کم‌درآمد است. دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشت، شغل و…؛ متأسفانه ما در طرح‌های مبارزه با فقر، فقط توزیع پول و یارانه را مدنظر داریم و کسی فکر نمی‌کند توسعه حمل‌ونقل همگانی، راهکار کاهش فقر است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل‌ونقل همگانی ریلی بین مراکز شهرها و پیرامون موجب کاهش فقر می‌شود و این طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد است.

وی اضافه کرد: چنین موضوعاتی در ادبیات مبارزه با فقر در کشور ما مطرح نشده است و ما فقط در نظام ایدئولوژی چپ‌گرایانه دنبال توزیع یارانه و پول هستیم.

آخوندی تصریح کرد: در توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی باید شهروندان امکان دسترسی پیاده از محل سکونت به اولین ایستگاه حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند و این تمام جان‌مایه شهروندمداری است؛ متأسفانه امروز انسان در شهرهای ما در حال له شدن است.

وی همچنین به موضوع قطارهای حومه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، موضوع راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای مطرح شده است، اما در سال‌های 97-96 ردیف‌های اعتباری ندارد.

آخوندی همچنین در جمع خبرنگاران درباره کاهش 5 درصدی دستمزد مهندسان توضیح داد، طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری مبادله‌ای بین صاحب کار و مهندس است، ورود یک واسطه در این مسائل که بخواهد 5 درصد دستمزد دریافت کند و ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار بگیرد، در قانون نظام مهندسی نیامده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این کار ما خواسته عمومی تمام ملت است تا خود مهندس خود را انتخاب کنند. این موضوع 5 درصد که قبلاً بود مبنای قانونی نداشت و تصمیم گرفتیم به این خواسته مهندسان پاسخ دهیم و این اولین گام در مبارزه‌ای جدی در امضا فروشی است.

 

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.