• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

اهمیت لجستیک و انتفاع ملی از ترانزیت با همکاری ریل، جاده و بندر

  • کد خبر : 2879
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
اهمیت لجستیک و انتفاع ملی از ترانزیت با همکاری ریل، جاده و بندر

0 (0) مصطفی داودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به رشد حمل بار ریلی اظهار داشت: با در نظر گرفتن رشد ۱۷ درصدی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ و ۱۳ درصدی حمل بار در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ نتیجه می‌گیریم که حمل‌ بار توسط حمل‌ونقل ریلی […]

0
(0)

مصطفی داودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به رشد حمل بار ریلی اظهار داشت: با در نظر گرفتن رشد ۱۷ درصدی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ و ۱۳ درصدی حمل بار در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ نتیجه می‌گیریم که حمل‌ بار توسط حمل‌ونقل ریلی در سال ۹۶ نسبت به ۹۴ رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی افزود: ۱۰ درصد از این رشد عملیاتی به خاطر توسعه امور فنی و زیربنایی و ۲۰ درصد دیگر به دلیل افزایش بهره‌وری و انتقال بار به‌ویژه کالاهای معدنی از جاده به روی ریل است که یک افتخار محسوب می‌شود.

رشد ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن از رشد ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با حمل آزمایشی ریلی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از کشور چین به تهران ، توافقی با کشورهای موجود در این مسیر به‌منظور یکسان‌سازی تعرفه صورت گرفت.

داودی یادآور شد: چینی‌ها یک قطار کانتینری باری در تاریخ ۲۸ دسامبر از جنوب شرق و دو قطار کانتینری در ۳۰ دسامبر از شمال غرب آن کشور روانه ایران کرد که هرکدام حاوی ۵۰ کانتینر ۴۰ فوتی است.

امضا تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و ایمیدرو در آینده نزدیک

همچنین وی از پیگیری امضا تفاهم‌نامه‌ای بین این شرکت و سازمان ایمیدرو (وزارت صنایع) خبر داد و گفت: در نظر داریم با امضا این تفاهم‌نامه عمده بار معادن سنگان از طریق حمل‌ونقل ریلی حمل شود.

داودی خاطرنشان کرد: فاز بعدی اتصال راه‌آهن خواف-هرات است تا سنگ‌آهن افغانستان از طریق بندرعباس به چین صادر شود.

دستور وزیر راه و شهرسازی برای دستیابی به سهم ۴۵ درصدی ریل از بندر

وی با بیان اینکه « سهم حمل ریلی در بنادر ۱۰ درصد است» تأکید کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی سهم ریلی در بنادر باید به ۴۵ درصد برسد و بر همین اساس ایشان تاکید داشت که باید معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شود.

رییس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن در ادامه افزود: به‌منظور تحقق دستور وزیر راه و شهرسازی جلسات متعددی با سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شده است و آن‌ها نیز نظر مثبتی به افزایش سهم ریل در بندر دارند و بر همین اساس کارگروهی با حضور کارشناسان شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد.

داودی در ادامه به سفر پیش روی وزیر راه و شهرسازی ایران به کشور هند و مذاکره در خصوص مسائل مربوط به حمل‌ونقل، لجستیک و بندر چابهار اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی لجستیک در کشور امری حیاتی و مهم‌ترین مبحث آن حمل‌ونقل چندوجهی است. بنابر‌این باید وضعیت رقابتی موجود بین شقوق حمل‌ونقل در کشور به نقش مکملی تغییر یابد تا شاهد شکل‌گیری حمل‌ونقل ترکیبی باشیم.

رقابت غیر منطقی و واقعی نبودن قیمت سوخت

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن، رقابت غیرمنطقی بین شقوق حمل‌ونقل را ناشی از واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: یارانه سوخت باعث شده که هزینه حمل جاده‌ای واقعی نباشد و از طرفی هزینه‌های پنهان مانند هزینه تخریب رویه جاده‌ها و مواردی از این قبیل دریافت نمی‌شود. لذا حمل بار از طریق جاده ارزان‌تر است و این نشان می‌دهد که رقابت موجود در نرخ حمل‌ونقل نیست.

وی تصریح کرد: به دلیل عملکرد جزیره‌‌ای در حوزه ترانزیت، کل کشور از مزایای ترانزیت منتفع نمی‌شود اما در صورت تکمیل و اجرایی شدن آیین‌نامه لجستیک از سوی ستاد لجستیک کشور و راه‌اندازی لجستیک پارک‌ها و بنادر خشک به‌راحتی می‌توان از مفهوم ترانزیت کالا صحبت کرد.

رییس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن خاطرنشان کرد: با همدلی و هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان بنادر و دریانوردی در این دوره، آینده روشنی پیش روی ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در کشور است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2879

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.