• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ایران در مسیر توسعه/عضویت در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع پس از ۴ سال

  • کد خبر : 12853
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
ایران در مسیر توسعه/عضویت در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع پس از ۴ سال

0 (0)   عضویت ایران در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع (CIS) پس از ۴ سال   پس از آنکه سال ۹۳ مديرعامل و رییس هیئت مدیره وقت راه آهن کشورمان خبر از توافقات و هماهنگی با راه آهنهای CIS (کشورهای مشترک المنافع) داده بود حالا با گذشت ۴ سال از این اتفاق راه آهن ایران […]

0
(0)

 

عضویت ایران در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع (CIS) پس از ۴ سال

 

پس از آنکه سال ۹۳ مديرعامل و رییس هیئت مدیره وقت راه آهن کشورمان خبر از توافقات و هماهنگی با راه آهنهای CIS (کشورهای مشترک المنافع) داده بود حالا با گذشت ۴ سال از این اتفاق راه آهن ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع (CIS) عضو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس است و نشستهای آن در کاخ تاوری در سن پترزبورگ انجام می‌شود. 

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر شکل گرفت. در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت.

بنابراین گزارش، در سال ۱۳۷۵ و با افتتاح راه آهن مشهد- سرخس در ایران و راه آهن سرخس- تجن در ترکمنستان، راه آهن ایران به شبکه ریلی کشورهای آسیای مرکزی متصل و کاهش هزینه های حمل ونقل و امکان استفاده گسترده‌ تر از بازارهای کشورهای آسیای مرکزی فراهم شد و فصل جدیدی از مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) آغاز شد.

اما از آنجا که هنگام افتتاح خط ریلی مشهد- سرخس- تجن، کشورمان به عضویت شورای حمل ونقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع درنیامد، طبق قوانین این شورا، ایران نه تنها نمی ‌تواند واگن های ایرانی را به دلیل برخی محدودیت‌های فنی، در شبکه ریلی این کشورها سیر دهد، بلکه در صورت خرید واگن از این کشورها (و رفع موانع فنی) باز هم مجوز سیر واگن با مالکیت ایرانی را نخواهد داشت. 

در نتیجه ظرفیت حمل بار صادراتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی، به واگن هایی که از حوزۀ کشورهای مستقل مشترک المنافع به منظور واردات یا ترانزیت وارد ایران می شود، بستگی داشت. همزمان با برگزاري شصتمين اجلاس شوراي حمل و نقل ريلي کشورهاي مشترک المنافع در سال 93 مسئولان راه آهن کشورمان برای همکاري هاي مشترک ريلي با کشورهای مشترک المنافع به نتایج خوبی رسیدند.

بر اساس نامه ای که در همان زمان از سوی مديرعامل و رییس هیئت مدیره وقت راه آهن کشورمان برای استانداران مناطق مختلف کشور ارسال شد با اشاره به توافقات و هماهنگی های به عمل آمده با راه آهنهای cis (کشورهای مشترک المنافع) نوید اتفاقات خوبی داده شده بود.

حالا پس از گذشت 4 سال از این اتفاق معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن از عضویت راه آهن ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع (CIS) خبر داده است.

روابط عمومی راه‌آهن در این باره به نقل از «بابک احمدی» نوشته است: «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به تازگی عضو وابسته CIS شده است. در بحث مشکلات واگن‌های روسی نیز تا چند ماه آینده به طور کامل از واگن‌های ایرانی برای انتقال بار در حوزه بین‌الملل استفاده می کنیم.»

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن گفت: «در حوزه کشورهای CIS کامیون وسیله مناسبی برای حمل بار نیست و پایه حمل‌ونقل در این حوزه حمل‌ونقل ریلی است بر همین اساس باید در جلب و انتقال بار به شبکه ریلی کوشا باشیم.»

وی تاکید کرد: «رویکرد اصلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ایمنی است و نگاه به مقوله ایمنی نگاه ویژه و مهمی است.»

این گزاش می افزاید: دولت در ششمین نقشه راه توسعه کشور توجه ویژه ای به صنعت ریلی کشور داشته است. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم‌ در حوزه راه و شهرسازی بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزه‌های راهبردی حمل‌ونقل تاکید شده است.

سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهوری که همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده دارای ۸۰ بند است که به حوزه راه وشهرسازی در چندین بند آن اشاره شده است.

براین اساس، اولویت ‌بخش ریلی در توسعه حمل‌و‌نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن در بند ۲۴ ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه آمده‌است و در بند ۲۵ بر توسعه حمل‌و‌نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار تاکید شده است.

در حال حاضر طول خط آهن کشور به حدود 13 هزار کیلومتر رسیده و تا سال 1404 برای دستیابی به حمل 20 درصد مسافر و 30 درصد بار کشور توسط شبکه ریلی باید طول خط آهن به بیش از 25 هزار کیلومتر برسد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=12853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.