• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

عضویت راه آهن ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع (CIS)

  • کد خبر : 21516
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
عضویت راه آهن ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع (CIS)
هفتاد و یکمین جلسه شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS در حالی در بلاروس آغاز به کار کرد که تغییر عضویت ایران در این شورا یکی از دستورات مهم کاری پیش روی این اجلاس است.
0
(0)

به گزارش اختصاصی خبرنگار ریل نیوز؛ یکی از دستورات هفتاد و یکمین شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS که درشهر مینسک بلاروس در حال برگزاری است تغییر عضویت ایران از عضو وابسته به اصلی است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تلاش برای تصویب این دستاورد مهم حمل و نقلی به این اجلاس در روزهای گذشته به این کشور سفر کرده است .

سعید رسولی در اجلاس مذکور با تنی چند از نمایندگان کشورهای عضو دیدار و به تبادل نظر جهت ارتقا سطح همکاری های حمل و نقلی بین دو کشور پرداخت.

عضویت دائم ایران در این شورا می‌تواند توسعه ترانزیت ریلی را بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع یا CIS در سال ۱۹۹۲ تشکیل شده و مقر آن روسیه است. اعضای این شورا با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از ناظر به دائم، به ۱۶ عضو رسیده است که عبارتند از: ایران، روسیه ، ازبکستان، اوکراین، فنلاند، جمهوری آذربایجان، لتونی، استونی، لیتوانی، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و اتحادیه شرکت‌های ریلی.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۳ به عضویت ناظر این شورا در آمده‌بود.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS تلاش می کند  با تکمیل کریدور شمال – جنوب که از فنلاند در شمال اروپا آغاز و به بمبئی در جنوب شرق آسیا منتهی می‌شود، نقش قابل توجهی در حمل و نقل ریلی در شرق کره زمین ایفا کند.

ایده‌ی راه‌اندازی این کریدور برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ مطرح شد و توافقنامه‌ی راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۰ توسط جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و هند امضا شد.

با راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب، کشورهای شمالی دریای خزر از طریق ایران به خلیج فارس راه خواهند یافت و ارتباط ایران و همچنین کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا هم  با  کشورهای شمالی دریای خزر و اروپا از این مسیر امکان پذیر خواهد شد.

از ویژگی‌های مثبت این کریدور بین المللی می‌توان به کاهش مسافت و هزینه‌های حمل و نقل محموله‌ها اشاره کرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=21516

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.