• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ایستگاه ری توقف ندارد! / احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری وعده‌ عملی یا شعاری؟

  • کد خبر : 30687
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
ایستگاه ری توقف ندارد! / احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری وعده‌ عملی یا شعاری؟
در پی سفرهای ناصرالدین شاه به اروپا، او شیفته راه‌آهن شد و در نهایت اولین قطار ایران بین تهران و شهرری در سال ۱۲۶۱ راه‌اندازی و به ماشین دودی معروف شد اما امروز پس از گذشت ۱۴۰ سال، شهرری ایستگاه راه‌آهن ندارد و سال‌ها مطالبه‌گری مردم این دیار کهن نتوانسته بر وعده‌های پوچ مسؤولان پیروز شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس،  «درست پاییز سال گذشته نزدیک غروب بود که زیارت وداع امام رضا(ع) را قرائت کردیم سپس به سمت راه‌آهن مشهد رفته و به مقصد تهران سوار قطار شدیم. با چرخش عقربه‌های ساعت و عبور از دشت‌ها و شهرها در دل سیاهی شب، کم‌کم با نزدیک شدن به اذان صبح به سمت تهران نزدیک می‌شدیم و در طول مسیر مسافرانی در ایستگاه‌های بین راهی پیاده و سوار می‌شدند. عقربه‌های ساعت ۶ صبح را نشان می‌داد که به ایستگاه ورامین رسیدیم وقتی قطار توقف کرد، اعلام کردند مسافران شهرری یا باید همین جا پیاده شوند و یا تا تهران بروند زیرا ایستگاه ری توقف ندارد.

تمام کسانی که مقصدشان شهرری بود، انگار که بین دو راهی مانده باشند در حال تصمیم‌گیری بودند که ایستگاه ورامین به شهرری نزدیک‌تر است یا ایستگاه تهران و کجا باید پیاده شوند که راحت‌تر و سریع‌تر به مقصد برسند.

تعداد اندکی در ورامین پیاده شدند اما بیشتر آن‌ها مثل ما مقصد تهران را انتخاب کردند چون در این ساعت به سختی می‌توانستیم از ورامین برای شهرری تاکسی پیدا کنیم و از طرفی به نظرم فاصله ورامین تا ری نسبت به ایستگاه راه‌آهن خیلی بیشتر بود.

قطار از ایستگاه ورامین راه افتاد و به حرکت خود به سمت تهران ادامه داد و پس از حدود یک ساعت، برای چند دقیقه توقف کرد. از پنجره قطار بیرون را نگاه کردیم و مثل همیشه ایستگاهی متروکه را دیدیم. گفتند اینجا ایستگاه شهرری است اما مسافری پیاده و سوار نمی‌شود چون ایستگاه ری غیرفعال است.

ما و همه ساکنان شهرری مسافر این قطار با حسرت به این ایستگاه متروکه می‌نگریم و همه لب به اعتراض باز می‌کنیم که چرا نباید در شهر خود از قطار پیاده شویم که تا چند دقیقه دیگر به مقصد برسیم و چرا باید تا ایستگاه تهران در میدان راه‌آهن برویم و دوباره همین مسیر را برگردیم.»

 

این چند خط بخشی از خاطرات یکی از مسافران قطار مشهد تهران و ساکن ری است که از نبود ایستگاه راه‌آهن در شهرری و یا بهتر است بگویم فعال نبودن این ایستگاه اظهار گله و نارضایتی دارد که این موضوع نه تنها باعث نارضایتی این شهروند بلکه باعث ناخشنودی تمام شهروندان ساکن ری است و به خصوص افرادی که با قطار به شهرهای جنوبی کشور سفر می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.

علاوه بر مردم ری، ساکنان تمام شهرهای مجاور ری همچنین دانشجویانی که برای تردد به دانشگاه خود مجبورند هر روز از شهرری به ایستگاه راه‌آهن تهران بروند، سختی‌های زیادی در عبور و مرور متحمل می‌شوند زیرا قطاری که می‌تواند در ایستگاه شهرری توقف داشته باشد، غیرفعال است و اهالی جنوب تهران نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

 

عقب ماندگی ۱۴۰ ساله شهرری در حوزه ریلی

ایستگاه راه‌آهن شهرری در گذشته فعال بوده است اما بنا به دلایل نامعلومی این ایستگاه غیرفعال شده و نارضایتی‌های مردمی و وعده‌های مسؤولان نیز برای بهسازی و راه‌اندازی مجدد این ایستگاه کاری از پیش نبرده و این تعلل تا جایی پیش رفته که در این سال‌ها ایستگاه درون شهری مترو شهرری احداث و شروع به فعالیت کرده اما از ایستگاه راه‌آهن خبری نشده است چنانکه مسؤولان به این فکر افتادند؛ حالا که ایستگاه سابق، متروکه و غیرفعال است پس به جای نوسازی آن، ایستگاه جدیدی در جوار ایستگاه مترو شهرری احداث کنند تا مسافران به راحتی بتوانند به عبورومرور بپردازند که البته به نظر می‌رسد طرح خوبی باشد اما مسئله مهم عَملی کردن آن بوده که تا به امروز محقق نشده و این طرح نیز در کنار سایر وعده‌های عمل نشده قرار گرفته است.

با مراجعه به تاریخ می‌بینیم اولین خط ریلی کشور خط راه‌آهن تهران به شهرری بوده که در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی امتیاز آن را موسیو فابیوس بواتال فرانسوی از ناصرالدین شاه دریافت کرد و اولین ماشین ریلی ایران با نام «ماشین دودی» بین دو ایستگاه تهران(میدان قیام فعلی) و شهرری(پارک رازی فعلی) راه افتاد.

«ماشین دودی» و اولین قطار ریلی کشور روزگاری به عنوان یک ظرفیت تاریخی و  یکی از دیدنی‌های قبله تهران و این شهر باستانی بود اما پس از سال‌های متمادی در سایه بی‌تدبیری مسؤولان دولتی و نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر نه تنها پیشرفتی در این حوزه نداشتیم  بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم چرا که در گذشته اولین خط ریلی کشور در ری بوده همچنین ایستگاه راه‌آهن شهرری فعال بوده است اما امروز بدون توجه به نیازها و کمبودهای مردم مظلوم این دیار کهن اجرای این طرح را به تعویق می‌اندازند.

پاسکاری ایستگاه راه‌آهن شهرری بین مسؤولان

پاسکاری، یکی از روش‌هایی است که مسؤولان برای انجام ندادن کاری، آن را انتخاب می‌کنند و نتیجه خوبی نیز برایشان دارد زیرا هر مسؤولی با این پاسکاری‌ها دوران مدیریت خود را سپری می‌کند و جای خود را به مسؤول بعدی می‌دهد اما طرح‌های اجرا نشده برجای خود باقی می‌ماند که نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

طرح احداث و یا راه‌اندازی مجدد ایستگاه راه‌آهن در شهرری سال‌ها است مانند ساختمان متروکه این ایستگاه یا ماشین دودی بازمانده از دوران قاجار خاک می‌خورد و در این مدت مدیران و نمایندگان زیادی با گرایش‌های سیاسی مختلف روی کار آمده و رفته‌اند و تنها چیزی که از این رفت و آمدها عاید مردم شده، وعده و وعید است و دیگر هیچ.

وعده‌های محقق نشده

تیرماه سال ۱۳۹۳ هدایت الله جمالی‌پور فرماندار وقت شهرستان ری در حضور آیت الله ری‌شهری از احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری خبر داد و اظهار کرد: در پی امضاء تفاهم‌نامه استاندار تهران و شرکت راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن شهرری با اعتبار ۶ میلیارد تومان بازسازی می‌شود و در آینده نزدیک ایستگاه راه‌آهن شهرری ایستگاه پایه‌ای غرب، جنوب غرب تهران و شمال غرب تهران می‌شود و خدمات باری و مسافری این مناطق به ایستگاه شهرری منتقل خواهد شد.

اسفند ماه سال ۱۳۹۳ نیز جمالی پور با اشاره به حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در شهرستان ری گفته است: با توجه به وجود ظرفیت‌های عظیم مذهبی، فرهنگی و تاریخی در شهرستان ری و اهمیت ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به مردم شریف این شهرستان، معاون اول رئیس جمهوری دستور ارتقاء خدمات ایستگاه راه‌آهن شهرری را به وزیر مسکن، راه و شهرسازی صادر کرد که امیدوارم با عنایت ایشان و مساعدت وزیر راه و شهرسازی و همراهی و همکاری مدیرعامل راه‌آهن کشور این کار به سرعت انجام شود و در دولت یازدهم این ایستگاه به مدار خدمات رسانی به مردم شهرری وارد شود.

پس از آن نیز فرماندار سابق شهرستان ری چندین بار در مورد احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری صحبت کرد و پیگیر اجرای این طرح بود. در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در نشست خبری فرماندار با اصحاب رسانه، وقتی در مورد اجرای این پروژه سوأل کردم، جمالی پور در همان نشست و در حضور خبرنگاران با مدیرکل راه آهن استان تهران تماس تلفنی گرفته و پس از پیگیری این موضوع، پیشنهاد داد که در ایام دهه فجر آئین کلنگ زنی این پروژه انجام شود، اما از دهه فجر ۹۶ تاکنون حدود ۳ سال گذشته و شرکت راه‌آهن هیچ اقدامی برای این پروژه انجام نداده است.

شروع عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری از نظر شهرستان هیچ مشکلی وجود ندارد

حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری از اولویت‌های اصلی فرمانداری شهرستان است، اظهار کرد: احداث این ایستگاه در کنار خطوط یک و شش مترو تهران تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و حمل و نقل عمومی شهرستان ری، جنوب تهران و شهرهای پیرامون دارد.

وی گفت: قرارگیری ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن در شهرری و اتصال آن‌ها می‌تواند ضمن کاهش ترافیک در مرکز تهران، موجب رونق بخش‌هایی از شهرری نیز شود.

معاون استاندار تهران تصریح کرد: طرح احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری و اتصال آن به خط یک مترو تهران تصویب شده و در آخرین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان تهران که با حضور استاندار تهران تشکیل شد، مدیرکل راه‌آهن تهران اعلام کرد به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

توکلی با بیان اینکه زمین احداث این ایستگاه توسط شهرداری منطقه ۲۰ تهران تحویل راه‌آهن شده است، ادامه داد: برای شروع عملیات اجرایی این پروژه از نظر شهرستان هیچ مشکلی وجود ندارد و باتوجه به اینکه این طرح تصویب شده است، راه‌آهن می‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون عملیات اجرایی آغاز نشده است، بیان کرد: شرکت راه‌آهن، زمین را تحویل گرفته و تابلوی محل احداث را نیز نصب کرده‌اند که البته برای احداث این مجموعه باید اصول و مقررات حوزه شهری رعایت شود و نقشه‌های اجرایی با ساختار سیمای شهری هم‌خوانی داشته باشد.

شهرداری: ۵ هزار مترمربع زمین تحویل راه‌آهن شده است

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ تهران اظهار کرد: یک قطعه زمین به مساحت ۵ هزار مترمربع روبه‌روی بیمارستان هفت تیر در خیابان شهید رجایی در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: شهرداری زمین را تحویل داده و راه‌آهن باید ایستگاه تبادلی احداث کند که متأسفانه به دلایل شرایط اقتصادی حاکم بر وزارتخانه‌ها، شرکت راه‌آهن هم به دلیل محدودیت‌های مالی تاکنون نتوانسته این طرح را اجرا کند.

شهردار منطقه ۲۰ گفت: قرار است این ایستگاه به عنوان ایستگاه تبادلی راه‌آهن بین شهری با درون شهری را پیوند دهد ولی شرکت راه‌آهن نتوانسته احداث این طرح را به عنوان پروژه‌های سال خود قرار دهند.

احداث ایستگاه راه‌آهن شهرری از مطالبات مهم مردم ری است

حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش گفت: ایستگاه راه‌آهن شهرری یکی از ایستگاه‌های فعال خط راه‌آهن سراسری کشور بوده و مردم جنوب تهران، شهرری، ورامین و پاکدشت برای جابه‌جایی مسافر و سفر به مشهد مقدس از آن استفاده می‌کردند.

وی اظهار کرد: ایستگاه راه‌آهن شهرری به دلیل نزدیکی این ایستگاه به راه‌آهن تهران سال‌های اخیر با وجود داشتن امکانات فعال نبوده و توقفی نداشته است و مردم هم به این موضوع اعتراض داشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری تصریح کرد: ایستگاهی روبه‌روی بیمارستان شهدای هفتم تیر در شهرری درکنار خط یک مترو تهران پیش‌بینی شده است که مردم بتوانند از این طریق جابه‌جا شوند و امیدواریم با تجمیع این دو ایستگاه یک ایستگاه حمل و نقل ریلی در شأن مردم جنوب پایتخت راه‌اندازی شود.

احداث راه‌آهن شهرری با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی/ راه‌آهن: شهرداری منطقه ۲۰ جلوی کار را گرفته است

علی کاظمی‌منش مدیرکل راه آهن استان تهران اظهار کرد: این پروژه با هزینه‌ای ۳۰۰ میلیارد تومانی از چند هفته گذشته آغاز شد.

وی در ادامه افزود: اخیراً شهرداری زمینی را تحویل راه‌آهن داده که ۴ خط جدید، ۳ سکوی بزرگ مسافربری و یک سالن انتظار مسافری در آن احداث می‌شود که در چند هفته گذشته عملیات خاکبرداری آغاز شده اما عوامل شهرداری منطقه ۲۰ جلوی کار پیمانکار را گرفته و اخطار ضبط تجهیزات و لوازم را دادند.

مدیرکل راه‌آهن استان تهران ادامه داد: سِیر مراحلی که با شهردار و فرماندار توافق شده به شهردار ناحیه و عوامل نظارت انتقال داده نشده و هماهنگی عوامل مجموعه شهرداری برعهده خودشان بوده است.

کاظمی‌منش اضافه کرد: پیمانکار راه‌آهن تجهیزات را تهیه و منتظر شروع اقدامات اجرایی است؛ این پروژه بسیار مهم بوده و امیدواریم شهرداری مشکل را رفع کند.

وی هزینه اجرای پروژه را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه برای احداث ایستگاه جدید شهرری با چهار خط جدید و سکوی مسافربری ، اضافه شدن ۲ خط به خط گرمسار تهران و اصلاحات ایستگاه‌های مسیر بوده که با تحریم‌های انجام گرفته قطعاً این مقدار هزینه کافی نبوده و اجرای آن زمان‌بر است.

مدیرکل راه‌آهن استان تهران در تشریح پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه شامل احداث ۲۴۰۰ کیلومتر خط آهن از گرمسار تا تهران، احداث ایستگاه جدید شهرری با ۴ خط و ۳ سکوی جدید ۴۰۰ متری و اصلاحات ایستگاه‌های ورامین، پیشوا و بهرام است.

خبری از آغاز عملیات عمرانی در زمین احداث ایستگاه راه‌آهن نیست

ایستگاه پایان

آنچه از صحبت‌های مسؤولان ری برمی‌آید؛ اجرای این طرح به ایستگاه‌های آخر نزدیک شده است و اگر مسؤولان راه‌آهن کمی همت به خرج دهند و نمایندگان مجلس و مسؤولان شهرستان پیگیر باشند، می‌توانیم به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه راه‌آهن در پشت مترو شهرری واقع در خیابان شهید رجایی باشیم؛

اما پس از مصاحبه مدیرکل راه آهن استان تهران و خبر آغاز اجرای عملیات پروژه، سری به زمین محل احداث این ایستگاه زدیم.

از ورودی‌های شمالی که وارد ری می‌شویم در چند نقطه از شهر از جمله در میدان شهید غیبی تابلوی راهنمای «به سمت ایستگاه راه آهن شهرری» را می‌بینیم که برای چند سال پیش است، از روی تابلوها که مسیر را ادامه می‌دهیم و در میدان ساعی به سمت غرب حرکت کنیم به زمین بایری می‌رسیم که تابلوهای راهنما ما را هدایت کرده است و آنچه در این زمین چند هزار مترمربعی مشاهده کردیم هیچ خبری از عملیات عمرانی و آغاز اجرای پروژه نبود لذا امیدواریم در مورد این پروژه که یکی از مطالبات مهم و برحق مردم قبله تهران است از مراحل و ایستگاه‌های وعده‌های شعاری و پاسکاری عبور کرده و به ایستگاه عمل برسیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30687

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.