• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

بازگشایی مرزهای ریلی با تونل‌های ضدعفونی

  • کد خبر : 26900
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
بازگشایی مرزهای ریلی با تونل‌های ضدعفونی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با کشورهای همسایه برای بازگشایی تمام مرزهای ریلی با انجام پروتکل های مشترک بهداشتی و نصب تونل های ضدعفونی خبر داد و گفت: خوشبختانه خیلی وقت است مرز ترکیه برای تبادلات تجاری باز شده و برای بازگشایی مرزهای سرخس، اینچه‌برون و میرجاوه نیز به نتایج خوبی رسیده ایم که امیدواریم به زودی این اتفاق برای همه مرزهای ریلی‌مان بیفتد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا، درپی شیوع ویروس کرونا بسیاری از مرزهای زمینی هوایی و دریایی کشورهای مختلف بسته شد تا زنجیره انتقال این ویروس شکسته شود اما حالا شرایط به تدریج تغییر کرده و کشورهای مختلف برای باز شدن مرزها و اثر گرفتن تبادلات تجاری شان با یکدیگر مذاکره می کنند.

سعید رسولی – مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در حال حاضر مذاکرات دو و چند جانبه مختلفی بین کشورها برای بازگشایی مرزها و سرگیری تبادلات تجاری آغاز شده و ما نیز بطور فعال در حال انجام مذاکرات برای از سرگیری حمل و نقل ریلی بین المللی در تمامی مرزهای ریلی هستیم.

وی با بیان اینکه مرز ترکیه از اواخر اسفندماه برای تبادلات تجاری ریلی باز شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، افزود: در طول مذاکرات صورت گرفته با ترکیه مقرر شد پروتکل‌های بهداشتی مشترکی به تایید دو طرف برسد که همین اتفاق افتاد و تونل‌های ضدعفونی برای واگن‌ها در نظر گرفتیم که این تونل‌ها حدود ۱۰ متر بوده و تقریباً با عبور قطار می توان مطمئن شد که همه قسمت های آن ضدعفونی می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا در ماه‌های گذشته همواره باز بوده و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد رشد صادرات نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته را تجربه کرده است، ادامه داد: در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و ترکیه با بازگشای مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین برای مرزهای سرخس و اینچه‌برون نیز مذاکرات خوبی انجام شده و به زودی این مرزها نیز باز خواهد شد.

رسولی گفت: از اواخر اسفند پارسال که مرز ریلی ایران و ترکیه برای تبادلات تجاری بازگشایی شد، صادرات ریلی بیش از ۲۲۵ درصد رشد و در واردات بیش از ۱۴۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم.

وی اضافه کرد: گرچه قبل از آغاز مذاکرات با طرف ترک تونل های ضدعفونی مان را در مرز این کشور نصب کردیم اما این ایده به خوبی جواب داد و باعث شد هر دو کشور در مرزهای خود چنین تجهیزاتی را مستقر کنند تا نسبت به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مطمئن‌تر باشند. همچنین این تونل ها را در همه مرزهای ریلی نصب خواهیم کرد و عملیات استقرار و نصب آن هم اکنون در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در صورت نهایی شدن مذاکرات و بازگشایی مرزها آمادگی کامل برای انجام تبادلات تجاری با کشورهای مختلف و حتی از سرگیری سفرهای ریلی را داریم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

رسولی با اشاره به دیدار وزرای ایران ترکمنستان و ارمنستان که به صورت آنلاین انجام شد، اظهار کرد: برای بازگشایی دیگر مرزهای ریلی مانند مرزی میرجاوه نیز در حال مذاکره هستیم، بازگشایی مرزها بستگی به تصمیم مشترک کشورهای طرف مذاکره دارد. لازم به ذکر است در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها مرزهای خود با کشورهای همسایه شان را بسته و از سرگیری مبادلات مرزهای بین المللی منوط به تدوین و اجرای پروتکل های بهداشتی مشترک بین کشورهاست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران روز گذشته نیز اعلام کرد که  با توجه به مذاکرات و برخی گشایش‌های صورت گرفته در حوزه مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه امیدواریم که در آینده نزدیک سفرهای ریلی به ترکیه از سرگرفته شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26900

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.