• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

برای امضای قراردادهای ریلی با ذوب‌آهن اصفهان آماده‌ایم

  • کد خبر : 21926
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
برای امضای قراردادهای ریلی با ذوب‌آهن اصفهان آماده‌ایم
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پس از تحویل نخستین محموله ریل ملی و ارسال به خطوط آماده ریل‌گذاری گفت:برای امضای قراردادهای دوم و سوم ریلی با ذوب آهن اصفهان که در ساخت خطوط دیگر به آن احتیاج داریم، آماده هستیم.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز به نقل از صمت؛ خیرالله خادمی اظهار کرد: پروژه ریل ملی از چند سال پیش در دستور کار نهاده شد و مسئولان مختلف بر آن تاکید کردند. شرکت ذوب آهن اصفهان با نصب تجهیزات مورد احتیاج و سرمایه‌گذاری مناسب روی آن، سال گذشته به فراوری آزمایشی ریل ملی رسید اما این ریل‌ها از نوع U۳۳ بودند که برای خطوط فرعی از آن استفاده می‌شود و به همین دلیل درخواست دادیم برای خطوط پرتردد و اصلی، ریل مناسب با استانداردهای بین‌المللی را به ما تحویل دهند.

وی افزود: برای خطوط اصلی و پرتردد احتیاج به ریل‌های UIC۶۰ با استاندارد ۶۰E۱ داشتیم که با همکاری خوب ۲ شرکت، ذوب آهنی‌ها در فرآوری آن از ابتدای امسال پیروز شدند، در حالی که در گذشته همه این ریل‌ها از خارج وارد می‌شدند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به واردات ریل از اتریش، آلمان، هند، ترکیه، بلژیک، سوئد، روسیه و اسپانیا در سال‌های گذشته، ادامه داد: در ماه‌های گذشته، آزمایش‌های مختلف مورد احتیاج بر اساس استاندارهای بین‌المللی روی این ریل‌ها انجام شده و شبکه‌های آزمایشی بسیاری از کشورهای مختلف برای انجام این آزمایش‌ها خریداری شدند.

همچنین به غیر از مشاوری که شرکت ذوب آهن اصفهان برای این آزمایش‌ها استخدام کرده بود ما نیز مشاوری برای کنترل کیفیت گرفتیم و بر اساس استانداردهای بین‌المللی، این آزمایش‌ها انجام و تایید شدند. خادمی بیان کرد: نخستین محموله ریل ملی پس از فرآوری انبوه، تحویل و به مقصد کارگاه‌هایی که باید ریل‌گذاری شود، ارسال شد. این کارگاه در مرحله نخست خط ریلی میانه – تبریز است و در مراحل بعدی به مقاصد دیگر نیز، ریل ارسال خواهد شد.

وی درباره قرارداد ریل ملی که با شرکت ذوب آهن امضا شده و قراردادهای آینده که در دستور کار است، اظهار کرد: قرارداد اولیه ما با شرکت ذوب آهن ۱۵ هزار تن بود که به عنوان نخستین محموله حدود ۲۷۰۰ تن آن فرآوری و تحویل شد. البته امیدواریم همواره ریل ملی را برای کشور به ارمغان آوریم و به همین دلیل مشتاق هستیم برای خطوط ریلی دیگر نیز با ذوب آهنی‌ها قرارداد امضا کنیم که برای خطوط میانه به اردبیل و در ادامه برای یزد به اقلید و چابهار به زاهدان، آماده امضای قراردادهای دوم و سوم با ذوب آهن هستیم.

ریل مورد نیاز از داخل تامین می‌شود

عباس خطیبی، معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربناهای حمل‌ونقل کشور در زمینه بهره‌گیری از ریل ملی گفت: در قرارداد نخست با شرکت ذوب‌آهن برای ساخت و تحویل ۱۵ هزار تن ریل ملی، توافق کرده بودیم که با توجه به ادامه مذاکره‌ها، این عدد می‌تواند تا ۵۰ هزار تن برای یک سال نیز افزایش یابد.
عباس خطیبی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته این موضوع را پیگیری کردیم تا ریل مورد نیاز کشور در داخل تامین شود.

در این راستا شرکت ذوب آهن در مناقصه ما حضور یافت و قرارداد ۱۵ هزار تن ریل ملی UIC۶۰ با استاندارد ۶۰E۱ را امضا کردیم و در امسال، ساخت آن آغاز شده است. وی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن از سال‌های گذشته بسترهای تولید ریل ملی را فراهم کرده بود، افزود: این شرکت، تولید ریل استاندارد را آغاز کرده و شرکت ساخت نیز نظارت‌های خود را به‌وسیله شرکت مشاور و بازرس بین‌المللی که در داخل ایران تاییدیه دارد، در هنگام فرآیند تولید اعمال کرد. در نهایت تا امروز۲ پارت از ریل ملی را تحویل گرفته‌ایم که برای خط ریلی آستانه – میانه مورد استفاده قرار گرفت.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه دوباره مناقصه را برای خط ریلی میانه – اردیبل برگزار کرده‌ایم تا بخشی از ریل آن را از این محل تامین کنیم، ادامه داد: اگر مشکلی در این زمینه به وجود نیاید و ضمن امضای قرارداد جدید بتوانیم هزینه مورد نیاز شرکت ذوب‌آهن را برای تولید ریل ملی پرداخت کنیم، در امسال تا حدود ۲۰ هزار تن ریل را می‌توانیم از این شرکت تحویل بگیریم. البته تا پایان سال به ۵۰ هزار تن ریل نیاز داریم که این میزان برای راه‌اندازی حدود ۴۲۰ کیلومتر راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت حل برخی مشکلات، از تامین آن به‌وسیله تولید داخلی استقبال می‌کنیم و این توان تولید در شرکت ذوب‌آهن وجود دارد.

خطیبی اعلام کرد: نرخ تمام شده ریل ملی نسبت به نرخ‌هایی که از منابع خارجی تامین می‌کردیم، قدری تفاوت دارد و ارزان‌تر است اما آنچه بیش از این اهمیت دارد اینکه بدون نیاز به تخصیص و انتقال ارز در شرایط تحریم کنونی، ریل مورد نیازمان تامین می‌شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=21926

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.