• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

بررسی تفاوت‌های پادکست و برنامه رادیویی/ چگونه یک خبرنگار می‌تواند پادکست جذابی تهیه کند؟

  • کد خبر : 29921
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
بررسی تفاوت‌های پادکست و برنامه رادیویی/ چگونه یک خبرنگار می‌تواند پادکست جذابی تهیه کند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در خصوص تفاوت‌های پادکست و برنامه‌های رادیویی و همچنین گزاره‌های موفقیت در تهیه یک پادکست جذاب مطالبی عنوان کرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از آنا، گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه‌های نوین نقشی بی‌بدیل را در جامعه ایفا کنند. در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، پادکست در بهره‌وری و مدیریت زمان مخاطب نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند.

در این خصوص و برای بررسی نقش پادکست در تولید محتوا و کارایی آن در جامعه و پیشبرد اهداف سازمان‌ها، گفتگویی را با  داود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: در شرایطی که مردم بیشتر دیداری هستند و کمتر به رسانه‌های شنیداری توجه می‌کنند، چگونه می‌توان تولید پادکست موفقی داشت؟

نعمتی: اول باید تعریفی از پادکست (Podcast) ارائه کنم، در تعریف آن باید بگویم که همه ما با رسانه رادیو آشنا هستیم و بارها به برنامه‌های مختلف رادیو گوش کرده و از شنیدن برنامه‌ها لذت برده‌ایم، پادکست هم در واقع نوعی رادیو است و به‌عنوان یک رسانه ظرفیت پخش برنامه‌های مختلف شنیداری را دارد.

اما یک تفاوت اساسی بین رادیو و پادکست هست که این دو را از هم متمایز می‌کند و این تفاوت عبارت است از اینکه در پادکست بر خلاف رادیو می‌توان زمان پخش برنامه، سرعت پخش و نوع‌ برنامه‌ای را که تمایل دارید گوش کنید، هر طور که می‌خواهید، مدیریت کنید. اما در رادیو صرفاً دریافت‌کننده هستید مگر آنکه برنامه را ضبط و در فرصتی دیگر آن را بشنوید.

یعنی هر پادکستی که می‌شنویم، از قبل ضبط‌‌شده و هر وقت که دلمان خواست، می‌توانیم به آن گوش کنیم. در حالی که پخش برنامه‌های رادیویی ساعت خاصی است و اگر در آن ساعت موفق به شنیدن‌ نشویم، از دست رفته است. یک مزیت دیگر پادکست‌ این است که می‌توان یک بخش را چندین بار گوش کرد و یا برنامه را عقب و جلو برد.

از آن زمانی که پادکست به وجود آمد، شاهدیم که پادکست‌های مختلفی راه‌اندازی شده و علاقه‌مندانی پیدا کرده که برنامه‌های مورد علاقه خود را گوش کرده و حتی آنها را ذخیره و در زمانی مناسب گوش می‌کنند. در پادکست‌ها، گفتگو، موسیقی، طنزهای کوتاه و برنامه‌های مختلف برای پخش در نظر گرفته می‌شود که مورد توجه مخاطبانش است.

صاحبان پادکست‌ها می‌توانند مطالب خودشان را بیان کنند و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. حتی می‌توانند گفتگوهای دو یا چند نفر را به‌عنوان گوینده و کارشناس، ضبط  و آن را برای علاقه مندان پخش کنند. نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که برای انتخاب موضوع و محتوا و پخش آن از طریق پادکست، محدودیتی وجود ندارد و می‌توان هر موضوع و محتوایی را پخش کرد.

آنا: خبرنگاران برای تولید یک پادکست گیرا و مخاطب پسند باید به چه موارد و ویژگی‌هایی توجه نشان دهند؟ 

نعمتی: باید عرض کنم که اگر خبرنگاران قصد دارند پادکست تهیه کنند و آن را به مخاطبان خود عرضه کنند، باید در نظر داشته باشند که کار روزنامه‌نگاری و خبرنگاری متکی به ارائه اطلاعات در موضوعات مختلف به مردم است. یک خبرنگار با ورود حرفه‌ای به موضوعات می‌تواند از طریق پادکست مخاطبانی را جلب کند.

برخی از موضوعات در قالب متن‌های حرفه‌ای و قابل فهم برای مخاطب قابل ارائه است، برخی دیگر به صورت گفتگو با کارشناسان قابل ارائه است. بی‌شک پادکستی که یک خبرنگار در رابطه با موضوعی خاص در مقایسه با یک فرد عادی تهیه می‌کند، شنیدنی‌تر خواهد بود. البته باید توجه کرد که در تهیه پادکست باید، زمان، ضرب‌آهنگ برنامه، موسیقی و مواردی که جلب توجه می‌کند را در نظر داشته باشیم.

آنا: انعطاف‌پذیری پادکست نسبت به برنامه های رادیویی و تسهیل و دسترسی راحت آن برای مخاطبان را می توان به عنوان یک فرصت در نظر گرفت؟ 

نعمتی: پاسخ مثبت است. همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم ویژگی‌های پادکست به گونه‌ای است که شما می‌توانید هر گونه که تمایل دارید، آن را مدیریت کنید و این یک فرصت محسوب می‌شود که پیام خود را در قالب پادکست ارائه کنید و مخاطب نیز هر زمان که تمایل داشت آن را دریافت و گوش کند. در واقع مدیریت دریافت و توجه به پیام به عهده دریافت‌کننده است، در حالی که در برنامه‌های رادیویی چنین نیست و شما باید طبق زمان‌بندی شبکه رادیویی برنامه را گوش کنید.

 آنا: به نظر شما آزادی بیان و صراحت لهجه تولید کننده‌های پادکست آیا امتیاز خاصی برای آن محسوب می‌شود؟ 

نعمتی: دقیقاً همین طور است. برای تولید و پخش برنامه‌های رادیویی در یک شبکه باید طبق اصول، اهداف و سیاست‌های شبکه عمل کرد، در حالی که تهیه کننده پادکست، برنامه‌ها را طبق نگاه خاص خود تولید و پخش می‌کند، در واقع تهیه کننده پادکست بر مبنای توجه به هنجارهای جامعه می‌تواند موضوعات را با صراحت بیشتری مطرح کند و این عامل باعث می‌شود که توجه بیشتری به مطالب پادکست شود.

 آنا: این روزها یک مسابقه پادکست ویژه خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار می‌شود، چه توصیه و پیشنهادی برای تولید محتوا توسط شرکت کننده‌ها دارید؟ 

نعمتی: با توجه به اینکه این مسابقه از سوی راه آهن برگزار می‌شود به نظرم تهیه‌کنندگان پادکست باید به موضوعات مرتبط با راه آهن توجه نشان دهند. از مسائل و مشکلاتی که در حوزه راه آهن وجود دارد تا مطالب شنیدنی سفر مسافران، خاطرات لوکوموتیوران‌ها، مدیران و… در موضوع مرتبط با جشنواره می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع آنچه که در ارتباط با راه آهن است، می‌تواند جذاب و شنیدنی باشد، مهم آن است که چگونه به این موضوعات پرداخته شود و اینکه از جذابیت‌های شنیداری مانند موسیقی، صدای سرصحنه و…. نباید غفلت کرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29921

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.