• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

بررسی شرکت هیتاچی بعنوان یکی از پرسودترین شرکت‌های ریلی جهان

  • کد خبر : 5100
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
بررسی شرکت هیتاچی بعنوان یکی از پرسودترین شرکت‌های ریلی جهان

0 (0) بررسی پرسودترین شرکت‌های ریلی جهان موتورهای توسعه هیتاچی اهمیت نگاه اقتصادی به صنایع مختلف و پرهیز از هدررفت منابع یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید در هر صنعت و فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز از این قاعده مستثنی نیست.  اهمیت نگاه اقتصادی به صنایع مختلف و پرهیز […]

0
(0)

بررسی پرسودترین شرکت‌های ریلی جهان

موتورهای توسعه هیتاچی

اهمیت نگاه اقتصادی به صنایع مختلف و پرهیز از هدررفت منابع یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید در هر صنعت و فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

موتورهای توسعه هیتاچی

 اهمیت نگاه اقتصادی به صنایع مختلف و پرهیز از هدررفت منابع یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید در هر صنعت و فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز از این قاعده مستثنی نیست

به گزارش تین‌نیوز، در همین راستا، توجه به الگوهای موفق شرکتی که توانسته‌اند در عرصه ریلی به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند و از نظر برند و نیز سودآوری عملکرد خوبی داشته باشند می‌تواند راهگشای خوبی برای سایر شرکت‌ها به‌خصوص برای کشورهای در حال توسعه باشد و درس‌های خوبی به آنها بدهد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد،  شرکت هیتاچی نه‌تنها از منظر یکی از پرسودترین شرکت‌های ریلی جهان به‌عنوان موردی بسیار قابل تامل سزاوار بررسی است بلکه این شرکت با تحقیقات گسترده در زمینه شناخت بازار صنعت ریلی و پیش‌بینی آنچه در این بازار به وقوع می‌پیوندد در جایگاه یکی از مهم‌ترین شرکت‌های مطرح دنیا قرار دارد. در این گزارش تلاش کرده‌ایم به معرفی بخشی از نقشه راه موفقیت این شرکت برای سوددهی خود و همچنین راه‌هایی که برای شناخت بازار جهانی صنعت ریلی و منافع بین‌المللی رفته است، بپردازیم.

راه‌های توسعه در هیتاچی

شرکت هیتاچی به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق دنیا در صنعت حمل‌ونقل ریلی شهرت دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ توانست به درآمدی معادل ۴۹۸ میلیارد ین دست پیدا کند. این شرکت ریلی موفق ژاپنی برای توسعه خود به برخی مسائل توجه کرده و آنها را تقویت کرده است. توجه خاص به قطارهای پرسرعت، منوریل، قطارهای سریع‌السیر محدود و قطارهای شهری بخشی از تلاش‌های آنها برای مطرح کردن نام خود و دستیابی به برندی معتبر در عرصه ریلی جهان بوده است. آنان همچنین در زمینه قطارهای الکتریکی و تعمیرات و نگهداری ریلی صاحبنام هستند. علاوه‌بر این موارد، شرکت هیتاچی رعایت اصول زیست‌محیطی، قابل اطمینان بودن و کارآمدی بالا را در دستور کار خود قرار داده است.

برنامه‌ریزی برای رشد

مدیران این شرکت هرچند سال یک بار تلاش می‌کنند تا استراتژی‌هایی را به روز کرده و به آنها دست یابند. آنان در چارچوب «اهداف» و «استراتژی‌ها» درصدد گسترش شرکت خود برآمده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۰۸ اهداف آنان، دستیابی به درآمد ۳۵۰ میلیارد ین در سال ۲۰۱۵ که به معنی افزایش تقریبا دوبرابری درآمدهای حاصل از آن بود، افزایش درآمدهای حاصل از خارج برای خدمات ارائه شده از سوی این شرکت به شرکت‌های دیگر و نیز رسیدن درآمدهای عملیاتی به میزان ۸ درصد درآمدهای کل بود.

در زمینه استراتژی‌ها نیز شرکت هیتاچی با تدوین برنامه سعی کرد تا دو هدف کلی رشد پایدار در ژاپن و توسعه کسب‌وکار خود در آن‌سوی آب‌ها را دنبال کند. در مورد نخست، زیرمجموعه‌های این استراتژی شامل تمرکز بر خطوط نوین شینکانزن، توسعه فروش قطارهای آلومینیومی به شرکت‌های ریلی خصوصی و شرکت‌های ریلی متعلق به شهرداری‌ها، توسعه سیستم‌های حمایت از کسب‌وکار و در نهایت خلق کسب‌وکارهای جدید با همکاری مشتریان بود. در مورد استراتژی دوم نیز تمرکز بر بازار قطارهای پرسرعت، توسعه کسب‌وکار مربوط به قطعات الکتریکی قطارها، سیستم‌های کنترل و علامت‌دهی قطار و در نهایت گسترش کسب‌وکار مربوط به منوریل لحاظ شده بود.

در همین راستا ایجاد خطوط شینکانزن با برنامه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ طرح‌ریزی شد و افزون بر آن، توسعه و بسط مشتریان نوین و درصدد برآمدن برای انجام طرح‌هایی برای مشتریان موجود با قطارهای جدید صورت گرفت. در این شرکت استراتژی‌هایی نیز برای توسعه در آن‌سوی آب‌ها لحاظ شده بود. از جمله این استراتژی‌ها تقویت همکاری با سایر کشورها بود که در چارچوب تمرکز بر بازار قطارهای پرسرعت در چین، بریتانیا، برزیل، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر انجام می‌شد. همچنین، توسعه کسب‌وکار قطعات الکتریکی نیز در همکاری با سایر کشورها و سازندگان تجهیزات ریلی در نظر گرفته شد. در چین و بریتانیا و برخی کشورهای دیگر نیز بر اساس استانداردهای یورو بخشی از توسعه سیستم‌های کنترل و علامت‌دهی مربوط به قطارها لحاظ شد.

در پایان نیز توسعه کسب‌وکار منوریل در بازارهای نوظهور در دستور کار این شرکت قرار گرفت. به‌طور خاص، این شرکت بریتانیا را برای قطارهای پرسرعت و خدمات نگهداری و سیستم‌های کنترل و سیگنال‌دهی قطاری در نظر گرفته بود، درحالی‌که چین را به مثابه بازاری برای قطارهای پرسرعت و قطعات الکتریکی قطارها می‌دید. بازارهای جدید نیز شامل هند، قاره آمریکا و جنوب شرقی آسیا می‌شدند. شرکت هیتاچی در تازه‌ترین استراتژی خود دستیابی به درآمد یک تریلیون ین را در اوایل دهه ۲۰۲۰ میلادی تدوین کرده است. همچنین، به تازگی حوزه‌های کلیدی تمرکز این شرکت، توجه به کیفیت و بهبود هرچه بیشتر آن، افزایش نگهداری از تجهیزات، تمرکز بر اینترنت اشیا و حوزه دیجیتال و پیشتاز بودن در نوآوری ذکر شده است.

نقشه راه برای سوددهی

در واقع، براساس آنچه گفته شد، استراتژی توسعه شرکت ریلی هیتاچی را می‌توان مرهون تلاش برای استفاده از فناوری‌های نوین ریلی و تمرکز بر آنها و توسعه آنها در داخل ژاپن و سایر کشورها دانست. افزون بر این، نقش برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی‌ها و اهداف و به‌روزرسانی آنها هر چند سال یک‌بار، می‌تواند به نحو موثری به توسعه شرکت کمک کند. البته پس از تدوین صحیح استراتژی‌ها و اهداف به گونه‌ای منطقی، باید مسیرهای این حرکت نیز تدوین شود و از اصول اقتصادی برای حصول به آن استفاده شود.

روش‌های شناخت بازار در هیتاچی

شرکت هیتاچی همچنین با تحقیقات گسترده برای شناخت و توسعه بازار این صنعت در جهان تلاش می‌کند و گام‌های موثری نیز برداشته است. هیتاچی در گزارشی کارشناسی از وضعیت توسعه صنعت ریلی در جهان افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضای جهانی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل از جمله صنعت ریلی را پیش‌بینی کرده است. هیتاچی در این گزارش که به بررسی چشم‌انداز جهانی صنعت ریلی پرداخته، آورده است: براساس برآوردهای بانک جهانی، جمعیت دنیا که تا سال ۱۹۶۰ حدود ۳ میلیارد نفر بوده است، در سال ۲۰۰۰ به حدود ۱/  ۶ میلیارد نفر رسید و انتظار بر این است که تا سال ۲۰۲۰ به مرز ۸/  ۷ میلیارد نفر افزایش یابد. همچنین این پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که جمعیت جهان در سال ۲۰۶۰ به ۲/  ۱۰ میلیارد نفر و در سال ۲۰۸۰ به ۸/ ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید. به نظر این شرکت، حمل‌ونقل ریلی نقشی بسیار مهم در انتقال جمعی افراد خواهد داشت. عامل دومی که در گسترش خطوط ریلی تاثیرگذار است، افزایش شهرنشینی است.

براساس این گزارش که از داده‌های سازمان ملل استفاده کرده، در یک قرن اخیر افزایش قابل‌توجهی در شهرنشینی صورت گرفته است و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. جابه‌جایی به شهرها یکی از عوامل اصلی چنین رویدادهایی بوده است. براساس این گزارش جمعیت شهرنشین جهان در سال ۱۹۵۰ تنها ۳۰ درصد بوده است که در سال ۱۹۷۰ به ۳۷ درصد رسیده و در آمار سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار از جمعیت روستایی بیشتر شده است. انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد و در سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد افزایش پیدا کند. با توجه به این آمار، حمل‌ونقل درون‌شهری، مترو و تقاضای سفر ریلی به شهرهای نزدیک با استمرار شهرنشینی افزایش خواهند یافت. عامل سومی که در رشد صنعت ریلی در آینده تاثیرگذار است، محیط‌زیست است.

براساس گزارش شرکت هیتاچی که از داده‌های مربوط به سازمان بهداشت جهانی استفاده کرده است، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای براساس سفر با وسایل مختلف تفاوت معناداری دارد. بر این اساس، سفر با هواپیما ۱۷۰ گرم دی‌اکسید کربن به ازای هر مسافر-کیلومتر منتشر می‌کند و چنین میزانی برای سفر با خودرو ۱۵۰ گرم است. این درحالی است که سفر با قطار بسیار کمتر در آلایندگی هوا اثر می‌گذارد. سفرهایی که با بخش ریلی انجام می‌شود، تنها ۳۰ تا ۷۰ گرم دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند که ۲۰ تا ۴۷ درصد سفر با خودرو و ۱۸ تا ۴۱ درصد صنعت حمل‌ونقل هوایی است. حقیقت این است که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، کاهش دی‌اکسیدکربن تبدیل به معضلی خواهد شد که از نظر سیاسی نیز اهمیتی فزاینده پیدا خواهد کرد. در این میان، بخش ریلی می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار دی‌اکسید کربن ایفا کند.

رشد براساس منطقه و انواع بخش ریلی

در بخش دیگری از این گزارش، به رشد بازارهای مختلف در صنعت ریلی اشاره شده است که از این میان، اروپا بیشترین میزان را دارد. این قاره که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۳ بازاری به ارزش ۵/  ۵ تریلیون ین داشته است، در فاصله سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ با رشد متوسط ۳ درصد در هر سال به ۶/  ۶ تریلیون ین ارزش بازار خواهد رسید. قاره آمریکا نیز که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۳ بازاری به ارزش ۶/  ۳ تریلیون ین داشته، در خلال سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ با رشد متوسط ۳/  ۲ درصد در هر سال به ۱/ ۴ تریلیون ین ارزش بازار خواهد رسید. صنعت ریلی آسیا-اقیانوسیه نیز که در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۳ ارزشی معادل ۹/  ۱ تریلیون ین داشته، شاهد بیشترین رشد خواهد بود و با رشد متوسط سالانه ۴/  ۵ درصد، در فاصله سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ حدود ۶/  ۲ تریلیون ین ارزش خواهد داشت. صنعت ریلی نیز که در خاورمیانه و آفریقا کمترین بازار را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۳ با ۱/  ۱ تریلیون ین در اختیار داشته، در فاصله سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ با رشد متوسط سالانه ۲/  ۳ درصد به ارزش ۳/  ۱ تریلیون ین خواهد رسید. به‌طور کلی در خلال سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۳ ارزش بازار جهانی ۱/  ۱۲ تریلیون ین بوده است که با رشد متوسط سالانه ۲/  ۳ درصد، در فاصله ۲۰۲۱-۲۰۱۹ به ارزش ۶/  ۱۴ تریلیون ین خواهد رسید.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.