• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چند وجهی در میزگرد هم‌اندیشی

  • کد خبر : 8804
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چند وجهی در میزگرد هم‌اندیشی

0 (0) در شركت راه‌آهن برگزار شد بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی در میزگرد هم‌اندیشی میزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران كل حمل ونقل كالا، بازرگانی، لجستیك و حمل ونقل چندوجهی سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار […]

0
(0)

در شركت راه‌آهن برگزار شد

بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی در میزگرد هم‌اندیشی

جلسهمیزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران كل حمل ونقل كالا، بازرگانی، لجستیك و حمل ونقل چندوجهی سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل در شركت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور خسرو سرایی مدیركل لجستیك و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر، غلامحسین دغاغله مدیركل حمل و نقل كالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، محمد صفری مقدم مدیركل دفتر طرح جامع حمل ونقل حمل ونقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی، احمدی مدیركل دفتر بازرگانی شركت راه‌آهن و سیاوشی فعال بخش خصوصی در شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی با هدف بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد خسرو سرایی مدیركل لجستیكی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بحث لجستیك تاكنون به آن میزانی كه مستحق بوده مورد توجه قرار نگرفته است. به همین خاطر فضای كار بسیار كار گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: برای مقابله با تحریم‌ها و در نظر گرفتن شرایط روز با اهمیت دادن به لجستیك و بنادر می‌توان شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیكی و كاهش درصدی هزینه‌ها در سطح ملی بود كه مصرف كننده نهایی نیز از آن منتفع می‌شود.

خسرو سرایی با تاكید براینكه باید همچون كشورهای پیشرفته به اتصال ریل به بندر توجه شود گفت: این اقدام از یك طرف موجب كاهش هزینه‌ها می‌شود و از طرفی دیگر بندر می‌تواند از توجیح اقتصادی ریل منتفع شود.

مدیركل لجستیك و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر تصریح كرد: آنچه اهمیت دارد لزوم ایجاد توازن بین ورودی و خروجی بار است، اما باید توجه داشت افزایش سهم ریل در بندر به معنای كاهش سهم جاده نیست بلكه مساله اقتصادی بودن ریل را مطرح می‌كند.

وی در ادامه از به بهره‌برداری رسیدن بندر امیرآباد تا پایان سال و بعد از برطرف شدن مشكل رمپ در اسكله خبر داد و گفت: در بندر شهید رجایی كه به ریل متصل می‌باشد، كیفیت اتصال بسیار مهم است زیرا كیفیت اتصال بالا بهره‌وری مورد نظر را در پی خواهد داشت.

در ادامه غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حمل و نقل كالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر حجم بار ۴۱ درصد و ناوگان ۱۰۲ درصد رشد داشته است كه نشان دهنده عدم توازن در زمینه عرضه و تقاضا است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برعكس رویه بین‌المللی در ورود و خروج ناوگان از چرخه فعالیت دخل و تصرف ندارد و فقط مسئول فراهم كردن بار برای ناوگان است.

دغاغله با بیان اینكه جاده و ریل مكمل یكدیگر هستند بیان داشت: در نظام بار، یك‌سری از كالاها ریل پسند هستند و حمل ونقل جاده‌ای مناسب آن‌ها نیست اما برای جابه جایی این نوع بارها به برنامه‌ریزی نیاز است.

مدیركل دفتر حمل و نقل كالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: در شرایط فعلی ۳۳۷ هزار ناوگان جاده‌ای دارای كارت هوشمند هستند كه ۲۹۰ هزار دستگاه از آن‌ها به صورت ماهانه براساس پیمایش، سوخت دریافت می‌كنند كه بیانگر عدم دریافت سوخت از سوی ۵۰ هزار دستگاه در ناوگان باری است.

وی خاطرنشان كرد: در ۲ سال گذشته در برخی مناطق توزیع بار نوبت انتظار كامیون‌ها به ۲۷ روز رسیده است. لذا برای رفع این گونه مسائل باید مقتضیات اقتصادی آن در نظر گرفته شود.

دغاغله در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوصی نقش شركت‌های حمل ونقل چندوجهی در راه‌اندازی و شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و توزیع بار بین جاده و ریل باتوجه به یكسان بودن میزان بار موجود در كشور اظهار داشت: وجود شركت‌های چندوجهی لازم و ضروری است و وجود این شركت‌های نقش موثری ایفا خواهد كرد و علی‌رغم اینكه افزایش سهم بار در حمل ونقل ریلی یك خواسته ملی است انتقال بار از جاده به ریل یك شرایط ایده‌آل محسوب می‌شود اما باید توجه داشت كه نمی‌توان به شكل دستوری صاحبان كالا را به حمل بار از طریق ریل مجبود كرد بلكه باید آن‌ها از طریق مشوق‌ها به این رویه ترغیب شوند.

در ادامه مهدی صفری‌مقدم مدیركل دفتر طرح جامعه حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اظهار داشت: طی سال‌های گذشته معقوله لجستیك در سیاست‌گذاری كمتر دیده شده و اینكه كدام وزارتخانه متولی آن باشد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است اما با دیدگاه مثبت وزیر راه و شهرسازی این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت.

صفری مقدم با بیان اینكه ما نیاز به استراتژی‌های مدون داریم گفت: باید این استراتژی‌ها براساس خدمات دهندگان حمل ونقل دنبال شوند تا تلاش‌های یكدیگر را خنثی نكنند.

وی با اشاره به اقدامات معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: اولین اقدام ما تدوین استراتژی‌های حمل ونقل بود كه استراتژی‌ بخش بار و لجستیك نیز در آن دیده شد و از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است.

مدیركل دفتر طرح جامعه حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در گام دوم ما نیازمند مدل‌های برنامه‌ریزی هستیم كه حد مطلوب را مشخص كند. به طور مثال در برنامه ششم توسعه فارغ از اینكه براساس تن یا تن كیلومتر سهم حمل ونقل ریلی در حمل كالا ۳۰ درصد مشخص شده است.

سیاوشی فعال حمل و نقل در بخش خصوصی در مورد موضوع اصلی میز گرد تصریح کرد: حمل و نقل فعلی در کشور سریع، ارزان و ایمن نیست لذا نیاز تصویب و تسهیل قوانین از بالادست دارد.

وی افزود: نیاز جامعه تولید کشور طرف حساب بودن با یک شرکت حمل و نقل برای جابه‌جایی کالا با وسایل نقلیه مختلف است که اینگونه شرکت‌ها در کشور وجود ندارند.

وی افزود: بخش تولید از جامعه حمل و نقل انتظار خدمات یکپارچه دارد که در داخل خدمات حمل و نقل گران و از سرعت پایینی برخوردار است.

سیاوشی خاطرنشان کرد: شبکه ریلی همچون جاده‌ای گسترده نیست و از محدودیت و سرعت پایین‌تری برخوردار است، از طرفی حمل و نقل جاده‌ای نیز مشکلات خاص خود را دارد.

در ادامه سید مرتضی علی احمدی مدیركل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌آهن بیان داشت: ایران دارای ۵۰ میلیون تن بار ریل‌پسند است که در صورت اضافه شدن این مقدار بار به ظرفیت حمل ریلی در مجموع راه‌آهن ۱۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کند.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ حمل و نقل ریلی ۱۵ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده افزایش میزان بهره‌وری در این شق حمل و نقل است.

احمدی افزود: عدم اتصال در مبدأ و مقصد باعث غیررقابتی بودن حمل کالا بین جاده و ریل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمام مطالعات برای احداث خطوط ریلی بر اساس بازار شکل می‌گیرد به افتتاح راه آهن اصفهان – شیراز اشاره کرد که عملکرد حمل و نقل بار در این مسیر نزدیک به صفر است.

مدیرکل دفتر بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌اهن تصریح کرد: هدف فقط اتصال خط اصلی بود و خطوط آنتنی در آن دیده نشد.

وی خاطرنشان کرد: توازن بین جاده و ریل رضایت مصرف کننده نهایی را در بر خواهد داشت.

ادامه دارد …

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8804

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.