• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

بندر خشک کرمانشاه در زمین اختلاف ادارات

  • کد خبر : 29866
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
بندر خشک کرمانشاه در زمین اختلاف ادارات
بندر خشک در کرمانشاه به دلیل اختلاف شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت راه آهن کرمانشاه همچنان برای احداث بلاتکلیف است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، از اوایل سال ۹۶ موضوع ایجاد دهکده لجستیک و بندرخشک در کنار خط راه آهن کرمانشاه محدوده شهرک صنعتی زاگرس مطرح و پس از آن تاکنون اقدامات ابتدایی برای تصویب آن در محافل استانی و کشوری طی شد.

بندر خشک منطقه‌ای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب،‌ توزیع، ‌تخلیه، بارگیری، نگهداری،‌ بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترل‌های گمرکی مرتبط با کالاهای بین‌المللی فعالیت ‌می‌کند.

اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در ابتدا تقاضای اختصاص ۵۰۰ هکتار زمین از شهرک صنعتی زاگرس را مطرح کرد اما پس از  اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی با این موضوع مخالفت کرد درخواست خود را به ۲۵۰ هکتار کاهش داد.

مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در نشست روز گدشته در شورای برنامه ریزی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در رابطه با اقدامات انجام شده برای احداث بندر خشک گفت: مطالعات لازم برای احداث بندر خشک را به صورت کامل انجام داده و تاییدیه های ملی را نیز در این زمینه گرفته ایم.

آماده احداثیم اما زمین نداریم

براساس تصمیم وزارت راه و شهرسازی پس از انجام مطالعات و هماهنگی های لازم توسط اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه، روند احداث بندر خشک به شرکت راه آهن سپرده شده است.

مدیرکل راه آهن اراک که مسوولیت مستقیم احداث این بندر را بر عهده دارد در نشست شورای برنامه ریزی کرمانشاه عنوان کرد: برای آغاز روند احداث نیازمند در اختیار گرفتن زمین هستیم اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

محمدرضا قربانی با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود زمین به صورت رایگان در اختیار راه اهن قرار گیرد، افزود: شرکت شهرک های صنعتی کرمانشاه برای اختصاص زمین به بندر خشک ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درخواست کرده که قادر به تامین این اعتبار نیستیم.

وی افزود: پس از اینکه زمین موردنظر در اختیار راه آهن قرار گیرد، روند اجرای خطوط ریلی موردنظر و فراهم کردن زیرساخت ها اجرا خواهد شد.

شهرک‌های صنعتی موافق احداث بندر خشک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه که پیش از این با اختصاص ۵۰۰ هکتار از زمین های این شهرک به بندر خشک مخالفت کرده بود، در این رابطه به ایرنا، گفت: ما با ایجاد دهکده خشک مخالفتی نداریم‌ اما عملا با اختصاص ۵۰۰ هکتار از زمین های شهرک صنعتی زاگرس عملا چیزی از این شهرک باقی نمی ماند، به همین دلیل براساس مذاکرات انجام شده میزان زمین موردنظر کاهش پیدا کرد.

بیژن کردستانی افزود: روند حضور سرمایه گذاران در شهرک صنعتی زاگرس بسیار مطلوب است از این رو نمی توانیم بخش عمده ای از زمین های شهرک را در اختیار بندر خشک قرار دهیم.

وی در باره هزینه واگذاری زمین ها به راه آهن گفت: تاکنون چیزی در رابطه با اختصاص رایگان زمین به ما اعلام نشده است از این رو موضوع واگذاری زمین باید در سطح ملی و بین وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی مطرح شود.

بندر خشک به زودی صاحب زمین می‌شود

با این حال براساس تصمیم استاندار کرمانشاه بندر خشک به زودی از محل مصوبات استانی صاحب زمین خواهد شد.

هوشنگ بازوند در نشست شورای برنامه ریزی در این رابطه توضیح داد: زمین موردنظر را براساس مصوبات استانی در اختیار راه آهن قرار خواهیم داد و حل اختلاف بر سر زمین را به مذاکرات بین وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی موکول می کنیم تا هرچه سریع تر روند اجرایی پروژه آغاز شود.

وی گفت: کرمانشاه جزو ۱۲ استان دارای مصوبه راه‌اندازی دهکده لجستیک در کشور انتخاب شده و باتوجه به طی مراحل واگذاری زمین به راه آهن، تسریع در روند فعالیت ها برای انجام امور مربوطه به عنوان ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و توسعه ای ضروری است و نیاز است موضوع تأمین منابع مالی با همکاری وزارت صمت و راه و شهرسازی حل شود.

فرصت اندک و رقیب زیاد است
استان کرمانشاه دسترسی جاده ای مناسبی به استان های کردستان،‌ همدان، لرستان و ایلام دارد و می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید کننده ها و جمعیت مصرف کننده استان های همسایه دسترسی پیدا کند.
همچنین همسایگی با کشور عراق به عنوان یک بازار مصرف بزرگ با دسترسی سریع و همزمان به ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کرد و عرب نشین این کشور، یک امتیاز بی نظیر برای صادرات کرمانشاه ساخته است.
هر یک از این مزیت ها یک فرصت طلایی بالقوه است که تاسیس بندر خشک می تواند به شکوفایی آنها کمک کند و سرآغاز تحول در اقتصاد و اشتغالزایی استان باشد.
طبیعی است که هرگونه تعلل و غفلتی در نهایی کردن امتیاز بندر خشک استان و به تاخیر انداختن اجرای آن، به معنی از دست رفتن این فرصت های طلایی و شاید باختن کل قافیه باشد؛ زیرا هم اکنون برخی نماینده ها و مسوولان سایر استان ها از جمله لرستان هم به دنبال ایجاد بندر خشک هستند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی است.
سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه صادر می شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29866

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.