• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تراموای رشت در انتظار تأیید شورای ترافیک کشور

  • کد خبر : 30816
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
تراموای رشت در انتظار تأیید شورای ترافیک کشور
موضوع اجرای پروژه تراموای رشت که از سال ۹۵ کلید خورده، بعد از گذشت چهار سال هنوز در انتظار تأیید شورای ترافیک کشور است که به گفته مدیریت شهری رشت تا ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از  مهر ، کلانشهر رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای خزر است که با وجود داشتن پتانسیل‌های بی‌نظیر جغرافیایی و طبیعی به دلایل مختلفی از جمله سوءمدیریت، طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است.

یکی از مشکلات پررنگ این سال‌های شهر رشت، معضل ترافیک و فرسودگی و ناکافی بودن وسایل حمل و نقل برای شهروندان است به طوری که حمل و نقل عمومی در این شهر بی‌رونق بوده و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

اما استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر معضلاتی همچون آلودگی هوا، چندین برابر کردن ترافیک را نیز در پی دارد و از آنجایی که خیابان‌های این کلانشهر متناسب با شرایط روز و جمعیت فعلی آن اصلاح و مناسب‌سازی نشده، قدرت پاسخگویی به حجم ماشین‌های ورودی به آن را ندارد.

مسئولان شهر رشت مدعی هستند که رشت اولین شهر کشور است که تراموا در آن راه‌اندازی می‌شود؛ این وعده‌های رنگین و تبلیغات جذاب باعث شد که مردم به رفع معضلات ترافیکی این شهر دل خوش کنند اما این وعده‌ها تاکنون به دلایل و یا بهتر است بگوییم بهانه‌های مختلف اجرایی نشده و مردم همچنان با ترافیک سرسام‌آور و عدم دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب، مواجه هستند.

زمزمه اجرای پروژه سامانه حمل و نقل ریلی (تراموا) در رشت به سال ۹۵ برمی‌گردد و در این سال‌ها مسئولان شهری متعددی زمان‌های مختلفی را برای اجرای این طرح اعلام کردند که هیچ‌کدامشان نیز تاکنون محقق نشده و «این طرح هنوز در شورای ترافیک وزارت کشور به سرانجام نرسیده است».

پروژه ۱۴ کیلومتری تراموای رشت از فرودگاه رشت آغاز و به سمت خیابان سعدی امتداد یافته و از هسته مرکزی شهر به سمت میدان گیل گذر می‌کند و در نهایت با مسکن مهر ادامه می‌یابد و ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این کلانشهر را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد یعنی در صورت راه اندازی تراموا در شهر رشت، ظرفیت جابه‌جایی ۳ هزار و ۵۰۰ مسافر فراهم می‌شود.

ناصر حاج‌محمدی شهردار عزل شده رشت نیز سال گذشته از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی پروژه تراموای شهر رشت در دهه فجر سال ۹۸ خبر داده بود که این وعده نیز مانند بسیاری از وعده‌های دیگر وی محقق نشد. با چند تن از مسئولان شهری رشت درباره آخرین وضعیت این پروژه گفتگو کردیم تا بررسی کنیم که آیا زمانی برای اجرای این طرح مشخص شده است یا خیر.

وضعیت پروژه تراموای رشت تا آخر ماه آینده مشخص می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای اجرایی کردن پروژه تراموای این شهر منتظر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور هستیم، اظهار داشت تمامی مسائل از جمله تعیین بودجه برای این پروژه بررسی شده و آماده فراخوان هستیم.

احمد رمضانپور نرگسی با اشاره به اینکه جلسه شورای ترافیک کشور معمولاً یک بار در ماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: نواقصی درباره پروژه تراموای رشت وجود دارد که تا آخر ماه آینده تکلیف این موضوع مشخص می‌شودنواقصی درباره پروژه تراموای رشت وجود دارد که تا آخر ماه آینده تکلیف این موضوع مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه شهر رشت توانایی اجرایی کردن پروژه تراموا را دارد، تصریح کرد: در گذشته فضایی برای اختصاص بی آر تی به سیستم حمل و نقل شهر رشت فراهم شد که هیچگاه به خوبی اجرایی نشد.

رمضانپور با تاکید بر اینکه اجرای هر پروژه‌ای باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، گفت: به طور مثال برای مترو باید زمین ۲۰ متر حفاری شود یا برای مونوریل باید خطوط هوایی ایجاد شود که با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی گیلان امکان اجرایی کردن این دو پروژه فراهم نیست.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه ارزان‌ترین، راحت‌ترین و بهترین راه برای حل مشکل ریلی استان گیلان اجرای پروژه تراموا است، افزود: برای ساخت تراموا در رشت ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید از طریق بودجه ملی پیگیری شود و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز آرزو دارد که تراموای رشت هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

قول مساعد «نوبخت» برای عملیاتی کردن تراموای رشت

فرماندار شهرستان رشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای پروژه تراموا نیازمند طی فرآیندهای ملی است، اظهار کرد: باید بتوانیم بودجه اجرای پروژه تراموا را در بودجه ملی سال آینده و فصل ۲۳ قانون بیاوریم.

علی فتح اللهی با اشاره به اینکه اقدامات اولیه و مکاتبات با وزیر و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است، بیان کرد: امیدواریم که این موضوع در دل ماده ۲۳ آورده شود و در سال جدید این موضوع مورد تأیید قرار گیرد اما فرآیند اصلی که باید انجام شود، عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای چنین پروژه‌ای از توان شهرداری خارج است و باید بودجه ملی به آن اختصاص یابد، عنوان کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این باره قول‌های مساعدی داده است و امیدواریم که هرچه سریع‌تر فرآیندهای مربوط به آن انجام شود.

فرماندار شهرستان رشت علت تأخیر در بررسی پروژه تراموا را زیاد بودن تعداد پروژه‌های کشوری عنوان کرد و افزود: تمامی پروژه‌ها باید تک به تک در شورای ترافیک بررسی شود و این موضوع کمی زمان بر است اما تمامی اقدامات لازم در این باره را در استان انجام داده و منتظر تأیید کشوری هستیم.

اما در این میان تلاش‌های یک هفته‌ای خبرنگار مهر برای گفتگو با «سید محمد احمدی» شهردار رشت به جهت بررسی وضعیت پروژه تراموا به نتیجه نرسید با وجودی که وقتی برای صحبت با وی برای روز سه شنبه ۴ آذر ماه تعیین شده بود تماس‌های خبرنگار مهر با وی بدون پاسخ ماند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تراموای رشت تا پایان امسال در شورای ترافیک کشور بررسی و تأیید می‌شود یا همچنان مردم نجیب و قانع دیار میرزا باید وعده‌های واهی بشنوند و اقدام عملی برای حل مشکلات خود نبینند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30816

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.