• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی؛ طرحی برای توسعه و آبادانی چابهار و معادن کشور

  • کد خبر : 24971
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی؛ طرحی برای توسعه و آبادانی چابهار و معادن کشور
چابهار تنها بندر استراتژیک کشور از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوسی است که خارج از خلیج فارس قرار داشته و به همین دلیل به دور از مناقشات این روزهای این خلیج فارس می‌تواند ایفاگر نقش باشد.
1
(1)

مدیرعامل و نایب رییس شرکت توسعه تجارت زندگی و مجری احداث و بهره‌برداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار در خصوص قرارداد اخیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ذوب آهن برای توسعه خطوط ریلی بندر چابهار گفت: چابهار تنها بندر استراتژیک کشور از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوسی است که خارج از خلیج فارس قرار داشته و به همین دلیل به دور از مناقشات این روزهای این خلیج فارس می‌تواند ایفاگر نقش باشد.

«محمد آرازش» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ افزود: توسعه ریل راه آهن در این بندر می تواند اتفاقات اقتصادی بزرگی را رقم بزند، زیرا دسترسی معادن استان و همچنین معادن شرق کشور را به بندر چابهار فراهم کرده و حضور محصولات مختلف را در این منطقه می‌توانیم داشته باشیم.

این مسئول یادآور شد: بندر چابهار با معاف بودن از تحریم‌ها می‌تواند برای همه صادر کنندگان در سراسر کشور سهولت و آسانی در فعالیت های صادراتی و وارداتی را فراهم آورد، همچنین هزینه های پایین حمل ریلی می تواند صرفه اقتصادی بالاتری برای فعالان اقتصادی نسبت به حمل و نقل جاده ای داشته باشد.

آرازش به کلامی از رهبر معظم انقلاب که «اقتصاد ما باید به سمت اقتصاد غیر نفتی برود» اشاره کرد و گفت: ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی بندر چابهار یکی از بازیگران مهم در این منطقه برای تحقق منویات رهبری است که البته لازمه آن توسعه زیرساخت‌های اساسی از جمله ریل راه آهن است.

وی گفت: با تحقق این طرح ورود کالاهای مورد نیاز افغانستانی ها به کشورشان و حمل آن از طریق بندر چابهار را شاهد خواهیم بود که از این نظر می تواند نقش بسزایی در گرفتن سهم بازار در این بندر داشته باشد.

مجری احداث و بهره‌برداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار تاکید کرد: اگر هر چه سریعتر این خط ارتباطی راه اندازی شود افغانی‌ها سهل تر و آسان تر می توانند محصولات و مواد مورد نیاز خود را صادر یا به کشورشان وارد کنند؛ کشوری که دارای ذخایر معدنی سرشار معدنی بوده و می توان رقمی میلیون تنی برای جذب و حمل انواع بار از چابهار برای این کشور در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت زندگی، به تخصیص حدود ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای این طرح اشاره کرد و گفت: قرارداد جدیدی که بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده نزدیک به یک و نیم سال زمان برای بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه به طول کمتر از ۷۰۰ کیلومتر بین چابهار تا زاهدان را در نظر گرفته است.

به گفته وی، این طرح می تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی، آبادانی منطقه و همچنین جابجایی بار به اقصی نقاط کشور ایفا کند.

آرازش ادامه داد: چند ماه پیش مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی مصوبه ای بابت اختصاص واردات یک سوم کالایی اساسی کشور از چابهار ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت، همچنین چند هفته پیش رئیس جمهوری با حضور در استان سیستان و بلوچستان الحاق کل بنادر چابهار را به منطقه آزاد به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.

وی بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه تعرفه‌های تقسیطی، مزیت رقابتی در چابهار ایجاد کرده و ما به عنوان تنها اپراتور معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی آماده انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی برای تسهیل در امور واردات و صادرات هستیم.

این مسئول یادآور شد: هم اکنون حمل و نقل دریایی از چابهار نسبت به بندرعباس بین ۲ تا ۲٫۵ دلار در هر تن ارزانتر تمام می شود که به نفع صادرکنندگان داخلی است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=24971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.