• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تفاهم با چین ‌برای فاینانس خط‌آهن زاهدان-بیرجند‌/استقبال از حضور آستان قدس در پروژه‌های ریلی‌

  • کد خبر : 8929
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
تفاهم با چین ‌برای فاینانس خط‌آهن زاهدان-بیرجند‌/استقبال از حضور آستان قدس در پروژه‌های ریلی‌

0 (0) تفاهم با چین ‌برای فاینانس خط‌آهن زاهدان-بیرجند‌/استقبال از حضور آستان قدس در پروژه‌های ریلی‌ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت چینی برای فاینانس خط‌‌آهن زاهدان-بیرجند، گفت: اگر آستان قدس رضوی شرایط بهتری در تأمین مالی داشته باشد با آنها قرارداد می‌بندیم. خیرالله خادمی […]

0
(0)

تفاهم با چین ‌برای فاینانس خط‌آهن زاهدان-بیرجند‌/استقبال از حضور آستان قدس در پروژه‌های ریلی‌
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت چینی برای فاینانس خط‌‌آهن زاهدان-بیرجند، گفت: اگر آستان قدس رضوی شرایط بهتری در تأمین مالی داشته باشد با آنها قرارداد می‌بندیم.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ درباره فاینانس و تأمین مالی ساخت را‌ه‌آهن زاهدان به سمت مشهد در پروژه توسعه شرق کشور، اظهار داشت: به تازگی شنیدیم که آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای فاینانس 85 درصدی هزینه ساخت راه‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اعلام کرده است.

وی ادامه داد: البته آستان قدس رضوی به صورت کتبی نیز آمادگی خود را برای فاینانس این مسیر اعلام کرده است اما هنوز جلسه رسمی با آستان قدس در این باره نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد:‌ البته دو شرکت دیگر نیز برای فاینانس این خط ریلی اعلام آمادگی کردند که باید شرایط مناسب در نظر گرفته شود.

خادمی اظهار داشت:‌ به تازگی تفاهم‌نامه‌ای سه ماهه با شرکت چینی درباره خط زاهدان ـ بیرجند منعقد کرده‌ایم که اگر آستان قدس رضوی شرایط بهتری داشته باشد با آنها قرارداد می‌بندیم؛ البته در ادامه مسیر از بیرجند به مشهد هم خط ریلی آماده جذب فاینانس و قابل مذاکره است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: فاینانس چینی به صورت 85 ـ 15 است که این 15 درصد را یا جوینت داخلی فاینانسر می‌پذیرد یا ما از منابع دولتی تأمین می‌کنیم.

بنابراین گزارش‌ پیش از این مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی‌ درباره راه‌آهن زاهدان ـ‌ مشهد ـ سرخس به فارس گفته بود: از سال گذشته آستان قدس رضوی مذاکراتی با مسئولان امر و دولتمردان و متولیان پروژه‌ها داشت و رسماً اعلام کرده‌ایم که آمادگی حضور در پروژه‌های عمرانی توسعه شرق را داریم و همچنین از ورود به پروژه خط‌‌‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس استقبال کردیم.

رئیسی اظهار کرده بود: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس‌ به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم؛ خود نیز جلساتی درباره راه‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس جلسه‌ای برگزار کردیم، مذاکراتی با دو فاینانسر خارجی که با ما شریک هستند، انجام شد تا تأمین ۸۵ درصدی منابع مالی ساخت این خط آهن را آستان قدس رضوی با مشارکت فاینانس‌کننده‌های خود برعهده بگیرد و ۱۵ درصد دیگر هم احتمالا از سوی دولت که طبق قانون خواهد بود، تأمین‌ می‌شود تا این خط ریلی ساخته شود.

وی همچنین گفته بود: با هر دو فاینانسر در حال مذاکره هستیم تا هرکدام سریع‌تر موافقت‌ بانک‌های مربوطه کشور خود را اخذ کردند، تأمین فاینانس را برعهده بگیرند.

به گزارش فارس‌ خط آهن چابهار ـ سرخس طبق بودجه 97 از دو قطعه چابهار تا زاهدان و زاهدان تا حوالی تربت حیدریه تشکیل شده است.

بودجه موردنیاز تکمیل چابهار تا زاهدان حدود 4500 میلیارد تومان و تخصیص بودجه 460 میلیارد تومان بوده است و برآورد بودجه 97 رقم 100 میلیارد تومان است.

ظرفیت ترانزیتی 6 میلیون تن کالا از کشورهای CIS به مقصد آب‌های آزاد در جنوب کشور و درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم 285 دلاری هر تن ترانزیت برای کشور از دلایل توجیه‌دار شدن احداث خط آهن چابهار ـ سرخس است.

اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران با آبخور بیش از 15 متر مناسب کشتی‌های اقیانوس‌پیما به شبکه ریلی کشور، فعال شدن ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار، فعال ظرفیت معادن شرق کشور، اشتغال‌زایی در شرق کشور و افزایش امنیت در کنار ایجاد زیرساخت مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری و ممانعت از مهاجرت از اهمیت‌های این خط ریلی محسوب می‌شود.

عدم اولویت این پروژه در بین پروژه‌های ریلی کشور، عدم تخصیص منابع لازم برای افزایش سرعت اجرای پروژه و عدم برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری پروژه به بخش غیردولتی از مشکلات این خط‌آهن است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8929

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.