• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

تفریغ بودجه ۹۷|فقط ۲ پروژه ریلی موفق به تأمین ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی شدند

  • کد خبر : 30973
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
تفریغ بودجه ۹۷|فقط ۲ پروژه ریلی موفق به تأمین ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی شدند
در سال 97 سازمان برنامه و بودجه در راستای استفاده از مجوز بند «و» تبصره 4 از 7 پروژه فقط برای پروژه‌های «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راه‌آهن» و «تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار 120 تنی» ارائه درخواست به صندوق توسعه ملی و اعلام مبلغ تضمین و دوره زمانی بازپرداخت به صندوق، داشت.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس، طبق بند «و» تبصره ۴ بودجه سال ۹۷ به دولت اجازه داده می‌شود پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی اقدامات قانونی لازم را نسبت به تأمین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های ریلی را از محل صندوق توسعه ملی به عمل آورد.

طبق تفریغ بند «و» در راستای اجرای مفاد این بند هیأت وزیران، طی تصویب‌نامه شماره هـ ۵۵۸۰۱ ت / ۸۷۹۸۵۲ مورخ ۵ مهر ۹۷ به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می‌شود نسبت به تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های ریلی از محل صندوق توسعه ملی اقدام کنند.

مطابق ماده ۲ تصویب‌نامه مذکور صندوق توسعه ملی باید بر اساس درخواست سازمان یاد شده نسبت به اختصاص اعتبار مورد نیاز برای تأمین ۱۵ درصد سهم موضوع این بند اقدام کند.

طی تصویب‌نامه شماره هـ ۵۵۸۰۱ پ/ ۱۲۴۴۱۴ مورخ ۲۱ آذر ۹۷ طرح احداث راه‌آهن گرگان ـ بجنورد و راه‌آهن شیروان ـ مشهد و همچنین طی تصویب‌نامه شماره هـ ۵۶۰۵۰ پ/ ۱۳۱۸۶۵ مورخ ۶ دی ۹۷ طرح بهسازی ناوگان راه‌آهن به طرح‌های تصویب‌نامه صادرالذکر اضافه شده است.

این طرح‌ها شامل ۱۴ پروژه و طرح است.

* ۷ پروژه از ۱۴ پروژه ریلی موفق به اخذ مصوبه شورای اقتصاد شد

با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب طرح‌هایی که از تسهیلات مالی خارجی استفاده می‌کنند در شورای اقتصاد منوط به ارائه دستگاه‌های اجرایی متولی طرح و ارائه توجیهات فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی است بنابراین فقط تعداد ۷ پروژه از طرح‌های مندرج در تصویب‌نامه‌های فوق‌الذکر که حائز شرایط موصوف بوده‌اند به مرحله تصویب در شورای مذکور رسیده است.

این ۷ طرح شامل احداث راه‌آهن شیراز ـ بوشهر، تدارکات قطعات یدکی ضروری ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار ۱۲۰ تنی، احداث قطار حومه‌ای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار، احداث خط ۶ مترو تهران، تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو شهر تهران و تمدید و اصلاح مصوبه خط ۲ قطار شهری کرج و حومه است.

از این ۷ پروژه ۴ پروژه در وزارت راه و شهرسازی و ۳ پروژه در حوزه وزارت کشور است.

مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی احداث راه‌آهن شیراز ـ بوشهر ۵ میلیارد و ۹۱۴ میلیون یوآن، مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۴۶ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۶۹۶ یورو و مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار ۱۲۰ تنی ۵۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۵ یورو است.

همچنین احداث قطار حومه‌ای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار ۱۸۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۰۴ یورو تسهیلات مصوب ارزی دارد.

در سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه در راستای استفاده از مجوز این بند فقط برای پروژه‌های ریلی «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» و «تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار ۱۲۰ تنی» اقدام به ارائه درخواست به صندوق توسعه ملی کرده و مبلغ تضمین و دوره زمانی بازپرداخت را به صندوق مذکور اعلام کرده است.

صندوق یاد شده بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به صدور دستور مسدودی بابت تأمین سهم ۱۵ درصد کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی برای اجرای پروژه‌های مذکور اقدام کرده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس درخواست صندوق نسبت به ایجاد مسدودی ارزی بابت تأمین سهم مزبور اقدام کرده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس صندوق توسعه ملی مبلغ ۸ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۷۵۰ یورو حدوداً معادل ۹ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۰۲ دلار بابت تأمین ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی طرح «تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل‌دار ۱۲۰ تنی» به نفع بانک صنعت و معدن مسدود کرده و حسب درخواست بانک صنعت و معدن مبلغ مذکور از طریق بانک تجارت در تاریخ ۸ اسفند ماه ۹۷ به حساب اعلامی بانک صنعت و معدن نزد بانک EIH هامبورگ واریز شده است.

همچنین مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بابت تأمین ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی طرح «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» به نفع بانک صنعت و معدن مسدود شده اما با توجه به اینکه مسدودی مذکور در پایان سال ۹۷ انجام شده وجهی بابت آن دریافت نشده است.

سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های ریلی فوق‌الذکر از محل صندوق توسعه ملی پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی تأمین شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30973

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.