• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

توسعه اتوبوس و متروی تهران پشت سد بانک‌ها

  • کد خبر : 23793
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
توسعه اتوبوس و متروی تهران پشت سد بانک‌ها
منابع حاصل از صندوق ذخیره ارزی و اوراق مشارکت هنوز به حمل‌ونقل عمومی شهر نرسیده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از همشهری، موافقت بانک مرکزی و بانک آینده برای اختصاص منابع مالی به حمل‌ونقل عمومی تهران، راه توسعه ترددی شهروندان را هموار می‌کند.
در روزهای هفته جاری رئیس شورای اسلامی شهر تهران که پیگیر توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران بوده، جلسه‌ای با معاون هماهنگی ریاست‌جمهوری برای توسعه ناوگان مترو و اتوبوس برگزار کرده تا منابع مالی اختصاص یافته به حمل‌ونقل تهران هرچه زودتر برسد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران درباره برگزاری جلسه حمل‌ونقلی با معاونت هماهنگی رئیس‌جمهور گفت: روز دوشنبه این جلسه برگزار شد و تمام دست‌اندرکاران تامین اتوبوس و واگن قطار در این جلسه حضور داشتند اما بانک مرکزی و سیستمی که باید تامین ریال کند، موضوع را به‌نظر مقام معظم رهبری موکول کردند. وی گفت: این مسئولان گفتند تا نظر مقام معظم رهبری را اخذ نکنند، نمی‌توانند از صندوق پولی برداشته و به ریال تبدیل کنند. البته حرف‌های دیگری هم در این جلسه عنوان و گفته شد اگر همین ارز را هم بدهند و به ریال هم تغییر ندهند، مشکلی نیست. وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن معتقد بود با دلار هم می‌توانند اتوبوس‌های مورد نیاز را تامین کرد که اگر این اتفاق صورت بگیرد، اقدام خوبی انجام خواهد شد. هاشمی گفت: باید ریاست‌جمهوری این موضوع را در نامه‌ای به سمع و نظر مقام معظم رهبری برسانند تا این موضوع ۳۰۰میلیون دلاری محقق شود.
بدهی ۹۱۰میلیاردی بانک آینده به تهران مجوز ۱۳۰۰میلیارد تومانی که دولت برای انتشار اوراق مشارکت شهرداری تهران صادر کرده نیز می‌تواند برخی مشکلات سد راه توسعه متروی تهران را رفع کند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره از بدهی ۹۱۰میلیاردی بانک آینده به شهرداری تهران خبر داد و گفت: این مشکل سبب تأخیر در بهره‌برداری ایستگاه‌های جدید خط ۶ و ۷ مترو شده است. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره انتشار ۱۳۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت سال۹۷ برای مترو به همشهری گفت: این اوراق اواخر تیر سال‌جاری منتشر شد و ۲‌بانک عامل شامل بانک صنعت و معدن و بانک آینده این اوراق را خریداری کردند.
وی افزود: بر همین اساس بانک آینده باید ۹۱۰میلیارد تومان و بانک صنعت و معدن باید‌۳۹۰میلیارد تومان به شهرداری واریز می‌کردند که مبلغ بانک صنعت و معدن با تأخیر در مهر واریز شد و مبلغ بانک آینده هنوز واریز نشده است تا اعتبار به‌دست آمده در این زمینه برای توسعه خط ۶ و ۷مترو مورد استفاده قرار گیرد. آنگونه که امام گفته، بانک آینده اعلام کرده وثیقه‌های شهرداری برای این اوراق نامناسب است، درحالی‌که مدیرعامل قبلی بانک آینده این موضوع را پذیرفته بود و بروز مشکلات در این راستا سبب تأخیر در بهره‌برداری ایستگاه‌های جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو شده است. بدین‌ترتیب شهرداری تهران از رئیس‌کل بانک مرکزی و مسئولان دیوان محاسبات این موضوع را پیگیری کرده است.

انعقاد قرارداد تولید ریل با ذوب‌آهن اصفهان

قیمت تجهیزات مترو در ۲سال اخیر به نحو چشمگیری افزایش یافته ‌و باید با اتکا به تولید داخل این مهم را پیش برد. در این خصوص به‌تازگی قرارداد تولید ریل بین شرکت بهره‌برداری متروی تهران و ذوب‌آهن اصفهان منعقد شده است. صبح دوشنبه در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران تفاهمنامه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برای تامین ۸۰۰ تن ریل مترو در برج میلاد منعقد شد. امضای این قرارداد در راستای برنامه‌های شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی (مترو) درون شهری و حومه و استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی انجام گرفته است. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این‌باره گفت: برای نخستین‌بار قرار‌داد تامین ۸۰۰ تن ریل مترو توسط تولید‌کننده داخلی در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان امضا شد. نوبخت با اشاره به اینکه این قرارداد براساس اهداف عالی شهرداری تهران بوده و با توجه به توان داخلی مهم‌ترین راه برون‌رفت از تحریم‌ها‌ست، افزود: با انعقاد این قرارداد و تولید ریل در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، از خروج ارز از کشور جلوگیری شد و به همین نسبت صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌شود که خود‌کفایی ارزی را به همراه دارد. وی تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در راستای تامین تجهیزات مورد نیاز مترو، از تولید‌کنندگان و صنعتگران داخلی حمایت می‌کند و اعتقاد داریم این کار موجب توسعه و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل‌ونقل ریلی است. نوبخت با بیان اینکه مطابق این قرارداد مقرر شد ۸۰۰ تن ریل تامین شود که این ریل‌ها در تمامی خطوط ۷ گانه متروی تهران و حومه مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: ۵۰۰ تن از این ریل‌ها مخصوص خطوط درون‌شهری است و ۳۰۰ تن برای ریل‌های برون‌شهری قابل استفاده است. وی افزود:‌ پس از مصرف ریل‌های تولید داخل در متروی تهران، دیگر متروهای کلانشهرها نیز ریل مورد نیاز خود را می‌‌توانند از داخل کشور تامین کنند و همین افزایش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو درخصوص گشایش اعتبار و مسائل ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: اگر ذوب‌آهن طبق زمان مقرر، ریل مورد نیاز متروی تهران را مطابق استانداردهای بین‌المللی تولید کند، ما نیز به‌عنوان نخستین بهره‌بردار مترو در ایران متعهد به خرید این محصول هستیم چرا‌که با توجه به ساخت و توسعه مترو در کشور، بازار خوبی برای این محصول در داخل کشور وجود دارد. ضمن اینکه این شرکت با تولید محصول خود راه توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی را هموار می‌سازد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23793

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.