• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عامل پیشرفت استان اردبیل/ اجرای ۱۰۷کیلومتر پروژه بزرگراهی در شمال استان

  • کد خبر : 28021
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عامل پیشرفت استان اردبیل/ اجرای ۱۰۷کیلومتر پروژه بزرگراهی در شمال استان
راه‌های مواصلاتی مناسب در هر منطقه‌ای در توسعه آن منطقه نقش مهمی ایفا می‌کنند و استان اردبیل با وجود موقعیت خاصی که دارد نیازمند توجه هر چه بیشتر مسؤولان در توسعه راه‌های مواصلاتی است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ، راه‌های مواصلاتی مناسب در هر منطقه‌ای در توسعه آن منطقه نقش مهمی ایفا می‌کنند، حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی و … همگی از طریق راه‌های مواصلاتی مناسب امکان‌پذیر است.

اردبیل با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در شمال‌غرب ایران اسلامی قرار داشته و علاوه بر همسایگی با استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بوده و گمرک بیله‌سوار در شمال این استان محلی برای تردد و صادرات کالا به کشورهای حوزه قفقاز و بالعکس است.

وجود منابع طبیعی و آب و هوای مناسب و معتدل در ایتان اردبیل، خاک حاصلخیز و محصولات مختلف کشاورزی و باغی در شمال و جنوب استان اردبیل، وجود آب‌های گرم و بهشتی در شهرهای سرعین، مشگین‌شهر، گیوی و خلخال و وجود کوه‌ سرافراز و بلند سبلان و … باعث شده تا مسافران مختلفی از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر در فصول مختلف سال و به‌خصوص در فصل تابستان به استان اردبیل سفر کنند.

عدم وجود کارخانجات و صنایع بزرگ در استان اردبیل یک از عوامل عدم توسعه اشتغال در استان اردبیل بوده که توسعه گردشگری می‌تواند علاوه بر توسعه استان باعث اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در این استان شود.

جلسات و همایش‌های مختلفی در جهت توسعه گردشگری در استان اردبیل برگزار شده، به‌طوری‌که این استان در خردادماه سال‌ گذشته میزبان ۱۵۰ مهمان داخلی و خارجی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کشورهای عضو اکو بود.

یکی از موارد مورد بحث در این اجلاس توجه ویژه به پتانسیل‌های کشور ایران و در کنار آن استان اردبیل در حوزه گردشگری سلامت بود به‌طوری‌که قائم مقام وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این اجلاس در استان اردبیل با اشاره به این موضوع گفت: امروزه شاهد رشد ۱۰برابری گردشگران سلامت در ایران هستیم و سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وجود راه‌آهن، راه‌های ایمن و مناسب زمینی و وجود فرودگاه مناسب از مهم‌ترین مسائل مربوط به جذب گردشگر و مسافر در هر منطقه‌ای است.

این در حالی است که استان اردبیل تاکنون فاقد راه‌آهن بوده و با توجه به مکان‌یابی نامناسب فرودگاه اردبیل متاسفانه در بیشتر فصول سال به‌ علل مختلف از جمله بادهای تند، مه‌گرفتگی و … مسافران با لغو پروازها مواجه می‌شوند.

متاسفانه امروز بسیاری از راه‌های شریانی استان اردبیل ۴خطه نبوده و راه‌های دوطرفه نیز از ایمنی مناسبی برای تردد به‌خصوص در فصول سرد سال برخوردار نیستند.

وجود تصادفات در راه‌های اردبیل و به‌خصوص راه‌های شمال استان اردبیل با وجود اینکه علاوه بر وضعیت راه‌ها به مسائلی دیگری از جمله سرعت مطمئنه، انحراف به چپ، خستگی راننده و … بستگی دارد ولی قطعا وجود راه‌های مطمئن و ایمن می‌تواند در کاهش تصادفات نقش مهمی داشته باشد.

حوادث مختلف رانندگی در راه‌های مواصلاتی استان اردبیل در سال‌های گذشته و حتی در سال‌جاری، لزوم توجه به ایمنی و بهبود راه‌های استان را ضروری‌تر می‌کند.

حادثه خونین رانندگی با ۹ کشته و مجروح در جاده مشگین شهر ـ پارس آباد

همین چند روز پیش بود که محمد صفوی، فرمانده پلیس راه استان اردبیل از حادثه رانندگی در جاده مشگین شهر به پارس آباد استان اردبیل خبر داد و گفت: شامگاه گذشته دو دستگاه پژو پارس و پژو ۴۰۵ مابین کنگرلو و مرادلوی شهرستان مشگین شهر با یک‌دیگر برخورد کردند.

وی افزود: بر اثر برخورد شاخ به شاخ این دو خودرو متاسفانه ۵ نفر از سرنشینان در صحنه و ۳ نفر دیگر در بیمارستان جان باختند که در مجموع تعداد فوتی‌های این حادثه به ۸ نفر رسید و حال یک نفر نیز وخیم گزارش شده است.

«هوو» سرنشینان پراید را به کام مرگ فرستاد

و یا پس از آن در یک حادثه رانندگی در جاده اردبیل-رضی، یک دستگاه کامیون کشنده هوو با ۲ دستگاه سواری پراید و پژو پارس تصادف کرده که بر اثر این حادثه راننده و سرنشین سواری پراید در دم جان باخته‌اند.

براساس گزارش پلیس راه اردبیل، انحراف به چپ راننده کامیون «هوو» علت این حادثه اعلام شده است.

برخورد پژو پارس و وانت پیکان در اردبیل با ۷ مصدوم

سیدحجت فتاحی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل اظهار کرد: در برخورد خودروی پژو پارس با وانت پیکان در جاده روستای سامیان شهرستان اردبیل، ۷ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل بیان کرد: محل دقیق این حادثه، روبه‌روی کشتارگاه در جاده سامیان بود که پس از اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر وقوع این سانحه، بلافاصله مأموران انتظامی و پلیس راهور در محل حاضر شدند.

فتاحی گفت: علت این سانحه رانندگی، عدم توجه کافی به جلوی راننده خودروی پژو پارس اعلام شده است.

این تصادفات در یک ماه اخیر و از آغاز تیرماه تا امروز رخ داده و متاسفانه تعدادی از هم‌وطنان جان خود را در این تصادفات از دست داده‌اند.

با وجود اینکه تصادفات اتفاق افتاده غالبا دلیل انسانی داشته و عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و … عامل این تصادفات بوده ولی باز وجود جاده چهارخطه و ایمن قطعا از تصادفات جلوگیری می‌کند.

علاوه بر وقوع تصادفات، نبود جاده چهارخطه در برخی محورهای مواصلاتی از جمله اردبیل به آستارا به‌خصوص در ایام پرترافیک سال مشکلات عدیده‌ای برای مردم استان و گردشگران به وجود می‌آورد.

۱۰۷ کیلومتر پروژه بزرگراهی در شمال استان در دست اجراست

اما علی یوسف‌زاده، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: با تعریف ۳ طرح بزرگراهی، کلیه راه‌های شمال استان پوشش داده می‌شود و بخش عمده مطالعات پروژه‌های بزرگراهی شمال استان در حال انجام است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های همه جانبه مسؤولان استانی، از یک طرف طول طرح‌ها در پیوست قانون بودجه افزایش یافت و از طرف دیگر جهش خوبی در افزایش اعتبارت قانون بودجه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌‌ها به جهت مشکلات اعتباری در سال‌های گذشته در قطعات کوچکی اجرا می‌­شد افزود: در سفر رئیس جمهور به استان اعتبارت خوبی برای پروژه‌های حمل و نقل استان مصوب شده که تخصیص به موقع آنها روند اجرایی پروژه­‌ها را سرعت خواهد بخشید.

یوسف زاده در خصوص پروژه‌های در دست احداث و مطالعه نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۷ کیلومتر پروژه بزرگراهی در شمال استان در دست اجراء بوده و ۲۳۰ کیلومتر نیز به‌صورت همزمان مطالعات نقشه ­برداری، طراحی ابنیه فنی و طراحی مسیر در دست اقدام است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل معتقد است هر چند با توسعه راه‌های ۴ خطه که مطالبه مردم است، تصادفات کاهش می‌یابد اما عوامل انسانی نیز در میزان تصادفات دخیل است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل مقایسه تصادفات جاده‌ها را که به امری متداول تبدیل شده نادرست خواند و گفت: اینکه آمار تصادف جاده ای به طول ۱۵۰ کیلومتر با جاده ۳۰ کیلومتری مقایسه شود، صحیح نیست.

وی معتقد است در کنار توسعه راه‌های استان که نیازمند اعتبارات هنگفتی است تسریع در توسعه سیستم‌­های هوشمند و آنلاین کنترل سرعت و میانگین سرعت که هزینه تمام شده آن در کل راه‌های استان کمتر از هزینه احداث یک کیلومتر بزرگراه است می­‌تواند تاثیر مستقیم بر کاهش تخلفات و در نهایت تلفات جاده­ ای داشته باشد.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مطالبات اصلی استان است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در  ۲۴ خردادماه پس از سفر به استان اردبیل از وضعیت پروژه‌های جاری و هم‌چنین مسائل و مشکلات موجود در حوزه راه آشنا شد.

پیگیری ویژه پروژه راه‌آهن اردبیل، جاده اردبیل – سرچم و توسعه بزرگ‌راه‌های استان، جزو مطالبات بسیاری از رسانه‌ها و مردم جهت پیگیری از وزیر راه و شهرسازی بود.

علی نیکزاد اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در سطح کل استان و تصویب و تخصیص بودجه‌های لازم، مطالبه مجمع نمایندگان در سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل بود.

باند دوم جاده اردبیل – سرچم، توسعه بزرگراه‌های استان در مناطق مختلف و راه‌های روستایی، دیگر مسائل مورد اهمیت موجود در استان است

منتخب مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به لزوم تسریع روند توسعه جاده‌ها و بزرگراه‌های استان، تصریح داشت: باند دوم جاده اردبیل – سرچم، توسعه بزرگراه‌های استان در مناطق مختلف و راه‌های روستایی، دیگر مسائل مورد اهمیت موجود در استان است که باید همزمان با دیگر پروژه‌ها روند توسعه و پیشرفت خود را طی نمایند.

شاخص راه‌های استان اردبیل ۲۰ درصد پایین‌تر از کشور است

سید غنی نظری نیز در سفر وزیر راه و شهرسازی به محرومیت خلخال در حوزه راه‌ها اشاره کرد و  گفت: شاخص راه‌های استان اردبیل ۲۰ درصد پایین‌تر از کشور و شاخص راه‌های خلخال نیز ۲۰ درصد پایین‌تر از استان قرار دارد.

وی افزود: این‌که در توسعه منطقه‌ای تبعیض داشته باشیم مغایر اصل صریح قانون اساسی است و مشکلات خلخال و کوثر به مراتب حادتر است.

نماینده خلخال و کوثر بیان داشت: پروژه جاده کلور – درام یکی از مطالبات جدی اهالی منطقه است و ضروری است اعتبار آن تامین شود؛ ۱۳ کیلومتر جاده هشتجین نیز باید سریعاً به اتمام برسد.

سهم مغان در تصادفات جاده‌ای استان ۶۷ درصد است

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار ضمن اشاره به وضعیت بسیار نامطلوب جاده‌های مغان، گفت: سهم مغان در تصادفات جاده‌ای استان ۶۷ درصد است و سالانه به طور میانگین ۵۰ نفر فوتی در این جاده‌ها داریم.

وی بیان کرد: از وزارت راه و شهرسازی و دولت دوازدهم انتظار داریم اعتبارات راه این منطقه تحقق یابد، مایه‌ی تاسف است که احداث جاده‌ی مسیر سربند ۱۰ سال قبل آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است.

لزوم اختصاص حداقل ۷۰درصد بودجه پروژه‌های راه‌سازی

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین به گشایش اعتباری در مورد پروژه اردبیل – سرچم و نمین – آستارا اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز مبرم اردبیل انتظار بر این است بر خلاف سال ۹۸ که شاهد تخصیص منصفانه نبودیم، امسال حداقل ۷۰ درصد برای اردبیل اختصاص یابد.

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: گرمی جزو محروم‌ترین مناطق کشور است و در طرح ابرار، ۲ هزار کیلومتر آسفالت در کل کشور اجرا شده و در خود گرمی حتی یک متر آسفالت اجرا نکردند.

وی افزود: راه ۱۳ روستای بالای ۵۰ خانوار در گرمی هنوز آسفالت نشده‌ و یا ۴ سال است که ۵ کیلومتر راه چهار بانده ورودی گرمی آغاز شده و به اتمام نرسیده است.

منتخب مردمی گرمی گفت: جاده‌های روستایی باید تکمیل گردد، کل این راه‌ها بیش از ۴۰ کیلومتر نیست؛ جاده‌های شمال استان قتل‌گاهی است که هر روز خانواده‌ای را داغدار می‌کند و این مسأله‌ قابل قبول نیست.

احداث تونل دوم حیران به‌زودی آغاز می‌شود

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل اظهار کرده بود: با انتخاب پیمانکار به‌زودی احداث تونل دوم حیران و همچنین پروژه چهارخطه شدن راه گرمی به بیله‌سوار آغاز خواهد شد که در بودجه سال ۹۹ تامین اعتبار کامل در این زمینه‌ها انجام شده است.

وی افزود: در سه سال گذشته اعتبارات عمرانی کشور به هیچ وجه ۱۰ برابر افزایش نیافته در حالی که اعتبارات حوزه راه‌های استان اردبیل در این سه سال ۱۰ برابر رشد داشته است که این نشان از ادامه توسعه راه‌های استان دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با قدردانی از پیگیری استاندار اردبیل، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان استان در پیگیری جذب اعتبارات حوزه راه‌های استان اردبیل، تصریح کرد: تخصیص و جذب اعتبارات تا ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده که این امر بیان‌گر توجه جدی به حوزه راه‌ها و چهاربانده کردن آن است.

عملیاتی شدن اخذ مجوز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای چهار خطه کردن محور سرچم

اکبر بهنام جو استاندار اردبیل به همراه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در دیدار با خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: با دستور دکتر خادمی هماهنگی‌های لازم برای انجام فراخوان جذب سرمایه‌گذار و پیمانکار انجام گرفت.

وی افزود: همچنین در این دیدار بر تسریع و شروع عملیات اجرایی چهار خطه کردن محور نیر – سراب که اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در سفر رئیس جمهور تصویب شده بود، تاکید شد.

استاندار اردبیل افزود: همچنین مقرر شد با هماهنگی این حوزه، عملیات اجرایی تونل اسالم به عنوان راه ارتباطی ویژه مردم خلخال به گیلان در اسرع وقت آغاز شود.

بهنام جو گفت: همچنین در این جلسه مقرر شد اجرای عملیات ریل گذاری راه آهن اردبیل به میانه نیز برای تحویل به موقع تشدید شود.

و اما…

استان اردبیل با توجه به پتانسیل‌های بالقوه موجود در حوزه‌های مختلف اقتصادی نیازمند راه‌های استاندارد و بزرگراه‌های امن برای حمل و نقل آسان و سریع بوده و طبق گفته مسؤولان در طی سال‌های اخیر اقدامات مناسبی انجام یافته اما با توجه به اینکه این استان در این حوزه با ضعف بسیاری مواجه است از این رو نیاز به تلاش بیش از پیش مسؤولان برای توسعه ناوگان ریلی، حاده‌ای و هوایی استان اردبیل وجود دارد.

وضعیت راه‌های استان اردبیل از شمال تا جنوب استان و لزوم ۴خطه کردن راه‌ها برای توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها اهتمام هر چه بیشتر مسؤولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

پیگیری نمایندگان اردبیل، افزایش ۱۰برابری اعتبارات حوزه راه‌های استان اردبیل و تداوم تلاش مسؤولان مربوطه باعث رفع مشکلات راه‌های استان خواهد بود که امید است تا پایان سال‌جاری مردم استان شاهد بهبود وضعیت راه‌ها باشند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28021

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.