• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

توسعه پروژه‌های ریلی با لوکوموتیو پیمانکاران داخلی

  • کد خبر : 6689
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
توسعه پروژه‌های ریلی با لوکوموتیو پیمانکاران داخلی

0 (0) به نظر می‌آید صنایع ریلی کشور و توسعه بخش ریلی کشور چشم‌انداز خوبی را برای پیشبرد برنامه‌های کلان کشور در این حوزه متصور شده است که با حمایت‌های دولت برای ارایه تسهیلات به بخش خصوصی و پیمانکاران آنها می‌تواند موجب شکوفایی یکی از راهبردی‌‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور شود. حال دیگر صحبت‌ها از پرداخت […]

0
(0)

به نظر می‌آید صنایع ریلی کشور و توسعه بخش ریلی کشور چشم‌انداز خوبی را برای پیشبرد برنامه‌های کلان کشور در این حوزه متصور شده است که با حمایت‌های دولت برای ارایه تسهیلات به بخش خصوصی و پیمانکاران آنها می‌تواند موجب شکوفایی یکی از راهبردی‌‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور شود. حال دیگر صحبت‌ها از پرداخت تسهیلات تا 75درصد کل سرمایه مورد نیاز است به گونه‌ای که می‌تواند موجب اجرایی شدن انواع پروژه‌های کشور با کمک پیمانکاران کشور شود.

پرداخت تسهیلات به طرح‌های ریلی تا 75 درصد کل سرمایه میسر است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن- نورا… بیرانوند

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران درباره گفت: امکان پرداخت تسهیلات تا 75درصد سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف این صنعت از محل وجوه اداره شده به عنوان بسته‌های حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی فراهم شده است زیرا راه‌آهن می‌تواند طبق بسته حمایتی ابلاغ شده، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید ناوگان، ماشین‌آلات و تجهیزات کارگاه‌های ریلی با ارایه طرح توجیهی فنی و اقتصادی تسهیلات ریالی با نرخ سود ترجیهی از طریق بانک‌های عامل پرداخت کند لذا راه‌آهن در این بسته حمایتی خرید خدمات لوکوموتیوهای جدید و بازسازی شده را معادل باری که در مدت بهره‌برداری حمل می‌کنند، تضمین کند همچنین اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران و پیمانکاران بخش خصوصی یا تعاونی در دست اقدام قرار گرفته است و راه‌آهن برای طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل درون و برون‌شهری با معرفی وزارت راه‌وشهرسازی تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن تسهیلات پرداخت می‌کند. سرمایه‌گذاران در این زمینه می‌توانند با تهیه طرح توجیهی و معرفی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به صندوق توسعه ملی از این تسهیلات ارزی استفاده کنند»

توسعه راه‌آهن برقی به کمک بخش خصوصی

 توسعه زیرساخت‌های ایستگاهی و راه‌آهن برقی، گسترش قطارهای سریع‌السیر و ساخت خطوط جدید ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و توسعه سیستم‌های علایم و ایمنی و سامانه‌های های ارتباطی، خرید لوکوموتیو و ناوگان حمل‌بار و مسافر، ایجاد امکانات تعمیراتی و نگهداری و سرمایه‌گذاری در حوزه قطارهای حومه‌ای نیز مهم‌ترین فرصت‌های پیش روی بخش خصوصی است.

برنامه‌ریزی برای اتصال چشمه‌های بار به خط راه‌آهن

عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی

قطعا نمی‌توان این طور اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام تأثیری نداشته، زیرا این کشور از نظر اقتصادی جایگاه خود را دارد و می‌تواند با این تصمیم مشکلاتی را به وجود آورد، اما تلاش رییس‌جمهور و دولت این بوده که با استفاده از شرایط فعلی بیش‌ترین استفاده و منافع برای کشور در دستور کار باشد، لذا در شرایط امروز ما نیاز داریم که در رابطه با برجام یک صدای واحد در کشور شنیده شود و قوای سه‌گانه اظهارنظرهایی یکسان در این رابطه داشته باشد، زیرا اظهارنظرهایی که نگاهی تندرو پست آنها قرار دارد می‌تواند برای ما مشکلاتی را ایجاد کند.

دستاوردهای حوزه ریلی در ایران قابل توجه و اتکا بوده است و ما توانستیم در سالی که گذشت ۴۷ میلیون تن کالا را از طریق ریل جابه‌جا کنیم که این آمار در قیاس با سال‌های گذشته رشدی مطلوب را نشان می‌دهد. البته هنوز نسبت به اولویت‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه فاصله داریم و باید این اقدامات در سال‌های آینده نیز دنبال شود. ما به حدود ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در ابعاد دو تا ۲۰ کیلومتر احتیاج داریم تا تعداد زیادی از چشمه‌های حمل‌بار به شبکه راه‌آهن متصل شود.

انجام 1.7 میلیارد سفر در سال

طبق آمارهای رسمی ما در سال حدود یک‌میلیاردو۷۰۰میلیون سفر در کشور داریم که حدود ۷۰۰میلیون آن به سفرهای حومه‌ای اختصاص دارد. تصویب اساسنامه تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای یکی از اصلی‌‌ترین اولویت‌های ماست که می‌تواند با تشکیل در آینده نزدیک بخش قابل‌توجهی از این سفر‌ها را از جاده به ریل منتقل کند. متأسفانه در سال‌های گذشته شهرسازی در ایران برپایه جاده بود که وزارت راه‌وشهرسازی تلاش کرده این سیستم را به شهرسازی ریل‌پایه انتقال دهد.

سعیدمحمدزاده – معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن

میزان جابه‌جایی‌های ما از ۴۰ میلیون تن سال ۱۳۹۵ به ۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ رسید و برنامه داریم که ظرف 3سال آینده این عدد به ۱۲۰ میلیون تن افزایش یابد و از نظر شاخص جابه‌جایی بار در کشور آمار ۲۲ میلیارد تن – کیلومتر به ۳۰ میلیارد تن – کیلومتر در سال ۱۳۹۶ رسیده که این رقم نیز باید افزایش پیدا کند همچنین انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد، اظهار کرد: راه‌آهن از چند سال قبل تلاش کرده تعرفه جابه‌جایی بار برای حوزه ریلی را کاهش دهد و هفته قبل بار دیگر تخصیصی جدید در این حوزه لحاظ شد به این ترتیب که واگن‌هایی که بار دارند به شکلی ارزان‌تر و واگن‌های بدون بار به شکلی گران‌تر حرکت خواهند کرد.

راه‌آهن از تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در عرصه ریلی حمایت خواهد کرد و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته امکان ضمانت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پیمانکاران این بخش در بازار سرمایه از سوی راه‌آهن فراهم شده و ما با استفاده از ماده ۶۷ قانون دایمی از این سرمایه‌گذاری‌ها به شکل جدی حمایت خواهیم کرد. راه‌آهن به دنبال افزایش بهره‌وری است و در این حوزه اقدامات مناسبی صورت گرفته است

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=6689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.