• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تکمیل راه آهن چابهار- سرخس اولویت نخست دولت است

  • کد خبر : 14725
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
تکمیل راه آهن چابهار- سرخس اولویت نخست دولت است

0 (0) وزیر راه و شهرسازی: تکمیل راه آهن چابهار- سرخس اولویت نخست دولت است چابهار- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به سرخس اولویت نخست دولت و همچنین این وزارتخانه است. به گزارش ایرنا محمد اسلامی دوشنبه شب در نشست بررسی مشکلات زیرساخت های حمل و […]

0
(0)

وزیر راه و شهرسازی:

تکمیل راه آهن چابهار- سرخس اولویت نخست دولت است

چابهار- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به سرخس اولویت نخست دولت و همچنین این وزارتخانه است.

به گزارش ایرنا محمد اسلامی دوشنبه شب در نشست بررسی مشکلات زیرساخت های حمل و نقل در بندرچابهار اظهار داشت: روند اجرای راه آهن چابهار به زاهدان و پیشرفت حدود 30 تا 40 درصدی در طول چندین سال مطلوب نیست و در مدت سالهای گذشته به دلیل کمبود اعتبارات شاهد پیشرفت های خوبی نیستیم.
وی بیان کرد: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان منجر به رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار می شود و می تواند تجارت و ترانزیت را متحول کند.
وزیر راه و شهرسازی به سرمایه گذاری۹۵۰ میلیارد تومانی در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار پس از تکمیل فاز نخست نشان از توجه جدید سرمایه گذاران به این بندر نوپاست.
وی ادامه داد: جاده یکی از زیرساخت های مهم هر منطقه برای توسعه است و نباید جاده چابهار برای شهروندان حادثه آفرین و بعد از سالها کارایی چندانی برای ترانزیت نداشته باشد.
اسلامی بر توسعه حمل و نقل جاده ای و ریلی در چابهار تاکید و افزود: شرکت های حمل و نقل باید جاده و ناوگانشان را مدیریت کنند تا شاهد حادثه ناگوار جاده ای توسط کامیون ها نباشیم.
وی ادامه داد: تصمیم گرفته شده تا باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود و باید قدرت پذیرش فله در این بندر افزایش یابد.
عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: توجه به افزایش بار در بندر چابهار موجب گسترش فعالیت های راه سازی می شود.
وی گفت: بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده و پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.
اسلامی بیان کرد: اینکه راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و در اولویت است.
وی افزود: همه کسانی که می خواهند درباره چابهار اظهار نظر کنند باید هم فکر باشند و به ملاحظات، الزام ها، افق برنامه، جمعیت پذیری و فعالیتی که می خواهد شکل گیرد توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید چابهار هاب لجستیکی منطقه باشد و با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.

** 20 درصد از کالای اساسی مربوط به استان های شرق کشور از طریق چابهار وارد کشور شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 20 درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است که هم اینک از سایر بنادر با هزینه ای بسیار وارد می شود.
بهروز آقایی افزود: اینکه کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله 750 مایل وارد می شود و با طی 2 هزار کیلومتر دیگر بر می گردد مواردیست که به زیرساخت های ریلی و جاده ای بر می گردد.
وی گفت: مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی، خوراک و دام و طیور انجام شده نشان می دهد میانگین آن 20 درصد سهم سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت 20 درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود را به بندر چابهار اختصاص دهد تا هزینه تمام شده کالاها کاهش یابد.
وی بیان کرد: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم و بهترین حالت اینست که قرارگاه خاتم (ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام و آستان قدس نیز مشارکت کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: چون کارخانه فرآوری و پردازش کمتری نسبت به سایر استانها در این استان ساخته شده به همین دلیل سهم بندر چابهار از تخلیه و بارگیری یک درصد است.
وی بیان کرد: کالاهای مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادرات و حتی کالاهایی که مربوط به افغانستان است از دیگر مسیرها صادر می شود.
آقایی ادامه داد: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی با خلوص 65 درصد است اما کل صادرات آن حدود 30 میلیون تن بود؛ این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است.
وی تصریح کرد: ترکیب جمعیتی کره جنوبی 507 نفر، اما در سیستان و بلوچستان 15 تا 40 نفر بوده شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، اینست که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت بیان کرد: پاسخ همه سوالات عدم توسعه واقعی چابهار در تکمیل زیرساخت های حمل ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی است.
وی افزود: همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریع تر به بندر وصل شود پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم.
آقایی بیان کرد: 950 میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش های خصوصی قرارداد امضا شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه برخی سرمایه گذاران اعلام کرده اند که از ترقه بازی های دشمن هیچ واهمه ای ندارند ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=14725

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.