• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس شبکه ارتباطی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند

  • کد خبر : 28978
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس شبکه ارتباطی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: تکمیل راه آهن چابهار - میلک - سرخس شبکه ارتباطی خوبی را ایجاد می‌کند و مایه برکات فراوان در جنوب شرق کشور خواهد بود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از اقتصاد۲۴ – حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در دیدار جمعی از نیرو‌های کارگاه شماره هفت راه‌آهن چابهار به زاهدان، اظهارداشت: این طرح بزرگ در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی، به شدت موردنیاز سیستان و بلوچستان و کشور است و می‌بایست خیلی زودتر از این موعد، آغاز و به نتیجه می‌رسید.

 

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان ضمن ابراز امیدواری برای اتمام هرچه سریع‌تر تمام فاز‌های این پروژه، تأکیدکرد: اگر این پروژه در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود، در وضعیت تحریم و فشار اقتصادی دشمن می‌توانست کمک شایانی به کشور کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین محامی گفت: با وجود تاخیر در آغاز این پروژه، خداوند را شاکریم که هم‌اینک این طرح ملی در حال پیشرفت است.

 

پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس ـ مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

 

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشور‌های همجوار خواهد داشت.بیشتربخوانید: همکاری غول‌های فولادی کشور در پروژه فولاد مکران/ سواحل مکران به هاب صنایع مادر تبدیل می‌شود؟پروژه اتصال خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است.

 

این خط آهن که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق ـ مشهد متصل خواهد شد، یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار ـ ایرانشهر ـ زاهدان در حال ساخت است.

 

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

 

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه‌های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

 

هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد (سرخس) نیروی انسانی بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستا‌هایی که راه آهن از آن‌ها عبور می‌کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه‌های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.

 

اتصال راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان ـ سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد. هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است، اما بازرگانان و تجار این کشور می‌توانند از راه آهن ایران برای جابه جایی کالا‌های خود به سراسر دنیا استفاده کنند.

 

آماده سازی زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشور‌های مختلف همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار تشویق می‌کند.

 

با افتتاح راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس کوتاه‌ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد که این خود باعث توسعه شرق کشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می‌شود.

 

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.