• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

جابجایی سالانه ۵۰۰ هزار مسافر در راه‌آهن فارس

  • کد خبر : 30426
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۱۰
جابجایی سالانه ۵۰۰ هزار مسافر در راه‌آهن فارس
راه آهن استان فارس که از سال ۱۳۸۸ به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست در سال‌های اخیر و در دولت تدبیر و امید گام‌های مهمی برای توسعه و شکوفایی آن برداشته شده که این روند همچنان ادامه دارد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، استان فارس با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم کشاورزی، گردشگری و صنایع معدنی در سال ۱۳۸۸ به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست و کارکرد خود را بر جابه جایی بار و مسافر بنا نهاد.
با اتصال استان فارس به شبکه سراسری افق جدیدی در صنعت حمل و نقل ریلی استان گشوده شده است.

جابه جایی بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در سال توسط راه آهن فارس
مدیرکل راه آهن استان فارس  در زمینه توفیق های  حاصل شده  این اداره کل در هفت سال گذشته  به خبرنگار ایرنا گفت: راه آهن فارس در حوزه جابه جایی مسافر از ۲۱ هزار نفر مسافر در سال ۱۳۸۹، اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در سال جابه جا می کند و در حوزه بار با تعامل خوبی که با صنایع سیمان، خودرو، پتروشیمی و معادن خاک نسوز انجام شده، محصولات این صنایع به صورت مستمر در حال انتقال است.
مهرداد انصاری بیان کرد: ایستگاه راه آهن شیراز دارای پتانسیل مناسب جذب بار در بندرهای جنوب کشور است و می‌تواند به عنوان یک نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حمل و نقل ترکیبی نقش آفرینی کند.

تلاش برای اتصال خطوط ریلی فارس به صنایع
وی ادامه داد: خطوط ریلی موجود در استان فارس قابلیت اتصال به بندرهای جنوب و برخی صنایع عمده را دارد که در این زمینه تلاش های زیادی برای اتصال خطوط فرعی ریلی به انبار نفت شهید تندگویان، فولاد کوار، ایجاد بارانداز مارال صفاشهر و غیره انجام شده است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: انتظار است با احداث طرح های توسعه محور ریلی استان از جمله شیراز-گلگهر، شیراز-بوشهر- عسلویه، اقلید- یزد، شیراز- اهواز، شیراز- بندرعباس و شیراز- یاسوج، راه آهن فارس تبدیل به چهارراه ریلی جنوب کشور شود.
انصاری افزود: بر این مبنا سهم استان فارس با توجه به احداث خطوط ریلی محورهای جدید چشمگیر خواهد بود به طوری که برآورد می شود با احداث محور شیراز-گلگهر، شیراز -بوشهر – عسلویه و شیراز- اهواز و اتصال کارخانه های فولاد، سیمان و پتروشیمی و اتصال به بندرهای جنوب، محصولات با خطوط ریلی حمل شود.

سایت و ایستگاه های اداره کل راه آهن فارس
مدیرکل راه آهن استان فارس همچنین در مورد سایت و ایستگاه های این اداره کل گفت: تعداد ۲۳ ایستگاه راه آهن در محور فارس وجود دارد که از این تعداد ۱۳ ایستگاه باز و ۱۰ ایستگاه بسته است.
انصاری افزود: ایستگاه های باز شامل شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر،خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین آباد، شهرضا و مهیار است.
وی ادامه داد: همچنین ایستگاه های بسته شامل پاسارگاد، مرغاب، دیدگان، شهید آباد، خرم بید، بید بیدک ، صغاد،  ایزدخواست، وشاره و اسدآباد است.
مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: ایستگاه های مسافری شامل شیراز، مرودشت ،سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده و شهرضا و ایستگاه های باری شامل شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده شورجستان، امین آباد، شهرضا و مهیار است.

گام های راه آهن فارس در حوزه بار و مسافر
انصاری به خدمات راه آهن فارس در حوزه بار و مسافر به مشتریان اشاره کرد و افزود: حمل و نقل بار از وظایف اصلی راه آهن می باشد که خدمات قابل ارائه به صورت سیستم ردیابی واگن ها جهت رصد بار، ایجاد قطار برنامه‌ای به منظور سیر منظم و به موقع محمولات باری، قابلیت حمل هر نوع محموله عمده مواد کشاورزی، معدنی، نفتی، مواد صنعتی ، کانتینر، مواد غذایی و کالاهای خطرناک، فراهم کردن امکانات تخلیه و بارگیری و تخصیص فضا جهت دپوی محصولات برای بارگیری حمل محصولات ترافیکی با  تسهیلات ویژه، احداث خطوط فرعی با مشارکت راه‌آهن در صورت تضمین حمل بار است.
وی ادامه داد: همچنین جابجایی مسافر از مهمترین وظایف راه آهن فارس است که در راه آهن این استان واگن های با کیفیت بالا به منظور حمله مسافر و خودرو واگن انبار توشه در نظر گرفته شده است.

پروژه های انجام شده در راه آهن فارس در دولت تدبیر و امید
مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: مهمترین پروژه های سال ۱۳۹۲ راه آهن استان، احداث سوله جرثقیل آباده، تکمیل پل فتح آباد ، تکمیل پل دهبید، اجرای سینی دوار و احداث انبار سوخت است.
انصاری بیان کرد: این اداره‌کل همچنین در سال ۱۳۹۳ نسبت به اتمام پروژه سر در ورودی ایستگاه شیراز، تکمیل خوابگاه شیراز، احداث رمپ تخلیه مواد معدنی در ایستگاه شیراز و ساخت و نصب تابلوهای داخل سالن مسافری ایستگاه شیراز اقدام کرده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ نیز خط آبگیری واگن مسافربری در ایستگاه شیراز و تسطیح جاده های دسترسی به طول خط ۲۰۰ کیلومتر و جک بالابر جهت کنترل و بازرسی خودروهای مسافرین توسط پلیس قبل از بارگیری به واگن حمل خودرو و ساختمان پست بازدید شیراز و سوله انبارها در شیراز احداث شده است.
وی اضافه کرد: اداره کل راه آهن استان فارس همچنین در سال ۱۳۹۵ نسبت به خرید نصب و راه اندازی سیستم نظارت تصویری و ایجاد و راه اندازی سیستم های اعلان و اطفاء حریق اقدام کرده است.
مدیرکل راه اهن فارس گفت: مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در سال ۱۳۹۶ نیز می توان به تعمیرات اساسی و زیباسازی محوطه ساختمان ایستگاه ها احداث دیوار حریم اشاره کرد.
انصاری افزود: این اداره کل در سال ۱۳۹۷ نیز ترمیم و نگهداری فضای سبز و احداث بلوار ورودی ایستگاه شیراز، احداث رمپ تخلیه خودرو، راه اندازی سایت رادیویی مرودشت، تکمیل دیوار حریم مرودشت، ترمیم و نگهداری فضای سبز و حذف تقریباً ۲ هزار متر مربع چمن را انجام داده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نیز توسط اداره کل راه آهن استان فارس خط فرعی دپوشن خرم بید، خط فرعی خاک نسوز آباده، احداث و مقاوم سازی نمای خشک ایستگاه شیراز، مرمت و بهسازی کابل فیبر نوری، سبک سازی ترانشه کیلومتر ۱۰۵۳، بهینه سازی سیستم سوخت رسانی آباده و برق کشی محوطه دپوشن ایستگاه خرمبید را انجام داده است.
وی اضافه کرد: مهمترین اقدامات اداره کل راه آهن استان فارس در سال ۱۳۹۹ تملک زمین و کلنگ‌زنی ایستگاه مسافری مرودشت و افتتاح ایستگاه گار باری و احداث خط فرعی خاک نسوز ایستگاه آباده است.

دستیابی به طرح های توسعه ای مدنظر است
مدیرکل راه آهن فارس گفت: با نگاهی اجمالی به عملکرد راه‌آهن فارس در حوزه جابه‌جایی بار می‌توان گفت سال‌های ۸۸ تا ۹۲ را به‌عنوان شکل‌گیری و رفع نواقص راه آهن فارس بوده است.
انصاری افزود: همچنین سال های ۹۲ تا ۹۴ فاز مطالعاتی جذب بارهای ریل پسند که در آینده ای نه چندان دور به چهارراه ریلی کشور تبدیل می شد بیشتر بود و عدم شناخت کافی از خطوط ریلی و پتانسیل های موجود در راه آهن فارس باعث شده بود که در ابتدای کار به صورت مقطعی این بارها حمل شود.
وی ادامه داد: مطالعه اولیه و بازاریابی های موثر جهت جذب بارهای پتروشیمی شیراز، انبار نفت شهید تندگویان، فولاد کوار، معادن خاک نسوز آباده، ایجاد بارانداز مارال صفاشهر، معادن خاک نسوز استقلال آباده و سیلوی گندم و غیره انجام شده و با توجه به هزینه های بالای حمل ترکیبی تلاش‌های زیادی برای اتصال صنایع و معادن به خطوط ریلی با احداث خطوط فرعی صنعتی انجام شده است.
وی اضافه کرد: در مواردی نیز با رایزنی های انجام شده بخشی از بارهای این صنایع از طریق خطوط ریلی فارس حمل می شد اما با توجه به رسالت راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر و نگاهی به برنامه های توسعه چند ساله کشور در حمل بار با قطار انتظارات از راه‌آهن فارس بیشتر از این است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: مسئولین راه آهن فارس با رایزنی و پیگیری های مداوم در تلاش هستند که با احداث طرحهای توسعه نظیر دهکده لجستیک به اهداف استانی و غیره دست یابند.

بارهای جذب شده توسط راه آهن فارس
انصاری افزود: عمده بارهای جذب شده توسط اداره کل راه آهن فارس شامل گندم (سیوند به زاهدان و تهران)، کود اوره( مرودشت به بندرعباس)، رزین (شیراز به تاجیکستان)، جوش شیرین (تاجیکستان به شیراز)، خودرو سایپا (تهران به شیراز) و ایران خودرو (شیراز به تهران) بوده است.

راه آهن فارس با ۱۴ رام قطار به مسافران خدمات می دهد
وی ادامه داد: اداره کل راه آهن فارس در سال ۸۸ به مقصد تهران فعالیت خود را آغاز کرد که در سال ۹۷ به مقاصد تهران، اصفهان و مشهد در هفته در حال ارایه خدمات به مسافران است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: اتصال خطوط فرعی و آنتنی به محور ریلی به منظور بارگیری از معادن خاک نسوز آباده و پتروشیمی شیراز با هدف تردد کمتر کامیون به منظور حمل بار در جاده، حمل بار کود مایع پتروشیمی شیراز برای اولین بار در سطح شبکه راه آهن فارس، احداث ایستگاه گار باری جهت تخلیه سنگ آهن به عنوان مواد اولیه فولاد کوار، برنامه ریزی به منظور راه اندازی قطارهای حومه ای و برنامه ریزی احداث دهکده لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی از جمله پیشرفت های حاصل شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30426

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.