• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

جاذبه‌های گردشگری بندرعباس را بیشتر بشناسیم

  • کد خبر : 23557
  • ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
جاذبه‌های گردشگری بندرعباس را بیشتر بشناسیم
بندرعباس یکی از شهرهای جنوبی کشورمان است که در جنوب هرمزگان قرار دارد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مستر بلیط، این شهر از ضلع شمالی به ارتفاعات و از ضلع جنوبی به دریا می‌رسد. راه‌های مختلفی برای سفر به بندرعباس وجود دارد که معمولاً بسیاری از مردم برای راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند بلیط هواپیما بندرعباس را تهیه کنند. در بندرعباس جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری وجود دارد و سالانه گردشگران بسیاری برای تماشای آن‌ها به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس را به شما عزیزان معرفی کنیم.

حمام گله داری بندرعباس

حمام گله داری یکی از اماکن فرهنگی بندرعباس است که در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس و در جنوب بندرعباس قرار دارد. برای اینکه به مسیر این حمام دسترسی پیدا کنید ابتدا باید به محله‌ای بانام شاهی یا اوزی‌ها بروید. حمام گله داری اکنون به موزه تبدیل‌شده است اما درگذشته یک حمام عمومی بود که پس از مدتی با گسترش و توسعه لوله‌کشی شهری نقش این حمام در میان مردم کمرنگ شد و دیگرکسی از آن استفاده نمی‌کرد. این حمام در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان‌یکی از آثار ملی ایران با شماره ۲۰۰۳ به ثبت رسید.

شما می‌توانید با تهیه بلیط قطار بندرعباس به این شهر سفر کنید و به‌راحتی از این حمام تاریخی دیدن کنید. حمام گله داری در قدیم یکی از مهم‌ترین اماکن در میان مردم بندرعباس بود. این بنا توسط یکی از معروف‌ترین تجار شهر یعنی شیخ احمد گله داری ساخته شد. حمام گله داری در قرن سیزدهم هجری قمری ساخته شد و پس‌ازاینکه مراحل ساخت آن به اتمام رسید شیخ گله داری آن را وقف کرد. بر اساس تحقیقاتی که در میان ساکنین این بنا صورت گرفته است، این حمام درگذشته بسیار پر رفت‌وآمد بوده است و به‌واسطه استفاده بی‌شمار مردم از آن رونق زیادی داشته است.

مسجد جامع دلگشا بندرعباس

یکی از قدمتی‌ترین بناهایی که در بندرعباس وجود دارد، مسجد جامع دلگشا است. این مسجد بانام مسجد اهل سنت هم معروف است و به دلیل سبک معماری خاص و منحصربه‌فردش در میان مردم بسیار خاص است. این بنا در سال ۱۱۷۵ هجری قمری به دستور شخصی بانام زین العابدین ابوالقاسم اوزی احداث شد. پس از آن در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی موردبازسازی و مرمت قرار گرفت و بار دوم هم در سال ۱۳۸۴ بازسازی آن آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ به اتمام رسید. در طی این بازسازی‌ها قسمت‌هایی از مسجد هنوز هم‌دست نخورده باقی‌مانده‌اند، مانند شبستان مسجد.

شبستان دارای ۱۲ ستون است که در وسط ایوان قرار دارند؛ اما در مرمت‌ها قسمت‌هایی هم به مسجد افزوده‌شده است مثل شبستان جدیدی که بسیار بزرگ است. ستون‌های شبستان قدیمی پایه‌هایی مکعبی دارند و از بالا شبیه به استوانه هستند. در آخرین بازسازی‌های انجام‌شده پایه‌های این ستون‌ها را با سنگ‌پوشش داده‌اند و تمامی تزئینات گچی ساختمان را پوشانده‌اند و قسمت‌های جدیدی که به بنا اضافه‌شده است عاری از هرگونه تزئینات و تجملات می‌باشد.

قلعه فین بندرعباس

اگر به بندرعباس سفر کردید می‌توانید سری هم به شهر فین بزنید. در این شهر یک شاهکار بسیار بی‌نظیر و قدیمی به نام قلعه فین وجود دارد. این قلعه متعلق به دوران ایلخانی و تیموری می‌باشد. بنای فین بر روی یک تپه مرتفع واقع‌شده است و همین شکوه و عظمتش را بیشتر به رخ می‌کشد. مساحت قلعه فین حدود ۱۸۰ متر و عرض آن‌هم تقریباً ۲۹۰ متر می‌باشد. بر اساس تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی این قلعه تاریخی انجام داده‌اند، این قلعه در اواسط دوره اسلام به ایران ساخته‌شده است. درگذشته از قلعه فین به‌عنوان‌یک مرکز نظامی و حکومتی استفاده می‌کردند و برای ساخت آن از مصالحی همچون خشت و سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند.

متأسفانه بسیاری از قسمت‌های این قلعه تخریب‌شده است و در ضلع شرقی آن‌یک برج مدوری شکل به چشم می‌خورد که بیشتر قسمت‌هایش ویران‌شده و تنها یک دیوار به طول ۹ متر در آن وجود دارد. در اطراف این بنا تکه‌ها و ظروف سفالی متعددی پیداشده است که پس از تحقیقات مشخص‌شده که این سفال‌ها متعلق به دوره ایلخانی و تیموری بوده‌اند و تا همین چند دهه اخیر هم مورداستفاده خان‌هایی که در این برج زندگی می‌کردند قرارگرفته است. قلعه فین بندرعباس در سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۷۲۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23557

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.