• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

جزییات ۵ فاز اجرایی ساخت خط ۱۰ و ۷ مترو

  • کد خبر : 29538
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
جزییات ۵ فاز اجرایی ساخت خط ۱۰ و ۷ مترو
خط 10 متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل‌ و نقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال 98 به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ‌شده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز  به نقل  ازشهر ، خط ۱۰ متروی تهران از جمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل‌ و نقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ‌شده است.
این خط در مجموع با ۴۳ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه، در غربی‌ترین نقطه از ایستگاه متروی وردآورد واقع در خط ۵ متروی تهران آغاز شده و در شرقی‌ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید باقری به خط ۴ متروی تهران متصل خواهد شد.
خط ۱۰ شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران می‌باشد که به ترتیب در محدوده وردآورد با خط ۵، محدوده آزادگان با خط ۹، محدوده کوهسار با خط ۶، محدوده میدان کتاب با خط ۷، در محدوده صدر با خط ۱، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را میسر می‌سازد.
خط ۱۰ متروی تهران از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ عبور کرده و مناطق محروم از سیستم شبکه حمل‌ونقل ریلی انبوه‌بر را پوشش می‌دهد. از جمله مزایای ساخت این خط می‌توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان‌های البرز و تهران، پوشش مناسب ریلی منطقه ۲۲ اشاره کرد.
از دیگر مزایای خط ۱۰ متروی تهران، جذابیت سرمایه‌گذاری TOD محور و همچنین جذب سرمایه بخش خصوصی است لذا تأمین مالی پروژه به‌صورت صد در صد از طریق تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت میپذیرد.
ساخت این خط طی یک برنامه ۵ ساله و در ۵ فاز برنامه‌ریزی‌ شده است.
*فاز نخست: شامل محدوده نمایشگاه بین‌المللی تا کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) به طول ۱۲ کیلومتر و همچنین ایستگاه تبادلی و لینک خط ۷ به خط ۱۰ است. شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن ۴ سال برآورد شده است.
*فاز دوم: شامل محدوده کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) تا میدان ساحل به طول ۶ کیلومتر می‌باشد. شروع عملیات اجرایی این فاز مهر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن ۲ سال برآورد شده است.
*فاز سوم: شامل محدوده میدان ساحل تا وردآورد به طول ۸ کیلومتر است. شروع عملیات اجرایی این فاز آذر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن ۳ سال برآورد شده است.
* فاز چهارم: شامل محدوده نمایشگاه بین‌المللی تا نوبنیاد به طول ۸ کیلومتر است. شروع عملیات اجرایی این فاز اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن ۳ سال برآوردشده است.
* فاز پنجم: شامل محدوده نوبنیاد تا تهرانپارس به طول ۹ کیلومتر است. شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن ۳ سال برآورد شده است.
بر اساس این گزارش به غیر از فاز اول (محدوده نمایشگاه بین‌المللی تا کوهسار)، اجرای سایر فازهای این خط منوط به نهایی شدن مدل تأمین مالی و برگزاری مناقصه است. همچنین در طراحی و اولویت‌بندی ساخت خط ۱۰ مترو، شاخصه‌های عبور از مناطق برخوردار جهت تامین منابع مالی و تهاتر و همچنین رعایت شرایط زیست‌ محیطی، الزامات جمعیتی و ترافیکی مدنظر بوده است و با بهره‌برداری از این خط، کریدور غرب به شرق حمل و نقل ریلی تهران تکمیل می‌شود.
ساخت ایستگاه تبادلی و تونل ارتباطی خطوط ۷ و ۱۰ مترو
همزمان با آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۱۰ مترو، عملیات اجرایی ساخت تونل ارتباطی و همچنین ایستگاه تبادلی خط ۱۰ به خط ۷ در میدان کتاب نیز شروع می‌شود. بر اساس بررسی‌های فنی در حال حاضر بهترین خطی که می‌تواند به خط ۱۰ متصل شود، خط ۷ است.
توسعه شمالی خط ۷ مترو در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد، توسعه شمالی خط ۷ متروی تهران از میدان کتاب به سمت جنت‌آباد نیز در دستور کار قرارگرفته است. این مسیر شامل ۵ کیلومتر و ۳ ایستگاه به نام‌های اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و جنت‌آباد شمالی است و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار دارد.
پوشش مناسب مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، دره توریستی فرحزاد، شهرک نفت و منطقه جنت‌آباد از مزیت‌های مهم اجرای این طرح می‌باشد و همچنین با احداث پارکینگ خط ۷، امکان کاهش سرفاصله زمانی قطارها در این خط مقدور خواهد شد.
از سال گذشته مطالعات این بخش از خط ۷ مترو به پایان رسیده و طراحی‌های فاز نخست آن نیز انجام‌ شده است. آغاز به کار توسعه شمالی خط ۷ از میدان کتاب به سمت دره فرحزاد خواهد بود.
با اجرای طرح توسعه شمالی خط ۷ در بخش حدفاصل میدان کتاب (سعادت‌آباد) تا تقاطع جنت‌آباد و سیمون بولیوار، حدود ۵ کیلومتر تونل، یک لینک ارتباطی و سه‌راهی با خط ۱۰، ۳ ایستگاه، ۴ هواکش میان تونلی و ۴ خروجی اضطراری احداث می‌شود که دسترسی شهروندان را به مناطقی از شمال غرب تهران، بالأخص دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز، واقع در محله پونک) و مجتمع دانشگاهی علوم تحقیقات فراهم می‌کند. برآورد اولیه بعد از توسعه شمالی خط ۷ حاکی از افزایش ۲۷ درصدی جذب مسافر در این خط است. عملیات اجرایی پروژه به صورت همزمان در سه ایستگاه و تونل در مهرماه ۱۳۹۹ آغاز و پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین و تزریق نقدینگی متناسب با روند اجرایی، طرح پس از حدود ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29538

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.